2010-07-03, 00:05
Medlem
Kundalinis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Har ingen direkt koll på någon bok förutom att det tisslas om att det ska dyka upp en ny The Dark Tower-bok, men mer låter jag vara osagt då det känns som lösa rykten. Annars är det väl noveller och dylikt som han släpper ifrån sig i diverse amerikanska tidsskrifter som senare släpps som en novellsamling. Ett bra tips är att hålla koll på hans hemsida som är väldigt uppdaterad.

Verkar ju fullständigt debilt att det skulle komma en ny del i den serien med tanke på det delvis tragiska och fulländade slutet i sista boken.

Läste Under The Dome. Snacka om att slösa bort en hyfsad idé. Han skriver bra, driver in en i historien men han verkar drivas inte så mycket av genuin berättarlustautan snarare av nån slags kokaininducerad mani (även om han säkert är nykter nu för tiden).

Jag önskar nån som testläste skiten kunde sagt det åt honom.
Citera
2010-07-03, 00:37
Medlem
snapcases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kundalini
Verkar ju fullständigt debilt att det skulle komma en ny del i den serien med tanke på det delvis tragiska och fulländade slutet i sista boken.
Det är faktiskt en del till på gång. Den ska heta The wind through the keyhole. Den ska tydligen utspela sig mellan bok 5 och 6 och inte vara en Roland-historia.

Annars så pratar ju King en del om sin uppföljare till The shining, Doctor sleep.
Citera
2010-07-03, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kundalini

Läste Under The Dome. Snacka om att slösa bort en hyfsad idé. Han skriver bra, driver in en i historien men han verkar drivas inte så mycket av genuin berättarlustautan snarare av nån slags kokaininducerad mani (även om han säkert är nykter nu för tiden).

Jag önskar nån som testläste skiten kunde sagt det åt honom.

Vad tyckte du var negativt med boken? Lite nyfiken då jag funderar på att beställa den och läsa den.
Citera
2010-07-03, 16:35
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snapcase
Det är faktiskt en del till på gång. Den ska heta The wind through the keyhole. Den ska tydligen utspela sig mellan bok 5 och 6 och inte vara en Roland-historia.

Nu har jag inte läst någonting om ploten för boken, om det nu överhuvudtaget framkommit någon info men vore intressant om även Callahan hade en roll i denna bok.
Citera
2010-07-03, 16:38
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fridollf
Vad tyckte du var negativt med boken? Lite nyfiken då jag funderar på att beställa den och läsa den.

Vill bara flika in med att den nu också är släppt i pocketformat på engelska.
Citera
2010-07-05, 08:32
Medlem
Kundalinis avatar
Citat:

Karaktärerna var platta. De enda personerna som var lite intressanta var de påtända knarkarna. Hade alla i den 800-sidiga boken konstant gått på metamfetamin hade jag nog uppskattat den mer. Ond Gestalt #1 var ensidigt vederstygglig (och visst, det får man kankse acceptera, det är ju S King), men eftersom han nu hade rollen som den lokale Stalin/Hitler/PolPot så hade det varit trevligt om han varit något annat än bara ett monstruöst, slugt svin. Överhuvudtaget tyckte jag inte att någon av karaktärerna alls intresserade.

Men gillar man allt King gör så antar jag att den skall läsas. Jag läste den på semestern och inte ens då var den bra.
Citera
2010-07-05, 13:38
Medlem
Blir nog att hoppa över Under the dome då för tillfället.

Försökte mig på Liseys story en gång till i hopp om att jag skulle ha orken att komma en bit in i boken, men den blev bara ännu tråkigare så nu har jag bestämt mig för att den inte var något för mig, hur bra än nu slutet må vara.

Är på semester nu och jag såg att de hade 2 king böcker i den lilla bokavdelningen på campingen, Staden som försvann eller död zon, vilken ska jag ta?
Citera
2010-07-05, 13:57
Medlem
Kundalinis avatar
Citat:
Är på semester nu och jag såg att de hade 2 king böcker i den lilla bokavdelningen på campingen, Staden som försvann eller död zon, vilken ska jag ta?

Läsa båda. De är skitbra.
Citera
2010-07-05, 17:59
Medlem
Rakiis avatar
Citat:

Själv hade jag kört på Död zon då jag gillar den snäppet bättre, men som sagt är båda läsvärda.
Citera
2010-07-05, 18:04
Medlem
zBr9s avatar
Har en fråga om en gammal novell ur en samling som släpptes under troligt 80-tal. Var på lågstadiet jag läste den så har väldigt diffusa minnen, men i korthet handlade det om en forskare som skapat en substans som gjorde folk lyckliga, men samtidigt dödade dem på lång sikt, eller orsakar galenskap. Tror att den slutar med att huvudpersonen på något sätt (eventuellt via en vulkan) dödar alla i världen (eller USA).

Som sagt, väldigt väldigt diffusa minnen, men vore kul om någon kände igen såpass mycket att dom kan säga titeln på denna novell
Citera
2010-07-05, 23:31
Medlem
General Nogis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zBr9
Har en fråga om en gammal novell ur en samling som släpptes under troligt 80-tal. Var på lågstadiet jag läste den så har väldigt diffusa minnen, men i korthet handlade det om en forskare som skapat en substans som gjorde folk lyckliga, men samtidigt dödade dem på lång sikt, eller orsakar galenskap. Tror att den slutar med att huvudpersonen på något sätt (eventuellt via en vulkan) dödar alla i världen (eller USA).

Som sagt, väldigt väldigt diffusa minnen, men vore kul om någon kände igen såpass mycket att dom kan säga titeln på denna novell

Novellen är "The end of the whole mess", ursprungligen publicerad 1986, ingår i Nightmares and dreamscapes (Nattmaror och drömlandskap).
Citera
2010-07-06, 10:10
Medlem
Mina favoriter än så länge av Stephen King är Drömfångare och Duma Key.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in