Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2013-03-05, 21:02
Medlem
letar efter ett gammalt PC spel, typ Lek och Lär, först inskaffat från Barnuniversitetet's hemsida men som numera ligger nere.

man ska hjälpa en liten blå varelse genom att samla ord, första banan är typ ett hus med kök å vardagsrum, andra är en stad, med affär och sånt, sen är det en skog och ett slott vad jag minns, sista banan ska man svara på frågor från typ en eld. någon som vet eller känner igen detta?

hoppas att deta är rätt ställe att fråga.
Senast redigerad av rovkladd 2013-03-05 kl. 21:20.
Citera
2013-03-06, 10:28
Medlem
orealys avatar
Okej ett longshot. Om någon löser detta så skickar jag en påse gott och blandat på posten

Spelet kom tidigt 90 tal
Släpptes till IBM/PC ungefär samtidigt som The Lost Vikings

Det är en form av mindgame, man skall lösa olika pussel/gåtor.
Man gick inne i en mansion/herrgård som va lite mystisk.
Ett av pusslerna var ett shackbräde och man skulle flytta pjäser för att .. ja något skulle hända.
Tror att man var i ett "vardagsrum" närman löste detta pusslet, det var en trappa upp till 2:a våningen och en öppen spis som ej brann.

Tror det hette Sevens quests, men hittar inget när jag googlar det.

Man ser det ur spelarens ögon (lite som FPS spel men inget skjutande)

Jag vet att det inte är mycket att gå på, men hoppas på att någon får ihop det och ger mig ett namn!

tack tack!
Senast redigerad av orealy 2013-03-06 kl. 11:04. Anledning: Kom på mer saker ang spelet
Citera
2013-03-06, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orealy
Tror det hette Sevens quests, men hittar inget när jag googlar det.

Nästan. 7th Guest heter det

http://www.youtube.com/watch?v=UqBpW-_8t54
Citera
2013-03-06, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av erkfan
Tjo, jag söker ett ganska old school spel.

Vad jag minns av det var att man skulle hacka sig in på företag och sno pengar, sen kunde man köpa bättre uppkoppling osv. Jag har för mig att man bara satt i en kommandotolk i detta spel, någon som har någon aning?

-eRk

Kanske kan det var "Hacker". Väldigt oldschool dock.
Citera
2013-03-06, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snelhesten
PS1 spel, har dock svårt att minnas vad det faktist handlade om

Har för mig att det utspelade sig (åtminstone delvis) i någon slags undervattensvärld/akvarium, och målet var att på något sätt "få omkull"/besegra/döda olika alienliknande figurer. Lyckades man med objektivet så kom man sedan till nästa nivå där det blev lite svårare osv...

Drar till med en gissning. Kan det vara Critical Depth?
Citera
2013-03-06, 13:02
Medlem
orealys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jäggarn
Nästan. 7th Guest heter det

http://www.youtube.com/watch?v=UqBpW-_8t54

You made my day!!!!! ge mig en postbox så kommer en gott och blandat!
Citera
2013-03-06, 13:50
Medlem
Citat:
Kanske kan det var "Hacker". Väldigt oldschool dock.

Eller så kan det vara nåt av dessa.
Citera
2013-03-06, 19:11
Medlem
Hej alla!
Söker ett arkad spel som spelades (italien) i hallarna under slutet på 90 talet tror jag? kan va början av 2000.
Om jag minns rätt så var man en cowboy liknande gubbe (gubben hade hatt/sombrero) och man sköt med två revolvrar upp i luften mot ballonger med olika färger, har för mig att dom stuttsade omkring. Poängen var att man skulle skjuta sönder alla dessa ballonger/bollar under en viss tid för att komma till nästa bana tror jag.

Så fram med spekulationerna, Vilket spel kan det vara?
Citera
2013-03-06, 19:50
Medlem
Justitiemords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ItalianArmy
Hej alla!
Söker ett arkad spel som spelades (italien) i hallarna under slutet på 90 talet tror jag? kan va början av 2000.
Om jag minns rätt så var man en cowboy liknande gubbe (gubben hade hatt/sombrero) och man sköt med två revolvrar upp i luften mot ballonger med olika färger, har för mig att dom stuttsade omkring. Poängen var att man skulle skjuta sönder alla dessa ballonger/bollar under en viss tid för att komma till nästa bana tror jag.

Så fram med spekulationerna, Vilket spel kan det vara?
Det låter som Pang.
Citera
2013-03-08, 12:05
Medlem
HamWorths avatar
Söker ett spel, tror det var från lek och lär eller dylikt. Man väljer en svensk ätt och styr den genom Sveriges historia. Som resurser var det silver och järn som man bygger herresäten och städer med. Fick ett demo genom att jag druckit jävligt mycket nyponsoppa och postade någon kupong.
Citera
2013-03-08, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HamWorth
Söker ett spel, tror det var från lek och lär eller dylikt. Man väljer en svensk ätt och styr den genom Sveriges historia. Som resurser var det silver och järn som man bygger herresäten och städer med. Fick ett demo genom att jag druckit jävligt mycket nyponsoppa och postade någon kupong.

Skulle tippa på att det är något av Svea rike spelen du är ute efter. Det finns tre stycken delar i serien.

Dom är gjorda av Levande böcker som mycket riktigt också gjort lek & lär serien.

Gameplay från Svea Rike II
Citera
2013-03-08, 15:39
Medlem
HamWorths avatar
Citat:
Skulle tippa på att det är något av Svea rike spelen du är ute efter. Det finns tre stycken delar i serien.

Dom är gjorda av Levande böcker som mycket riktigt också gjort lek & lär serien.

Gameplay från Svea Rike II

Evig tacksamhet, det är precis vad jag letade efter! Men var kan man få tag på det? Antar att utbudet för svenska retrospel är rätt begränsat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in