Citat:
Ursprungligen postat av
roboman
Man ska ju tydligen läsa Det, så den borde du väl inte missa. Du verkar betydligt mer bevandrad i King än jag, men jag känner själv en större lust att läsa hans äldre verk. Där har du ju betat av det mesta, men Christine är ju förhållandevis tidig. Det lockar i alla fall mig mer än historier om onda mobilsignaler eller städer fångade i gigantiska ostkupor...
EDIT: Det är klart att det finns vettiga, mystiska storys bland de senare verken också. Jag känner bara inte till dem...
Jag började ju med Kings äldre verk (böcker från 70-talet upp till 90-talet). Mycket beror nog på att många av dessa böcker är mer kända, men även för att folk tycks tycka att de äldre böckerna är bättre än de nya.
Jag vet inte riktigt vad jag tycker. Jag gillar bland annat Blaze, och den boken är ju från 2007. Nattsvart, stjärnklart är från 2012, och jag gillar denna novellsamling också. Jag har läst Carrie flera gånger nu, och den liksom växer till sig för varje gång jag läser den. Från början gillade jag inte Carrie alls. Så äldre verk behöver inte vara bättre än nya.
Det är en ganska blandad kompott när jag tänker på böcker som jag gillar. De böcker som jag ogillar har mer gemensamt. Speciellt de böcker som innehåller något om inte existerar i verkligheten eller som inte är verklighetstrogna på annat sätt. Som Rasande Rose, Langoljärerna (novell) och Staden som försvann. Flickan som älskade Tom Gordon är en annan bok som jag ogillar, men jag vet inte vilket fack som jag ska placera den i.
Antar att det är Signal du tänker på när du skriver om onda mobilsignaler. Lustigt nog är det en av de böcker som jag nu är mest sugen på att börja läsa. Även om risken finns att den hamnar i facket "böcker jag ogillar då de inte är verklighetstrogna". Jag kan gilla sådana böcker också, men då ska det vara mer åt fantasyhållet eller science fiction snarare än skräck.