(Edit: Wall of text, råkade ta lite för mycket av medicinen idag

).
Har en fråga till er concerta knaprare, får 54mg tabs och ritalin.
Många av er slänger den andra halvan för att undvika depå-effekten och att den F.ö är helt verkningslös.. (Vissa med diagnos som har fuskat lite och ätit ena halvan brukar nämligen ibland stoppa i sig den andra delen sen när medicinen är slut, antingen med effekt eller placebo på samtliga).
Jag och min läkare har ganska bra relation, jag frågade honom lite kryptiskt varför jag är mycket piggare 20 minuter efter intag i ca 2tim när det är en depottablett som borde ha samma effekt tills den är "slut", han svarade så här:
"Det finns ju vissa som använder concerta utan recept, tyvär även vissa som får den för att behandla sin diagnos, de brukar dela tabletten för snabbare och betydligt kortare verkningstid, när du sväljer hela tabletten så tar kroppen först upp just den delen som motsvarar 30% av dosen, resterande 70% är i den andra delen som de ofta slänger, det är det som utsöndras under längre tid och ger dig en jämn dosering under resterande tid. Därför känner du dig piggare i början".
Är detta sant eller sa han bara så?
Jag har också delat ibland och sen provat ta ett par gråa bitar, fick ingen stimulans alls på 4st sånna.
Citat:
Ursprungligen postat av
Argzon
Hade tänkt ta 2x36mg Concerta, räcker det för att bli lite skön? Är det bara tugga och svälja som gäller?
Aldrig tagit just Concerta innan.
Två stycken 36or bör räcka, ja. Har du knaprar mycket metylfenidat innan och har tolerans så blir det nog inte lika mycket (Ritalin, medikinet, equasym) har du ADHD krävs ofta en individuell dos, med ADD krävs även då betydligt mer (Tror jag, har själv ADD och "rusdos" för mig innebär att jag blir normaliserad, dubbla = Nice).
Hur som helst, concertan är depottablett så är det ruset du är ute efter så borde 2 st inte sväljas hela, du får ta bort skalet (Kan ätas :P), du ser då att den är rosa, vit och brun/grå i 3 delar, ensom concerta är djävulskt hård så rekommenderas en kniv eller sax så du separerar ena halvan från den brungråa.
Sen stoppar du i dig skiten

!
Vissa tar inte depotdelen ALLS.