Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-07-27, 19:43
  #3469
Medlem
Hej.

Ursäktar om detta blir ett långt inlägg.

Jag har under den senaste tiden fått upp ögonen för Ritalin. Efter att ha talat med studenter från Schweiz och USA så fick jag höra att det är otroligt vanligt att ta Ritalin i studiesyfte. Jag började då läsa lite om drogen och har förstått vad det är och vad den används till. Jag har fått berättat för mig att folk som använder Ritalin när de studerar kommer det i framtiden att vara mycket svårt att känna sig fokuserad och att det blir svårt att koncentrera sig, t.ex. på arbete. Denna berättelse vill jag tillägga kommer från en person som var väldigt emot detta och som även ville införa drogtest på sitt universitet.

Jag har även läst ett flertal historier om människor som mått oerhört dåligt och t.om. ett par dödsfall pga denna drog. Dessa historier kommer från en antidrog-hemsida.

Då jag själv studerar vid universitet har jag blivit lite intresserad men känner mig skeptisk till drogen med tanke på de negativa effekterna jag hört och läst om. Därför vänder jag mig till er för att höra era tankar kring detta.

Vill tillägga att studierna faktiskt går bra, men det hade ju varit underbart att när man känner sig riktigt trött och sliten att få upp energi och koncentration.

Ingen aning om detta spelar roll men röker cannabis och har testat kokain, mdma, svamp & E. Jag har kommit till insikten att jag förmodligen har ganska lätt för att bli beroende varför jag håller mig borta från beroendeframkallande droger. Det psykiska beroendet av cannabis har vid tillfällen ställt till det för mig då jag rökt konstant och blockerat omvärlden.

Tror ni jag kan använda Ritalin i studiesyfte eller bör jag hålla mig borta?

Tackar så mycket på förhand för svar!

Mvh
Citera
2014-07-27, 23:31
  #3470
Medlem
SwirlyShirleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av insomniaa
Har inget tungt missbruk bakom mig, dock har jag erkänt att jag har självmedicinerat m kodein under en kort period för ett bra tag sedan. Jag är ren och vit som snö, de kan ta urinprov närhelst de önskar...

Jag har behandlats med de flesta ssri/snri i två års tid eftersom de diagnosticerade mig m depression. Vill inte mixtra m hjärnan mera när jag vet att metylfenidat fungerar. Är så fruktansvärt ledsen och uppgiven!


Ledsen att säga det, men Metylfenidat mixtrar minst lika mycket med hjärnan...
Citera
2014-07-27, 23:48
  #3471
Medlem
graffdatshits avatar
Om jag vore du ts, så hade jag käkat en rimlig dos ritalin dagligen och slutat röka på! För då kommer det att gå bättre för dig i livet!(min teori, det funkade för mig)

Risken för att bli beroende utav metylfenidat är inte särskilt stor då man blir så nedstämd och otaggad när skiten går ur systemet efter en liten periods dagligt användande!
Till skillnad från vissa andra centralstimulerande droger så ger inte metylfenidat någon jätte behaglig eufori såsom tex amfetamin!
Citera
2014-07-27, 23:51
  #3472
Medlem
SwirlyShirleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av graffdatshit
Risken för att bli beroende utav metylfenidat är inte särskilt stor då man blir så nedstämd och otaggad när skiten går ur systemet efter en liten periods dagligt användande!

Stämmer bra. Nedstämd blir jag varje kväll när det går ur... På morgonen dagen därpå är jag helt ok... Lite trött, men i övrigt ok. Humörlift finns onekligen... Men eufori, njae.
Citera
2014-07-29, 04:01
  #3473
Medlem
Tjaba här är jag halvfull och har race'at med en vän på ca 14st 10mg (140mg),
Hur illa kommer vår avtändning bli?
Ska nog
Han säger att hans värta avtädning var på runt 250mg (25st).
Jag har vart vaken i ca 14 timmar och tänkte landa om ca 4 timmar , jag har ej speciell erfarenhet av ritalin, bara av tjack.
Lite erfarenhet har jag av rita och fick ej speciell avtändning av 8-10st rita förr..

Undrar ochså om rita är så säkert att skjuta som min polare säger.
Mvh
__________________
Senast redigerad av Psychedelika 2014-07-29 kl. 04:28.
Citera
2014-07-29, 14:33
  #3474
Medlem
cdxz11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psychedelika
Tjaba här är jag halvfull och har race'at med en vän på ca 14st 10mg (140mg),
Hur illa kommer vår avtändning bli?
Ska nog
Han säger att hans värta avtädning var på runt 250mg (25st).
Jag har vart vaken i ca 14 timmar och tänkte landa om ca 4 timmar , jag har ej speciell erfarenhet av ritalin, bara av tjack.
Lite erfarenhet har jag av rita och fick ej speciell avtändning av 8-10st rita förr..

Undrar ochså om rita är så säkert att skjuta som min polare säger.
Mvh

om du är uppe i 18 h på 140 mg metylfenidat kommer det inte bli någon nämnvärd AT direkt. Se till att äta och dricka bara.
Citera
2014-08-01, 19:06
  #3475
Medlem
Blir så hemskt skitnödig efter att jag tagit detta
Citera
2014-08-01, 19:12
  #3476
Medlem
graffdatshits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Distron
Blir så hemskt skitnödig efter att jag tagit detta
Mm det är inget ovanligt! Sker även på tjack faktiskt!
Citera
2014-08-01, 21:02
  #3477
Medlem
konstitutionens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Distron
Blir så hemskt skitnödig efter att jag tagit detta

Citat:
Ursprungligen postat av graffdatshit
Mm det är inget ovanligt! Sker även på tjack faktiskt!
Ökad ämnesomsättning, sker i stort sett på all CS.
Citera
2014-08-02, 01:10
  #3478
Medlem
Hur ligger det till med "tids-intervall" med concerta?

Om man tex jobbar natt och tar den "sent" då man som vana vaknar sent, och sista arbetspasset när man ska gå av bestämmer sig för att vara vaken hela morgonen och eftermiddag, ska man hoppa concertan?
Citera
2014-08-11, 15:34
  #3479
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fyyfaan123
Hej.

Ursäktar om detta blir ett långt inlägg.

Jag har under den senaste tiden fått upp ögonen för Ritalin. Efter att ha talat med studenter från Schweiz och USA så fick jag höra att det är otroligt vanligt att ta Ritalin i studiesyfte. Jag började då läsa lite om drogen och har förstått vad det är och vad den används till. Jag har fått berättat för mig att folk som använder Ritalin när de studerar kommer det i framtiden att vara mycket svårt att känna sig fokuserad och att det blir svårt att koncentrera sig, t.ex. på arbete. Denna berättelse vill jag tillägga kommer från en person som var väldigt emot detta och som även ville införa drogtest på sitt universitet.

Jag har även läst ett flertal historier om människor som mått oerhört dåligt och t.om. ett par dödsfall pga denna drog. Dessa historier kommer från en antidrog-hemsida.

Då jag själv studerar vid universitet har jag blivit lite intresserad men känner mig skeptisk till drogen med tanke på de negativa effekterna jag hört och läst om. Därför vänder jag mig till er för att höra era tankar kring detta.

Vill tillägga att studierna faktiskt går bra, men det hade ju varit underbart att när man känner sig riktigt trött och sliten att få upp energi och koncentration.

Ingen aning om detta spelar roll men röker cannabis och har testat kokain, mdma, svamp & E. Jag har kommit till insikten att jag förmodligen har ganska lätt för att bli beroende varför jag håller mig borta från beroendeframkallande droger. Det psykiska beroendet av cannabis har vid tillfällen ställt till det för mig då jag rökt konstant och blockerat omvärlden.

Tror ni jag kan använda Ritalin i studiesyfte eller bör jag hålla mig borta?

Tackar så mycket på förhand för svar!

Mvh

Har liknande tankar, tror verkligen att concerta eller ritalin skulle göra mig studiemotiverad och energisk. Sedan finns det ju såklart nackdelar också men är beredd att prova ett tag, synd bara att det ska vara så svårt att få tag i om en inte har recept för det.

Om du lätt blir beroende av grejor kanske du ska hålla dig borta - men om du har en asjobbig uppsats eller liknande kanske Ritalin skulle funka. Alltså - du kanske inte behöver ta dagligen men vid behov, och ta benso om din AT blir för jobbig, typ.
Citera
2014-08-11, 21:14
  #3480
Medlem
alexkiings avatar
Hejsan!
Söker en inrikes shop då läkaren avskrev mitt recept, jag vet inte varför!
Och vill ej förnya det och allt i mitt liv har blivit väldigt rörigt och behöver verkligen hitta en inrikesshop!
Pma mig om någon skulle sitta på någon länk som dom ej vill skriva ut här
Mvh
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback