2019-02-06, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
Ja så Är det oftast med hans senare böcker, efter 2/3 känns det som att både han och jag tappar intresset. Därför föredrar jag hans kortare noveller, han hinner aldrig tröttna.

Fick tag på novellsamlingen Nattsvart Stjärnlöst och håller med dig. 1922 och Sjysst Förlängning är väldigt bra. Däremot har han en tendens att dryga ut sina böcker till en nivå som inte är försvarbart. Exempelvis Det, känns som att den boken kunde vara en femtedel mindre och ändå behålla sin spänning.
Citera
2019-02-06, 22:42
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The123
Däremot har han en tendens att dryga ut sina böcker till en nivå som inte är försvarbart. Exempelvis Det, känns som att den boken kunde vara en femtedel mindre och ändå behålla sin spänning.

Stephen King tenderar att vara sådan som författare. Nu ser jag inte nödvändigtvis det här som negativt, eftersom det är vad alla författare av skönlitteratur gör i någon mån - tar en berättelse och drygar ut den med innehåll och målande beskrivningar som ger den ett läsvärde. I fallen "Det" och "Pestens tid" (oavkortade versionen) så ser jag inte det faktum att de är tegelstenar som något problem, eftersom jag älskar de böckerna och anser att det är motiverat att dra ut på det hela (tycka vad man vill om de där strukna 400 sidorna i PT).

Men även jag har funderat över det här när det kommer till Kings författarskap - hans tendens att skriva väldigt långrandigt. Jag ser det ändå som övervägande positivt; det är hans berättarstil, helt enkelt. Däremot så anser jag att vissa av hans berättelser helt eller delvist är så ointressanta att de borde ha stannat i skrivbordslådan av den anledningen. Ett exempel är den relativt nyutgivna "Väckelse" som kom för några år sedan. "Bag of bones" är en bra bok, men stundtals väldigt ojämn. "Blaze" kunde gott och väl ha legat undangömd också. Ingen av de här böckerna brister i språket eller sättet att berätta, men sett till åtminstone delar av handlingen känns de som hafsverk som utgavs för att det var King som skrev dem och hans namn på en bok=Garanterad försäljning.
Citera
2019-04-21, 18:48
Medlem
Tips på några Stephen King böcker?

Läser min första Stephen King bok nu, den ganska nya Outsidern. Tyckte väldigt mycket om den! Jag skulle gärna vilja läsa några till av King. Vilka 3-4 böcker ska jag välja? It, Djurkyrkogården och The Shining har jag sett ett antal gånger. Men, böckerna kan vara läsvärda ändå!

Hoppas på tips!
Citera
2019-04-21, 18:50
Medlem
DyslexiKungens avatar
Pestens tid är bra, jag har den i bokhyllan.
Citera
2019-04-21, 18:51
Medlem
Pestens tid
Det
Maratonmannen
Citera
2019-04-21, 19:05
Medlem
TheJackets avatar
Jurkyrkogården
Carrie
Varsel
Christine
Lida
Det
Pestens tid
Knackarna
Drömfångare
Förbannelse
Mardrömmar 1 & 2 samt fler av novellsamlingarna
Citera
2019-04-21, 19:09
Medlem
Duma Key är underskattad. Nattsvart, stjärnlöst är en höjdare vad gäller hans noveller, ja, ett exempel överhuvudtaget på när King är bra, blev riktigt glatt överraskad när jag läste den. Eldfödd eller Cujo däremot är något av det mest idiotiska jag har läst.
Citera
2019-04-21, 19:12
Medlem
vadsadusadus avatar
Finns många goa böcker av King.

Stark
Benrangel
Drömfångare (men se inte filmen för guds skull)
Desperation

Och skulle du nån gång vilja sätta tänderna i ett mästerverk så är det Det Mörka Tornet-serien som gäller. Men det är ju fler än 3-4 böcker du bad om. Dock lätt värt det, det är enda böckerna jag återkommer till om och om igen
Citera
2019-04-21, 23:23
Medlem
Rakiis avatar
Rage (Raseri på svenska) är en liten favorit, nämns tyvärr sällan i sammanhang som dessa då den var skriven under pseudonym och inte är en skräckbok. Men ändock aktuell fortfarande, tack vare sitt tema.
Citera
2019-04-22, 09:16
Medlem
drfreudsteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Rage (Raseri på svenska) är en liten favorit, nämns tyvärr sällan i sammanhang som dessa då den var skriven under pseudonym och inte är en skräckbok. Men ändock aktuell fortfarande, tack vare sitt tema.

Den är svinbra (och borde ha filmatiserats för länge sen) men ska man tag på den får man leta i antikvariat eller ebay för den trycks väl inte längre?
Citera
2019-04-22, 10:08
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii

Jag kom över en gammal inbunden Legenda-utgåva av den boken för några år sedan och den gillar jag också. Till saken hör ju att efter att (taget fritt ur minnet) just den boken hittades bland tillhörigheterna från en skolskjutare i USA - det här kan ha varit rätt så längesedan, 80-tal eller möjligtvis tidigt 90-tal -, så tillåter inte King återpublicering av den boken. Detta innebär att de utgåvor som finns i cirkulation är äldre och relativt få.
Citera
2019-04-22, 10:31
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drfreudstein
Den är svinbra (och borde ha filmatiserats för länge sen) men ska man tag på den får man leta i antikvariat eller ebay för den trycks väl inte längre?

Citat:
Ursprungligen postat av FromAnotherPlace
Jag kom över en gammal inbunden Legenda-utgåva av den boken för några år sedan och den gillar jag också. Till saken hör ju att efter att (taget fritt ur minnet) just den boken hittades bland tillhörigheterna från en skolskjutare i USA - det här kan ha varit rätt så längesedan, 80-tal eller möjligtvis tidigt 90-tal -, så tillåter inte King återpublicering av den boken. Detta innebär att de utgåvor som finns i cirkulation är äldre och relativt få.

Precis, jag har läst samma sak angående det som du nämnde FromAnotherPlace, det var innan Columbine har jag för mig. Har samma Legenda-utgåva som jag kom över billigt för en del år sedan, betalade nog inte mera än en tia för den.

Boken finns hos olika antikvariat förhållandevis billigt såg jag efter en genomgång på antikvariat.net men någon nyutgåva av boken lär vi nog aldrig se.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in