Citat:
Ursprungligen postat av
Taus
Skulle inte SAA ta tillbaks gasfältet? Har de förlorat Hasakah? Men skrev inte många att SAA vinner?
Tror dem har tagit tillbaka gasfältet, men skadan är redan gjord. Enligt vissa uppgifter så har IS lyckats ta över brigaden i Hasakah, medan regimen dementerar och menar på att de fortfarande har kontroll. Vi får helt enkelt se vad som hänt, men det skulle inte vara första gången som Assadregimen ljuger om deras nederlag.
Många här i tråden är väldigt partiska och vill gärna sprida desinformation om vad som faktiskt händer på slagfältet. De vurmar om SAA:s framgångar, men döljer gärna deras nederlag. Tro inte på folk som har en personlig anknytning till konflikten för de ljuger oftast och ger endast en sida av det faktiska läget.
Citat:
Ursprungligen postat av
ZuparN
Uppgifterna om brigad 121 i al-Hassake har dementerats. YPG borde i samverkan med SAA flytta fram sina positioner i al-Hassake om ISIS lyckas komma till stadsportarna. YPG vill inte strida mot ISIS i staden, utan vid försvarspositionerna intill staden. Är det någon som vet vad YPG:s inställning i Hassake är?
I övrigt har SAA de senaste två veckorna haft problem med ISIS. ISIS har anfallit SAA i områden de tidigare inte har anfallit.
al-Raqqas 17 division hade väl knappast "tusentals soldater"? Brukar oftast handla om 200-600 soldater. Siffrorna är dock hemliga, så vi kommer inte veta exakt.
Yess, dem har dementerats från regimens sida, men som sagt det skulle inte vara första gången de ljuger och undanhåller information om deras nederlag.
Kurdernas intällning till IS framgångar den senaste tiden kan jag inte uttala mig om, men jag är rätt så säker på att dem inte är alltför glada till IS framryckningar och tror nog att YPG kommer göra allt i sin makt för att försvara dem kurdiska befolkade områdena. Det har visserligen inte gått så bra på sistone för dem och ett eventuellt samarbete mellan SAA och YPG för att bli kvitt sin fiende är nog inte ett alltför långsökt scenario.
Division 17 har tusentals soldater som verkar vara utspridda i flera olika fronter. Hur många av de tusentals soldater som faktiskt var i själva armébasen när själva belägringen och anfallet från IS skedde är dock oklart.