2014-07-16, 18:08
Medlem
niczs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Det är inte tillåtet, men om "möjligheten" finns...det är ju lite som att fråga om möjligheten finns att råna en bank, snatta på ICA eller stjäla plånböcker ur folks fickor på tunnelbanan - ja givetvis finns möjligheten, du kan utföra handlingen, men det finns ingenting som garanterar att du kommer undan med det.

Givetvis lagligt, tror du förstod vad jag menade. Kryphål är på gott och ont inte allt för ovanligt.
Citera
2014-07-18, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nicz
Givetvis lagligt, tror du förstod vad jag menade. Kryphål är på gott och ont inte allt för ovanligt.

Inte lagligt, bidragsbrott. Eller ja, ersättningsbrott om man ska se till vad som a-kassan betalar ut.
Det du deklarerar på kassakortet/kassakorten skriver du under på med "heder och samvete" vilket därmed innebär att det är straffbart att lämna felaktigt uppgifter.

Givetvis ska du meddela AF att du under en tid inte är arbetssökande, de avanmäler dig till din a-kasssa. När du är tillbaka i Sverige som arbetssökande anmäler du dig igen på AF som meddelar detta till din a-kassa.

Efter detta börjar det roliga, du måste skicka in blankett PDU1 från det land du arbetat i. Förutsatt att du inte jobbar svart..
Citera
2014-07-18, 20:07
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nicz

Hur kan du påstå att det du efterfrågar "givetvis" ska vara lagligt när du frågar hur du ska gå tillväga för att få arbetslöshetsersättning samtidigt som du arbetar? Om det vore lagligt så skulle ju alla som arbetar samtidigt ha rätt att få arbetslöshetsersättning. Att dom inte har rätt till det tog jag i all hast för givet att du kände till...
Citera
2014-07-19, 12:14
Medlem
Hejsan! Jobbat i ett slakteri nu sedan juli, vill gå med i a kassan men förstår inte riktigt hur det går till? Vilken a kassa väljer man och hur går man tillväga?
Tack för alla svar och ursäkta att jag lägger mig i här i dennes sida men vet ej hur man startar en ny tråd...
Citera
2014-07-22, 03:55
Medlem
Dom kan polisanmälas om dom ej ger intyg.
Hota med att du känner en advokat
Citera
2014-07-22, 04:06
Medlem
Spar alla lönespecar !
Då har du ryggen fri om dom skippar skatten.

Försök deklarera timmarna rätt. Om inte kan du ändra korten i efterhand

Oroa dej inte för intyg dom kan du dra ut på tiden i månader (flera).

Du kan be akassan själva eller facket att ringa upp dom och ordna intyg, dom kan tvingas till det.
(Fick ja göra 2 ggr)

Du kan skicka lönespecar till akassan för att vara ärlig ...(frivilligt)
Citera
2014-07-22, 04:08
Medlem
Under 20 har man väl ändå inte rätt till ersättning från akassan alls !?
Citera
2014-07-22, 04:15
Medlem
Är med i unionen själv, men jobbade som telefonsäljare,
Komiskt finns inget riktigt fack för just tm folk
Citera
2014-07-22, 04:29
Medlem
Kan fungera men tänk på Skatteverkets uppgifter måste stämma oxå.
Om du tex jobbar 15 Tim en månad. Och tjänar 100kr/h. Ska du skatta ca 450kr?
Måste om flyttade timmar vara i samma månad. Tex total 5h/v blir ju 20 per månad.
Då kan du jobba 10 h i två veckor och klara dej teoretiskt eller 20 Tim en v blir ju 40.
Låter som ett risk spel. Dom är jättenoga med uppgifter på intyg.
Du får nog skriva ett eget och be Chefen signera om du ska klara dej.
Eller fejka hennes handstil/underskrift
Själv fick akassan komplettera en intyg jag fått 2 gånger. Bara för de är så extremt petiga.
Via telefon. 2 ggr.
Hur fina intygen än är måste de oxå matcha Skatteverkets uppgifter,

Ta löst på chefens löften. ,folk ljuger och tänker på sej själv.ringer en akassa o frågar
Citera
2014-07-23, 18:53
Medlem
Fråga:

Man säger upp sig själv och börjar sen direkt efter det att plugga på högskolan en termin, alltså dagen efter man slutat jobba. Hur blir det då med a-kassa om man sen efter terminen går ut i arbetslöshet? Får man a-kassa direkt då eller måste man vänta x antal dagar?
Citera
2014-07-24, 05:03
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RedBlueGreen
Fråga:

Man säger upp sig själv och börjar sen direkt efter det att plugga på högskolan en termin, alltså dagen efter man slutat jobba. Hur blir det då med a-kassa om man sen efter terminen går ut i arbetslöshet? Får man a-kassa direkt då eller måste man vänta x antal dagar?

Din avstängning från ersättning är överspelad efter 112 dagar.
http://www.aea.se/arbetslos/egen-uppsagning
Citera
2014-07-24, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Din avstängning från ersättning är överspelad efter 112 dagar.
http://www.aea.se/arbetslos/egen-uppsagning

Ok! Tusen tack!

Bör jag meddela min arbetsförmedling att jag sagt upp mig och ska plugga direkt eller kan jag informera om detta efteråt, vid en eventuell arbetslöshet efter studierna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in