2014-07-11, 15:02
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vidi-Sine
Hej!

Har en fråga,

Det är så att 2014-06/02 missade jag en tid hos arbetsförmedlingen vilket betydde att dagen därpå ringde jag och frågade om ny tid. Sagt och gjort gick jag på mötet. Idag får jag ett medelande om att jag missat tiden hos arbts. och att dom lägger ner min " ersättning".

hur går jag vidare med detta? ringer Akassa och säger att jag vill fortsätta få pengar? eller ringer jag till arbetsf.? behöver jag göra allt från början hos Akassan?
Läs brevet en gång till. Där lär det stå vad du ska göra. Det framgår hur du 1) kan överklaga och 2) att du måste skriva in dig igen på nytt på Arbetsförmedlingen för att få A-kassa igen.
Citera
2014-07-11, 18:58
Medlem
Hej!

Jag har inte orkat läsa hela tråden, det är ju ganska många inlägg, så jag hoppas att jag inte repeterar en redan ställd fråga.

Jag ringde Arbetsförmedlingen idag, fredag, och sa att jag ville avanmäla mig från i måndags för att jag fått extraarbete. Jag kommer jobba extra i 3 veckor och sedan kommer jag inte kunna arbeta då jag ska flytta för en fast tjänst på annan ort. Jag har pengar så jag klarar mig, men jag hoppas slippa allt strul med Alfa-kassan om jag avanmäler mig från den dagen jag börjar arbeta. Jag har bara ansökt om a-kassa för perioden innan jag började extraarbetet.

Min fråga är: Kan Alfakassan begära att man skickar in något sorts intyg eller liknande på extraarbetet trots att man inte är intresserad av deras a-kassa eller någon annat som har med de att göra och trots att man avanmält sig från dagen man började arbeta?

Tacksam för all hjälp!
Citera
2014-07-12, 15:38
Medlem
leprasjuklings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Hen frågade faktiskt om medlemsavgiften till fackförbundet, inte till a-kassan.
I Många fack är a-kasseavgiften inbakad i fackavgiften även om man såklart kan vara direktansluten till en a-kassa. A-kassan åsido kan man likväl inte strunta i att betala medlemsavgift till facket för man är arbetslös. Vill man gå ur en förening får man meddela det.
Citera
2014-07-13, 05:43
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leprasjukling
I Många fack är a-kasseavgiften inbakad i fackavgiften även om man såklart kan vara direktansluten till en a-kassa. A-kassan åsido kan man likväl inte strunta i att betala medlemsavgift till facket för man är arbetslös. Vill man gå ur en förening får man meddela det.

Jodå, jag känner till hur det fungerar, är man medlem i t.ex. Kommunals a-kassa och dito fackförbund så kommer det på en faktura. Det gäller givetvis inte för alla a-kassor/fackförbund eftersom inte alla fackförbund "matchas" av en a-kassa, eller omvänt. Hur som helst, medlemskap i fackförbund påverkar inte rätten till arbetslöshetsersättning. Däremot är det givetvis relevant för eventuell inkomstförsäkring.
Citera
2014-07-13, 17:53
Medlem
trollgubbens avatar
A-kassa barnskötare privata sektorn

Jag har en bekant som jobbar som barnskötare inom den privata sektorn och undrar vilken a-kassa/or som hen kan tänkas gå med i. Hen har problem att lista ut detta själv och jag hittar inget alternativ förutom Alfakassan. Finns det något mer alternativ?
Citera
2014-07-13, 18:05
Medlem
Kommunal. Trots namnet så tar de även emot medlemmar inom den privata sektorn. Be din vän skicka ett mail eller ringa dem.
Citera
2014-07-13, 18:07
Medlem
shady_ladys avatar
SAAK; dom kan alla vara med i oavsett vilken bransch man är i. Dom är väldigt bra och snabba när man väl behöver dom

http://www.saak.se/
Citera
2014-07-13, 23:09
Medlem
niczs avatar
Finns möjligheten att jobba utomlands i tre månader och samtidigt plocka ut a-kassa hemifrån Sverige?
Citera
2014-07-14, 20:49
Medlem
hej!

om man säger upp sig själv har man 9 veckors karenstid innan man får a-kassa.

går det att göra vad man vill under denna tid tex göra längre utlandsresa eller måste man vara tillgänglig på hemmaplan?

och när man väl får a-kassa kan man stämpla sig som arbetslös fast att man är utomlands eller bör man stämpla sig som förhindrad att ta arbete då dvs man får ingen a-kassa? finns det risk att de checkar upp en? och hur kan de göra det? nån som har nån erfarenhet?
Citera
2014-07-14, 20:51
Medlem
hej!

går det att göra vad man vill under denna tid tex göra längre utlandsresa eller måste man vara tillgänglig på hemmaplan?

och när man väl får a-kassa kan man stämpla sig som arbetslös fast att man är utomlands eller bör man stämpla sig som förhindrad att ta arbete då dvs man får ingen a-kassa? finns det risk att de checkar upp en? och hur kan de göra det? nån som har nån erfarenhet?

Ps. postade samma frågor i en annan tråd men jag tror de passar bättre här...MOD får avgöra...
Citera
2014-07-14, 22:34
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RedBlueGreen
hej!

Du blir avstängd i 45 ersättningsdagar, därefter får du även sju karensdagar. Jag nämner det eftersom regelverket för avstängnings- respektive karensdagar skiljer sig åt en hel del, och det är därför viktigt att inte språkligt blanda dem samman.

På länken nedan finns info om regelverk för avstängningsdagarna. Som framgår tillåts inte den utlandsresa du nämner.
http://www.aea.se/arbetslos/egen-uppsagning

Vad gäller risk att bli "påkommen", så beror den nog främst hur din kontakt med Arbetsförmedlingen planeras efter att du skrivit in dig som arbetssökande.
Citera
2014-07-14, 22:46
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nicz
Finns möjligheten att jobba utomlands i tre månader och samtidigt plocka ut a-kassa hemifrån Sverige?

Det är inte tillåtet, men om "möjligheten" finns...det är ju lite som att fråga om möjligheten finns att råna en bank, snatta på ICA eller stjäla plånböcker ur folks fickor på tunnelbanan - ja givetvis finns möjligheten, du kan utföra handlingen, men det finns ingenting som garanterar att du kommer undan med det.

Citat:
Ursprungligen postat av RedBlueGreen
hej!

Ps. postade samma frågor i en annan tråd men jag tror de passar bättre här...MOD får avgöra...

Sluta att ställa samma fråga både i a-kassetråden och i en separat tråd, i vilken du f.ö. fått svar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in