2014-07-23, 13:54
Medlem
sorias avatar
En till bit av Assads tal finns nu med text
https://www.youtube.com/watch?v=gw28ZMOZY18
Hela talet finns på engelska översatt till engelska om någon är intresserad
http://narwhal8915.wordpress.com/2014/07/21/president-bashar-al-assad-speech/

Jihad debatt på Channel4 news, den kände jihadisten från Nederländerna är med
http://www.channel4.com/news/can-you-ever-justify-jihad-the-debate-video

SAA är inne i staden Mork och kontrollerar två kvarter
https://scontent-a.xx.fbcdn.net/hphotos-xap1/l/t31.0-8/p180x540/10477725_683375361737420_6063542253198434817_o.jpg

Enligt obekräftade rapporter har SAA tagit kontrollen över hela gasfältet.

Regeringen har öppnat ett kontor i Istanbul för "rebeller" som ångrat sig och vill nyttja amnestin och återvända till Syrien.

Myndigheterna lyckades stoppa en ny självmordsattack, självmordsbombaren är en 72år jihadist från Egypten som kom till Syrien 2013 genom Turkiet, han berättar hur IS planerade självmordsattacken, otextad
https://www.facebook.com/photo.php?v=368495373297514

Media kriget var stor i början av konflikten, man använde bilder och video från andra länder för att visa hur regeringen dödar sin befolkning men nu används video från Syrien i mediakriget på Gaza, en video som jag själv postade för ca 1,5år sedan sändes på israelisk TV och skulle vara på Hamas som använder barn som mänskliga sköldar
http://electronicintifada.net/blogs/ali-abunimah/hoax-alert-video-showing-hamas-using-children-human-shields-syria

IS är skapat av CIA och det blir mer och mer tydligt, här bränner IS palestinska flaggan
https://www.facebook.com/photo.php?v=691125404291982

Wahhabisterna och salafisterna är Israels bästa vänner, här säger en salafi imam från Egypten säger att man ska inte hjälpa Gaza för Hamas är shia , textad
http://www.youtube.com/watch?v=3yu1wk7H5Yg&index=2&list=UUpBvIBfZ-foo5ZbLH5O0N4g

Wahhabi imamerna lyser med sin frånvaro, de som tävlade med ena fatwa efter den andra när det gällde Syrien är nu tysta när det gäller Gaza, inte en enda som kallar till jihad i Gaza eller samlar pengar till folket i Gaza och detta har retat folk i alla arabiska länderna (förutom islamister som NomanChmosky )
En imam från Palestina undrar var tog dessa jihadimamer vägen, otextad
https://www.facebook.com/photo.php?v=10201289122310080

https://scontent-b.xx.fbcdn.net/hphotos-xpf1/v/t1.0-9/10410476_604115769705688_5479011675277335224_n.png ?oh=4eaed5c2e4c295966e090764844d8eed&oe=543CB97A
Citera
2014-07-23, 18:46
Medlem
Chris1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soria
Wahhabisterna och salafisterna är Israels bästa vänner, här säger en salafi imam från Egypten säger att man ska inte hjälpa Gaza för Hamas är shia

Hamas är väl sunni?
Citera
2014-07-23, 19:06
Medlem
ZuparNs avatar
Although we have made great achievements in our war against terrorism in the past period, we have not forgotten and will not forget our beloved ‘Raqqa,’ which, God willing, we will soon rid of the terrorists. As to the resilient Aleppo and its heroic people, we will not rest until it restores its safety and security. The daily military operations and the martyrs from all over Syria, who have fallen for the sake of Aleppo, are clear and tangible evidence that Aleppo will remain in the heart of every Syrian.

- Syriens president Bashar al-Assad

Det verkar som att han nu även vill fokusera på att al-Raqqa, terroristnästet. Basen för ISIS. Detta skulle kunna vara en stark utrikespolitisk markering. Är SAA kapabla att ta tillbaka al-Raqqa inom ett år eller måste fokus ligga på Damaskus förorter samt Aleppo?
Citera
2014-07-23, 19:16
Medlem
Marlo.Stanfields avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chris1991
Hamas är väl sunni?

Givetvis, dom säger Hamas är shia för att omvärlden skall ignorera det Israel gör. Salafisternas intresse går hand i hand med Israel. Som tidigare nämnt i tråden, massa fatwor utlovades av salafiimamer, fatwor som uppmanade till heligt krig i Syrien för att muslimer dör där. Det är knäpptyst från deras håll just nu.
Citera
2014-07-23, 21:46
Medlem
NomanChmoskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Jo, folket stödjer Sisi och muslimska brödraskapet är inte mycket värda bland folket, varken i Egypten eller i Syrien.

Fast det där stämmer inte, lilla du. MB fick drygt hälften av rösterna i parlamentsvalet. MB hade aldrig varit så utspritt i det egyptiska samhället om de inte åtnjöt legitimitet och stöd bland befolkningen.

Citat:
Du har inte sagt något intellektuellt än, bara felaktigt. Du tror det finns pan-arabiska krafter, något så dumt har vi inte hört talas om sedan sexdagarskriget krossade dessa förvirrade idéer. Det finns inga krafter som ens är i närheten av att kunna eller vilja förena Syrien med Egypten, Irak och gud vet vad du drömmer om för fler länder.

Pan-arabismen lever visst. Inte på etablerad politisk nivå, men på en mer folklig nivå. En viktig anledning till Pan-arabismens nedgång var Sovjetunionens fall. Utan en finansiär och uppbackare blev det svårt för Irak, Syrien, Egypten och Libyen att stå emot USA-axeln i Mellanöstern. Egypten fick kalla fötter efter Yom Kippur och gick över till USA's sida, medan resten fortsatte som "rogue states". De Pan-arabiska staternas ekonomi lyckades aldrig genomgå en framgångsrik omvandling mot marknadsekonomi, likt Kina, Indien och Sydkorea, och stagnerade till slut.

Sovjetunionens fall och frånvaron av en framgångsrik reformering av ekonomin är skälet till att Pan-arabiska stater till slut ruttnade inifrån. Det vi ser idag i Irak, Syrien, Libyen och Egypten bl.a är konsekvenserna av dessa viktiga händelser. Följden är alltså utbredd arbetslöshet, improduktiva ekonomier, social oro, ökat våld i samhället etc.

Citat:
Nej. För det första är de inte sekulära och konservatism har inget med saken att göra, du kan inte bara säga konservativa utan att säga inom vilka områden de är "konservativa". Konservativa syrier som vill att allt ska vara som det alltid varit gör inte revolution med landets ledare.

Citat:
Det är du som talar om salafism, inte jag. Konservatism är reformistisk? Jo tjena. Konservatism i Syrien är inte reformistisk, KONSERVATISM vill KONSERVERA gamla tankar och idéer, inte reformera.

Men LOL. Din ignorans är så fundamental att jag inte ens vet hur jag ska börja. Snälla lär dig skillnaden mellan konservatism i bokstavlig och politisk mening. För det första handlar inte konservatism, alltså den politiska termen och inte den bokstavliga, nödvändigtvis om att motstå alla förändringar. Konservatism är primärt en reaktion mot progressiva idéer. En politisk konservativ hade i ett progressivt land velat förändra väldigt mycket t.ex.

En konservativ syrier hade velat reformera lagarna och politiken i landet då Syriens politiska system haft många progressiva idéer. T.ex så hade en konservativ syrier velat ha mer marknadsekonomi och kanske privatisera statliga företag. En Baath-partist hade däremot försvarat landets ekonomiska system och på så sätt varit konservativ i en bokstavlig mening, inte politisk.

Seriöst Xelious, ska det här föreställa ett skämt??

Citat:
Jag har inte nämnt salafister, hur är det med läsförståelsen? Låter väldigt förvirrat... kan du läsa det en gång till, kanske två om ordet salafister ändå dyker upp framför dina ögon.

Ingen kommentar.

Citat:
Ursprungligen postat av ZuparN
Jag anser att du gör en relativt korrekt analys när det kommer till de olika ideologierna. Islamism finns i olika grader, extrem, konservativ, moderat och sekulär. De grupper som kan tänka sig respektera samhällets alla delar, icke-muslimer, muslimer ur andra grenar respektive kvinnor är delar av FSA. FSA är dock en okontrollerbar grupp inom den väpnade oppositionen - en paraplyorganisation. Det har inte funnits en fungerande kommunikation mellan de olika rebellgrupperna i FSA, som ofta består av lokala miliser. Dessutom har FSA, den moderata rebellrörelsen tappat mark och makt till islamistiska rebellgrupper. Avhoppen från FSA beror på till större grad på radikalisering och försämrad finansiering i jämförelse med andra grupper. Många har anslutit sig till Islamic Front, en grupp som inte kan benämnas som moderat - utan snarare konservativa. Det kan tilläggas att Islamic Front är allierade med al-Qaidas systerorganisation i Syrien, Jabhat al-Nusra.

Islamic Front tycks idag vara en av de starkaste rebellgrupperna i Syrien och man uppger sig ha 50 000 stridande. Kommunikationen mellan de olika brigaderna i IF tycks även vara mer omfattande än de bland de lokala förbanden i FSA. Islamic Front har utan tvekan odemokratiska tendenser och restriktioner mot kvinnor och icke-muslimer. De är inget alternativ för USA att stödja. FSA är USA:s enda chans, men de har som sagt förlorat mycket det senaste året. Det utländska stödet har ofta hamnat i grupper som IF, vilket fått fler rebeller att gå till just dessa islamistiska grupper.

Ingen rebellgrupp i Syrien är ett realistiskt alternativ för ett fritt och demokratiskt Syrien längre. I början av konflikten fanns sådana tankar och visioner, men nu har dessa körts över av islamistiska krafter i IF, Nusra och ISIS. Revolutionen du talar om existerar kanske för dig, men inte för den som hade hoppats på ett demokratiskt Syrien där alla medborgare skall ses som jämlikar, oavsett kön, etnicitet eller religion.

Efter att ha läst ditt inlägg så märker jag att du bygger hela din analys av inbördeskriget på för tråden typiska men felaktiga premisser. Dessa är följande:

1. Den väpnade oppositionen är driven av principer, idéer, eller teologi

2. För att demokrati ska uppstå i Syrien måste man införa 100% demokrati redan från dag ett efter en revolution

3. Samhället är viktigare än rättvisa

Jag kommer ikväll enbart kommentera punkt nummer ett.

1. Att den väpnade oppositionen skulle vara driven av idéer är det mest spridda antagandet på tråden. Generellt så är människor väldigt pragmatiska och rationella. Inte principiella. Åtminstone i ett längre perspektiv och när det gäller mer allvarsamma åtaganden. Med detta vill jag saäga att de allra flesta som krigar där nere gör det för att skydda sin egendom, sin familj, en smugglinsgrutt. Andra för att de behöver pengar. Men ytterst få krigar för principer eller idéer. Det finns förstås sådana människor, men de är i minoritet.

Det är därför fel när du och andra antar att rebeller vill införa den och den typen av stat eller införa den typen av idéer.

Tawhid-brigaderna t.ex, började genom ett antal lokala miliser med syfte att skydda smugglingsverksamhet vid gränsen till Turkiet.

Följande scenario är påhittat, men jag kan tänka mig att liknande saker händer ofta i Syrien.

Anta att vi har Ahmed som bor i Al Bab. Ahmed är bilmekaniker och driver sin egna firma. Han beställer frekvent in delar och utrustning från olika delar av Syrien. En viktig stad är Aleppo, där han beställer många delar. Problemet är att i och med inbördeskriget så har många transporter stoppats längs med vägarna. Detta gör att Ahmed inte får sina delar, varpå hans verksamhet får svårt att gå runt.

Dessutom gillar inte Ahmed att det inte finns något politiskt parti i Syrien som ser till småföretagarnas intressen. Syrien är i praktiken en enpartistat. Ahmed har det alltså svårt ekonomiskt och är missnöjd med regimen. Vad göra?

En dag så får Ahmed höra talas om Tawhid-brigaderna som mestadels består av sådan som han. Tawhid skyddar Al Bab från SAA som vill skjuta folk som kritiserar Assad. Tawhid vaktar också vägar för att säkerställa att transporter går som de ska. Dessutom så ger Tawhid ut lön som Ahmed skulle kunna behöva för att handla mat till sin familj och betala för elektricitet.

Nu är det som så här. För att Tawhid ska kunna ge Ahmed pengar, så måste de i sin tur få pengar. På den Arabiska halvön finns det många som vill donera just pengar. Problemet är bara att donatorerna enbart vill ge pengar till de som är lika religiöst indoktrinerade som de själva. Vad göra?

Jo, Tawhid-brigaderna och Ahmed försöker polera sin islamiska image. Det gör de genom att måla korancitat på sina flaggor, fotografera sig själva när de ber, odla skägg etc. Då blir donatorerna på Arabiska halvön glada och ger dem mycket pengar. Förstår ni?

Som sagt, folk är pragmatiska, inte principiella. Det här är inget krig om teologi, utan ett rationellt sådant. Att någon grupp har korancitat på sina flaggor betyder inte så mycket.

Citat:
Ursprungligen postat av soria
Märkligt vad ni islamister är förtjusta i bögtermer, du kallade mig fattig i samma inlägg men du trots nickbytet kör med samma i samma spår.

Soria, jag har sagt till dig flera gånger nu. Jag är inte en islamist. Hade jag varit det hade jag skrivit om det. Vad är det du inte förstår?
Senast redigerad av NomanChmosky 2014-07-23 kl. 21:53.
Citera
2014-07-23, 23:20
Medlem
Chris1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marlo.Stanfield
Givetvis, dom säger Hamas är shia för att omvärlden skall ignorera det Israel gör. Salafisternas intresse går hand i hand med Israel. Som tidigare nämnt i tråden, massa fatwor utlovades av salafiimamer, fatwor som uppmanade till heligt krig i Syrien för att muslimer dör där. Det är knäpptyst från deras håll just nu.

Jag håller med dig det är helt sjukt. När det gäller Syrien är det superviktigt att kriga och göra "jihad" men när det kommer till Palestina då ber man bara för sina bröder?

Jag hamnade i debatt med en pro IS på facebook och han sa att Iran är allierade med USA i smyg och att Assad är en amerikansk spion.
Ja ska man skratta eller gråta?
Det värsta är att han som så många andra av de Jihadister som åker ner och krigar i Syrien är så hjärntvättade att dom på fullaste allvar tror på det själva. Hamas valde att kriga mot dom ända som inte övergett dom (Hizbollah/Iran/Syrien). Inte för att de gjorde någon skillnad Hizbollah gjorde snabbt ner dom i Quasyr.

Men ändå hur kan de bli så hjärntvättade att man väljer att åka och kriga mot handen som föder dig när ditt egna land är under ockupation? Jag kan bara inte förstå det.

Så till alla muslimer gå inte in i en saudifinasierad moske....
Citera
2014-07-23, 23:56
Medlem
ZuparNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NomanChmosky
Efter att ha läst ditt inlägg så märker jag att du bygger hela din analys av inbördeskriget på för tråden typiska men felaktiga premisser. Dessa är följande:

1. Den väpnade oppositionen är driven av principer, idéer, eller teologi

2. För att demokrati ska uppstå i Syrien måste man införa 100% demokrati redan från dag ett efter en revolution

3. Samhället är viktigare än rättvisa

Jag håller inte helt med dig. Min syn på dina punkter kommer de närmaste dagarna.
Senast redigerad av ZuparN 2014-07-24 kl. 00:04.
Citera
2014-07-24, 01:29
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NomanChmosky
Fast det där stämmer inte, lilla du. MB fick drygt hälften av rösterna i parlamentsvalet. MB hade aldrig varit så utspritt i det egyptiska samhället om de inte åtnjöt legitimitet och stöd bland befolkningen.
Imperfekt ja. Hade stöd, en väldigt kort tid. Nu har de i stort sett inget stöd, folket har själva KRÄVT att brödraskapet ska förbjudas och jagas bort.

Citat:
Pan-arabismen lever visst. Inte på etablerad politisk nivå, men på en mer folklig nivå. En viktig anledning till Pan-arabismens nedgång var Sovjetunionens fall. Utan en finansiär och uppbackare blev det svårt för Irak, Syrien, Egypten och Libyen att stå emot USA-axeln i Mellanöstern. Egypten fick kalla fötter efter Yom Kippur och gick över till USA's sida, medan resten fortsatte som "rogue states". De Pan-arabiska staternas ekonomi lyckades aldrig genomgå en framgångsrik omvandling mot marknadsekonomi, likt Kina, Indien och Sydkorea, och stagnerade till slut.

Sexdagarskriget och förlusten mot Israel krossade pan-arabismen, plus att Nasser inte kom överens, minst sagt, med Syriens Baath-parti. När Nasser dog så var det slut med pan-arabismen och förutsättningarna för ett sådant enande är extremt dåliga. Om du med "folklig nivå" menar din egen personliga så är det säkert så, och att dagdrömma om något där alla araber är sams och det inte är några mer inbördeskrig som i Syrien är det inget fel på men det finns inga som helst drivkrafter för pan-arabism. Se på Syrien och Irak, verkar det som stabila länder som ens kommer överens inom länderna? Libyen har ingen ledning, Irak är ett splittrat land och Egypten vill inte bli inblandat i Syriens och Iraks problem.

Citat:
Sovjetunionens fall och frånvaron av en framgångsrik reformering av ekonomin är skälet till att Pan-arabiska stater till slut ruttnade inifrån. Det vi ser idag i Irak, Syrien, Libyen och Egypten bl.a är konsekvenserna av dessa viktiga händelser. Följden är alltså utbredd arbetslöshet, improduktiva ekonomier, social oro, ökat våld i samhället etc.
Det du räknar upp är en följd av ohälsosam demografi och den kultur av hat, nepotism, kulturell rasism, stamtänkande, segregation och dålig utbildning som mellanöstern lider av. Ruttnat skulle de gjort även utan Sovjetunionen och är också orsaken till varför pan-arabismen aldrig kommer lyckas. Se nu på Syrien. Vilken nytta ser du de skulle ha av det USA-stödda Egypten eller det USA-stödda Irak eller IS i Irak eller sunni-stammarna i Irak eller kurderna i Irak? Syrien har inget att hämta hos någon av dom.

Citat:
Men LOL. Din ignorans är så fundamental att jag inte ens vet hur jag ska börja. Snälla lär dig skillnaden mellan konservatism i bokstavlig och politisk mening. För det första handlar inte konservatism, alltså den politiska termen och inte den bokstavliga, nödvändigtvis om att motstå alla förändringar. Konservatism är primärt en reaktion mot progressiva idéer. En politisk konservativ hade i ett progressivt land velat förändra väldigt mycket t.ex.
Du har inte med ett ord sagt vilka frågor då påstår denna konservatism gäller, och konservatism betyder OFTAST anti-progressiv. Vilka påstår du är dessa påhittade konservativa-progressiva i Syrien??

Citat:
Konservatism betraktas vanligen som höger på den politiska höger-vänsterskalan, med en betoning på politisk ordning, kontinuitet och stabilitet över förment underordnade sociala och ekonomiska faktorer.
Ibland används uttrycket konservatism för att beskriva en generell vilja att bevara status quo. Denna så kallade strukturkonservatism skall dock inte sammanblandas med ideologisk/politisk konservatism som menar att det finns vissa absoluta värden eller givna institutioner som man bör värna om.

Alltså vill konservativa i Syrien bevara status quo, inte reformera som du märkligt nog påstår.

Citat:
En konservativ syrier hade velat reformera lagarna

Nej, enligt ovan.
Citat:

Den väpnade oppositionen är driven av principer, idéer, eller teologi
För att demokrati ska uppstå i Syrien måste man införa 100% demokrati redan från dag ett efter en revolution
Samhället är viktigare än rättvisa

Du har helt feltolkat Zuparn väldigt bra inlägg samt hittat på halmgubbar som "samhället är viktigare än rättvisa", "100% demokrati". Zuparn har inte sagt något liknande och dina halmgubbar visar bara på din egen okunnighet.

Citat:
Att den väpnade oppositionen skulle vara driven av idéer är det mest spridda antagandet på tråden. Generellt så är människor väldigt pragmatiska och rationella. Inte principiella. Åtminstone i ett längre perspektiv och när det gäller mer allvarsamma åtaganden.

Du är lustig. Du pratar om den folkliga pan-arabismen i början och sen säger du mot dig själv.

Citat:
Det är därför fel när du och andra antar att rebeller vill införa den och den typen av stat eller införa den typen av idéer.
Så de ljuger, du vet själv bättre vad terroristerna i Syrien vill?

Citat:
Dessutom gillar inte Ahmed att det inte finns något politiskt parti i Syrien som ser till småföretagarnas intressen. Syrien är i praktiken en enpartistat. Ahmed har det alltså svårt ekonomiskt och är missnöjd med regimen. Vad göra?

En dag så får Ahmed höra talas om Tawhid-brigaderna som mestadels består av sådan som han.
Småföretagande bilmekaniker?? Vad betyder "sådan som han"?
Citat:
Tawhid skyddar Al Bab från SAA som vill skjuta folk som kritiserar Assad. Tawhid vaktar också vägar för att säkerställa att transporter går som de ska. Dessutom så ger Tawhid ut lön som Ahmed skulle kunna behöva för att handla mat till sin familj och betala för elektricitet.

Nu är det som så här. För att Tawhid ska kunna ge Ahmed pengar, så måste de i sin tur få pengar. På den Arabiska halvön finns det många som vill donera just pengar. Problemet är bara att donatorerna enbart vill ge pengar till de som är lika religiöst indoktrinerade som de själva. Vad göra?

Jo, Tawhid-brigaderna och Ahmed försöker polera sin islamiska image. Det gör de genom att måla korancitat på sina flaggor, fotografera sig själva när de ber, odla skägg etc. Då blir donatorerna på Arabiska halvön glada och ger dem mycket pengar. Förstår ni?
Vad kom först, hönan eller ägget? Inte var det dessa utländska islamister och utländska finansiärer som kom först. De kom in i kriget efter resningen bland vissa missnöjda arbetslösa outbildade sunni-grupper utan makt som eldades på av statens nedtryckning av de våldsamma upplopp som startats av MB när de sköt poliser med vapen de gömt i sina moskéer som de även gjorde 1982.
SEDAN blandade Qatar och saudi sig i och alla utländska legosoldater som ISIS, tjetjener och gud vet vad strömmade till landet. Bilmekaniker Ahmed extraknäcker knappast som terrorist för att bidraga till att förstöra sitt land.
Citera
2014-07-24, 02:18
Medlem
Prawitzs avatar
Bra dokumentär från VICE om YPG:s krig mot jihadisterna. Den kanske har postats tidigare.

https://www.youtube.com/watch?v=p2zxlFQxkQ4

Turkiet bär en stor skuld för utvecklingen i Syrien. Det är märkligt att inte fler uppmärksammat att Turkiet har börjat röra sig från en uttalat sekulär stat till att börja sponsra jihadism.
Citera
2014-07-24, 08:53
Medlem
Verkar som ISIS går på storoffensiv mot SAA. Attackerar brigad 17 i Raqqa med ca. 500 man, massor av självmordsbombare. Attackerar även vägspärrar vid Hasakah. Massor av mål i Deir Ezzor är också under attack.

Dock är detta twitterkällor. Men brukar vara trovärdiga.
Senast redigerad av dodri 2014-07-24 kl. 09:10.
Citera
2014-07-24, 12:12
Medlem
ZuparNs avatar
Säkerhetspolis: Finns terrorhot mot Norge

Det jag och många i tråden har varnat för sedan konfliktens första dag är att terrorhoten mot Europa kan öka. Idag ser vi det. Från Norge har 40-50 medborgare rest till Syrien för jihad, från Sverige över 80 och mörkertalet befaras vara det dubbla. Om terrorhot från dessa Syrienrebeller finns mot Norge finns det även mot Sverige.

Politikerna har redan varnats. Kriminalisering av någon form måste ske i förebyggande syfte.

http://www.svt.se/nyheter/varlden/misstankta-terrorplaner-i-norge

Denna nyhet kom fram till mig genom notiser på mobilen från totalt fem olika appar. Det är således allvarligt.
Citera
2014-07-24, 13:58
Medlem
ZuparNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dodri
Verkar som ISIS går på storoffensiv mot SAA. Attackerar brigad 17 i Raqqa med ca. 500 man, massor av självmordsbombare. Attackerar även vägspärrar vid Hasakah. Massor av mål i Deir Ezzor är också under attack.

Dock är detta twitterkällor. Men brukar vara trovärdiga.

Det twittras att syriska flygvapnet bombat runt brigad 17:s bas i Raqqa. Enligt vissa har 120 ISIS stridande dödats och över 400 skadats, efter gårdagens offensiv mot basen.

Läget för de på bas 17 är stabilt än så länge. De strider helt klart för sin överlevnad.

ISIS rapporterar även om att de dödat bas 17:s befälhavare Sameer Aslaan.

https://twitter.com/IS_Conquests/status/492277621393477632

På vissa håll rapporteras det även om att SAA försökt fly från basen, jag tvivlar på de uppgifterna. En självmordsbombare ska ha utlöst en bomb vid basen.

Uppgifterna om vad som sker på bas 17 är just nu osäkra.
Senast redigerad av ZuparN 2014-07-24 kl. 14:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in