2014-07-21, 21:44
Medlem
NewDeers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FromAnotherPlace
Tänker på en till grej. Olle Frankzen gjorde även omslagsbilden till en pocketversion av The Shining (också utgiven på 1990-talet), där framsidan visar en hand som håller en yxa eller något (som i Kubrick's film från 1980). Nu var det ett tag sedan jag läste boken, men är det inte så att Jack inte alls använder en yxa i boken utan en krocketklubba eller någonting liknande? Den här detaljen ändrades i miniserien från 1997 där Jack (har jag också för mig, var även ett tag sedan jag såg miniserien) använder en krocketklubba e.d, istället för en yxa. Nu hittar jag inte en bild på den boken, men det är intressant att Frankzen - som illustrerade majoriteten av Kings svenska utgåvor under 80 - och 90-talet - egentligen inte verkar ha läst böckerna ordentligt, utan har i Pestens tid illustrerat Randall Flagg felaktigt och i Varsel utgått från filmen där Jack använder sig av en yxa.

Edit: Här är Frankzens omslagsbild till pocketversionen som jag pratade om ----> http://solvinden.se/img/articles/163_800_1.jpg
Men borde inte boken översatts innan filmen ens gjordes? Då blir det ju ännu knasigare. Eller så såg Kubrick Olles omslag och tänkte "ah! en yxa är ju coolare än en crocketklubba"
Citera
2014-07-21, 21:47
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NewDeer
Men borde inte boken översatts innan filmen ens gjordes? Då blir det ju ännu knasigare. Eller så såg Kubrick Olles omslag och tänkte "ah! en yxa är ju coolare än en crocketklubba"

Tror faktiskt att den utgåvan jag tänker på är en nyutgåva som kom någon gång vid mitten på nittiotalet, så den kom nog efter filmen. Men sannolikt hade han inte riktigt läst boken eller så tyckte han att en yxa var coolare samt att det säljer med böcker om man anspelar på en känd film.
Citera
2014-07-21, 22:11
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Tror faktiskt att den utgåvan jag tänker på är en nyutgåva som kom någon gång vid mitten på nittiotalet, så den kom nog efter filmen. Men sannolikt hade han inte riktigt läst boken eller så tyckte han att en yxa var coolare samt att det säljer med böcker om man anspelar på en känd film.

Antingen det eller så anlitade de honom för att han är en duktig illustratör och som inte hade läst böckerna per se, kanske?
Citera
2014-07-21, 22:29
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Antingen det eller så anlitade de honom för att han är en duktig illustratör och som inte hade läst böckerna per se, kanske?

Det stämmer nog. Här har ni hans hemsida med kontaktuppgifter i alla fall om någon känner för att upplysa honom att Randall Flagg inte var svart och att Jack Torrance använde en krocketklubba och inte en yxa i boken och att han vilselett och förvirrat många läsare med sina illustrationer. Skämt åsido...

Är det förresten någon som har läst ''The Stand'' som comicbook? http://en.wikipedia.org/wiki/The_Stand_(comics) Blev ganska nyfiken när jag såg de här bilderna
Citera
2014-07-21, 22:39
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Är det förresten någon som har läst ''The Stand'' som comicbook? http://en.wikipedia.org/wiki/The_Stand_(comics) Blev ganska nyfiken när jag såg de här bilderna

Nej tyvärr inte men blev ju rätt sugen jag med efter att ha sett bilderna, bra längesedan (tio år sedan) som jag gottade ned mig i grafiska noveller.
Citera
2014-07-22, 07:04
Medlem
Arlorks avatar
Stephen King är i mitt tycke en okej författare, på sin höjd. Nu har inte jag läst alla hans böcker men just nu tragglar jag mig genom Knackarna. Boken är spännande MEN tillför ingenting till mitt läsande. Jag blir inte rikare på kunskap och min intellektuella törst släcks inte. Förströelselitteratur. Men det är möjligt att jag missat något guldkorn.
Citera
2014-07-22, 07:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Arlork
Stephen King är i mitt tycke en okej författare, på sin höjd. Nu har inte jag läst alla hans böcker men just nu tragglar jag mig genom Knackarna. Boken är spännande MEN tillför ingenting till mitt läsande. Jag blir inte rikare på kunskap och min intellektuella törst släcks inte. Förströelselitteratur. Men det är möjligt att jag missat något guldkorn.
Jag kan varmt rekommendera Den Gröna Milen och Talismanen.
Citera
2014-07-22, 16:50
Bannlyst
har ni läst Staden som Försvann?
Citera
2014-07-22, 17:05
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iwannakissrihanna

Ja, men det var bra många år sedan, minns den som väldigt bra!
Citera
2014-07-22, 18:37
Medlem
NewDeers avatar
Citat:
Jag gillade den skarpt! Men jag var 11-12 när jag läste den, så jag kan inte säga om jag tycker likadant idag.
Citera
2014-07-22, 18:44
Bannlyst
Kul att flera tycker den är bra, jag har då läst den ganska snabbt igenom och den är spännande och enkel samtidigt.
Citera
2014-07-22, 19:20
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Kul att flera tycker den är bra, jag har då läst den ganska snabbt igenom och den är spännande och enkel samtidigt.

Du kan alltid se filmen ifrån 1979 av Tobe Hooper sen, innehåller en av de mest skrämmande filmscenerna som jag har sett!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in