2013-02-15, 12:57
Medlem
Sigeas avatar
Carrie, Rasande Rose (Rose Madders) och Maratonmarshen.

Jag gillar Carrie bäst. Den är skriven som en slags mockumentary, där texten låtsas vara tagen ur olika böcker, intervjuer och utredningar som behandlar Carries liv och "Vårbalsnatten".
Kan varmt rekommenderas som läsning för mobboffer...

Rose Madders handlar om en kvinna som flyr från sin sociopatiske make, med en släng av grekisk mytologi.
Citera
2013-02-17, 16:06
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jackthepirate
Godagens på er! Var inne på den lokala secondhandbutiken idag och kom ut med Djurtkyrkogården och Benrangel för 50 kr. Vilken bok rekommenderar ni mest? Vilken bok bör jag läsa först? Kort och gott vilket av verken är bäst?

"Jurtjyrkogården", inte Djurkyrkogården. Titeln är medvetet felstavad. Det är nämligen så att barn begravde sina djur där, och de kunde inte stava det rätt när de gjorde en skylt.

Jag tycker att båda böckerna är riktigt bra, fast på olika sätt. Kan inte riktigt jämföra dem då de är så olika, och ingen bok är egentligen bättre än den andra. Det spelar ingen roll vilken bok du börjar med.
Citera
2013-05-09, 17:14
Medlem
robomans avatar
Idag läste jag klart Cujo. Jag är inte så imponerad. Ger den betyg 2 av 5 mördarhundar.

Jag bränner iväg alla tankar innanför spoilertaggar, så ni som inte läst den slipper få något alls spoilat. Innanför spoilertaggarna finns inga konkreta avslöjanden, bara allmän struktur samt någon ungefärlig sidhänvisning till när något särskilt äger rum i serien.

Min ranking över Stephen King-alster jag läst:

Rekommenderas
1. Varsel

Okej
2. Staden som försvann
3. Dimman
4. Cujo

Undvik
5. Majsens barn (novellsamling)

Nästa gång jag läser en King-roman blir det troligen Det eller Benrangel, som jag båda har hemma. Jag är lite intresserad av The Colorado Kid, men jag brukar mest bara läsa romaner jag kommer över billigt på antikvariat.
Citera
2013-05-09, 17:26
Medlem
ArturoBandinis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roboman
Idag läste jag klart Cujo. Jag är inte så imponerad. Ger den betyg 2 av 5 mördarhundar.

Jag bränner iväg alla tankar innanför spoilertaggar, så ni som inte läst den slipper få något alls spoilat. Innanför spoilertaggarna finns inga konkreta avslöjanden, bara allmän struktur samt någon ungefärlig sidhänvisning till när något särskilt äger rum i serien.

Min ranking över Stephen King-alster jag läst:

Rekommenderas
1. Varsel

Okej
2. Staden som försvann
3. Dimman
4. Cujo

Undvik
5. Majsens barn (novellsamling)

Nästa gång jag läser en King-roman blir det troligen Det eller Benrangel, som jag båda har hemma. Jag är lite intresserad av The Colorado Kid, men jag brukar mest bara läsa romaner jag kommer över billigt på antikvariat.

Fan, jag är nästan avundsjuk på dig för att du inte har läst Det än. Där har du, i mitt tycke, Kings absolut bästa bok.
Citera
2013-05-09, 17:42
Medlem
robomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArturoBandini
Fan, jag är nästan avundsjuk på dig för att du inte har läst Det än. Där har du, i mitt tycke, Kings absolut bästa bok.
Ja jag hade satt upp en lapp ovanför min dator att jag inte fick läsa den förrän jag gjorde klart mitt kandidat-exjobb. Det gjorde jag för ett år sedan så man kan tycka att jag borde läst den nu.

Men alltså, jag vill minnas att jag läst närmare 100 sidor i den och jag tyckte att den verkligen var seg. Blir det någon bättring på det eller har jag någon psykisk defekt som inte fastnat än?
Citera
2013-05-09, 21:03
Medlem
Knasibass avatar
Citat:
Ja jag hade satt upp en lapp ovanför min dator att jag inte fick läsa den förrän jag gjorde klart mitt kandidat-exjobb. Det gjorde jag för ett år sedan så man kan tycka att jag borde läst den nu.

Men alltså, jag vill minnas att jag läst närmare 100 sidor i den och jag tyckte att den verkligen var seg. Blir det någon bättring på det eller har jag någon psykisk defekt som inte fastnat än?
Det tog nog mer än 100 sidor innan jag kom in i den, den är väl typ 1200 sidor och det är rätt mycket runt omkring liksom, som ändå är viktigt i slutändan. Jag håller med ArturoBandini om att Det är Kings bästa bok.
Citera
2013-05-09, 21:23
Medlem
NaSteffes avatar
Läst:
Jurtjyrkogården
Varsel
Carrie
Den gröna milen

Det tre första är grymma, med Carrie som nr ett. Den fjärde var ganska bra, men låg inte på samma nivå som dem andra tre. Då är faktiskt filmen mycket bättre!
Citera
2013-05-25, 22:54
Medlem
Spyrrans avatar
Jag har läst en hel del av Stephen Kings böcker. Just nu är det novellsamlingen Nattsvart, Stjärnlöst som gäller.

Jag har än så länge inte varit särskilt intresserad av Talismanen/Det svarta huset eller Det mörka tornet-böckerna. Drakens ögon verkar inte vara en höjdare heller.

Jag har i princip bara följande kvar att läsa sedan:

De flesta novellsamlingarna (förrutom Mardrömmar samt Nattsvart, stjärnlöst). Funderar på att läsa "Allt kan hända", mycket beroende på att 1408 finns med, och jag har sett filmen med samma namn. Hur är de andra novellsamlingarna?

Samt följande böcker:

- Dolores Claiborne
- Geralds lek
- Christine
- Det
- Sömnlös
- Duma Key
- Signal
- Stark
- Om en Buick 8
- Desperation
- Liseys berättelse
- Pestens tid: Den oavkortade versionen (jag har läst den korta versionen på 800 sidor).
- Maratonmarschen samt Väktarna (under namnet Richard Bachman)

Spelar det någon större roll vilka böcker jag väljer att läsa och vilka jag skippar? Eller ska jag läsa alla?
Citera
2013-05-29, 10:25
Medlem
robomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spyrran
Jag har läst en hel del av Stephen Kings böcker. Just nu är det novellsamlingen Nattsvart, Stjärnlöst som gäller.

Jag har än så länge inte varit särskilt intresserad av Talismanen/Det svarta huset eller Det mörka tornet-böckerna. Drakens ögon verkar inte vara en höjdare heller.

Jag har i princip bara följande kvar att läsa sedan:

De flesta novellsamlingarna (förrutom Mardrömmar samt Nattsvart, stjärnlöst). Funderar på att läsa "Allt kan hända", mycket beroende på att 1408 finns med, och jag har sett filmen med samma namn. Hur är de andra novellsamlingarna?

Samt följande böcker:

- Dolores Claiborne
- Geralds lek
- Christine
- Det
- Sömnlös
- Duma Key
- Signal
- Stark
- Om en Buick 8
- Desperation
- Liseys berättelse
- Pestens tid: Den oavkortade versionen (jag har läst den korta versionen på 800 sidor).
- Maratonmarschen samt Väktarna (under namnet Richard Bachman)

Spelar det någon större roll vilka böcker jag väljer att läsa och vilka jag skippar? Eller ska jag läsa alla?
Man ska ju tydligen läsa Det, så den borde du väl inte missa. Du verkar betydligt mer bevandrad i King än jag, men jag känner själv en större lust att läsa hans äldre verk. Där har du ju betat av det mesta, men Christine är ju förhållandevis tidig. Det lockar i alla fall mig mer än historier om onda mobilsignaler eller städer fångade i gigantiska ostkupor...

EDIT: Det är klart att det finns vettiga, mystiska storys bland de senare verken också. Jag känner bara inte till dem...
Citera
2013-05-29, 22:13
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:
Man ska ju tydligen läsa Det, så den borde du väl inte missa. Du verkar betydligt mer bevandrad i King än jag, men jag känner själv en större lust att läsa hans äldre verk. Där har du ju betat av det mesta, men Christine är ju förhållandevis tidig. Det lockar i alla fall mig mer än historier om onda mobilsignaler eller städer fångade i gigantiska ostkupor...

EDIT: Det är klart att det finns vettiga, mystiska storys bland de senare verken också. Jag känner bara inte till dem...

Jag började ju med Kings äldre verk (böcker från 70-talet upp till 90-talet). Mycket beror nog på att många av dessa böcker är mer kända, men även för att folk tycks tycka att de äldre böckerna är bättre än de nya.

Jag vet inte riktigt vad jag tycker. Jag gillar bland annat Blaze, och den boken är ju från 2007. Nattsvart, stjärnklart är från 2012, och jag gillar denna novellsamling också. Jag har läst Carrie flera gånger nu, och den liksom växer till sig för varje gång jag läser den. Från början gillade jag inte Carrie alls. Så äldre verk behöver inte vara bättre än nya.

Det är en ganska blandad kompott när jag tänker på böcker som jag gillar. De böcker som jag ogillar har mer gemensamt. Speciellt de böcker som innehåller något om inte existerar i verkligheten eller som inte är verklighetstrogna på annat sätt. Som Rasande Rose, Langoljärerna (novell) och Staden som försvann. Flickan som älskade Tom Gordon är en annan bok som jag ogillar, men jag vet inte vilket fack som jag ska placera den i.

Antar att det är Signal du tänker på när du skriver om onda mobilsignaler. Lustigt nog är det en av de böcker som jag nu är mest sugen på att börja läsa. Även om risken finns att den hamnar i facket "böcker jag ogillar då de inte är verklighetstrogna". Jag kan gilla sådana böcker också, men då ska det vara mer åt fantasyhållet eller science fiction snarare än skräck.
Senast redigerad av Spyrran 2013-05-29 kl. 22:27.
Citera
2013-05-29, 22:46
Medlem
Spyrrans avatar
Nån som vet om Det finns i två delar? Jag vet att Christine, Nattmaror och drömlandskap samt Mardrömmar finns i två delar, och när jag hittade Det på biblioteket så verkar boken finns i två delar. Stämmer det? Verkar inte hitta mycket information på nätet. Finns det fler böcker som finns i 2 delar?

Har i alla fall reserverat följande böcker, så kommer läsa dem inom en snar framtid.

Allt kan hända: 14 mörka berättelser
Dolores Claibourne
Signal
Liseys berättelse
Om en buick 8
Nattmaror och drömlandskap (andra boken)
Sömnlös
Under kupolen

Sedan var det två böcker som jag visst missade förra gången jag kollade igenom Kings utgivna verk. Men jag lånade nu även:

Dimman
Hjärtan i Atlantis

Vissa av böckerna var tillgängliga redan nu, andra var utlånade. Så jag slipper oroa mig över att behöva läsa alla böckerna på kort tid.
Citera
2013-05-29, 23:27
Medlem
robomans avatar
Jag har sett Det i två delar, så den finns helt klart i det formatet. Själv har jag en bamsepocket på dryga 1100 sidor som jag kom över för 10 kr, bra pris per sida!

Nej jag tror inte heller att äldre romaner behöver vara bättre än de nyare, han borde väl rimligen ha blivit än bättre på sitt hantverk med tiden. Eller så har han gått åt andra hållet och bara blivit bättre på att göra industri av det. Blaze läser jag förresten på wikipedia att han skrev ett första manus till innan han skrev Carrie.
Det är väl som du säger, att de nyare inte är lika kända. Jag trodde att de nyare hade mer orimliga premisser (som ostkupan och mobilsignalen), men så läste jag Dimman och insåg att han redan där jobbade bra med stämningsdödande premisser.

Tips på bra, nyare King-romaner mottages tacksamt. Jag har Benrangel hemma och ser fram emot att läsa den, så där har vi väl en antar jag. Eller HOPPAS JAG snarare. Från 1998.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in