Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-11-07, 17:15
  #3577
Avstängd
KvasiOrkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SwirlyShirley
Du vet att SERT är transportören av Serotonin, va? SERotonin Transporter... Inte själva substansen 5-hydroxytryptamin...

Herregud människa, jag fixade inte gymnasiet. Tror du jag ens läst det jag länkade?
Jag är ändå övertygad om att jag är på rätt spår.
Citera
2014-11-12, 13:46
  #3578
Medlem
SwirlyShirleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Echoes
Metylfenidat och mat!
Efter litet sökande har jag nu hittat en studie som menar att intaget av föda ca 15 min innan man tar sin concerta kan öka Cmax (maximala koncentrationen i blodet) med ca 23% samt totala absorberade mängden med 15%.

Källa: http://link.springer.com/article/10....A1010987212724

Har en bekant som ska göra ett experiment denna kväll för att se om effekten är märkbar!


Personligen märker jag ingen skillnad (jag tar MPH varje dag). Vad tyckte din bekant om effekten?
Citera
2014-11-14, 23:46
  #3579
Medlem
Hej. jag har vanligtvis fri tillgång(istortsett) till ritalin i 30mg kapslar. men nu har jag fått tag i en burk
concerta liknande vita piller har texten methylphenidat 36mg. på burken. uppbyggnaden av dom är följande
1:ett vitt skal som faller sönder relativt lätt. 2: en 50/50 tablett där en del är rosa och en vit.

är van vid ritalin/concerta men dessa har jag aldrig sett förr. finns det någon här som har haft kontakt med dessa? och isåfall hur används dom på bästa sätt. och hur pass svåra är dom att finhacka till ett pulvet?
Citera
2014-11-15, 12:42
  #3580
Avstängd
KringExs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intelfromtheinside
Hej. jag har vanligtvis fri tillgång(istortsett) till ritalin i 30mg kapslar. men nu har jag fått tag i en burk
concerta liknande vita piller har texten methylphenidat 36mg. på burken. uppbyggnaden av dom är följande
1:ett vitt skal som faller sönder relativt lätt. 2: en 50/50 tablett där en del är rosa och en vit.

är van vid ritalin/concerta men dessa har jag aldrig sett förr. finns det någon här som har haft kontakt med dessa? och isåfall hur används dom på bästa sätt. och hur pass svåra är dom att finhacka till ett pulvet?

Tugga bara sönder och skölj ner med några starköl
Citera
2014-11-17, 22:40
  #3581
Medlem
Har gett metyl en chans under en längre tid, men ger upp nu.

Mår riktigt bra av medicinen, blir social, känslan av att vara tom och död i själen försvinner helt, upplever stark livslust, irritationen försvinner, orkar ta tag i saker utan att bli trött, känner ett stort välbehag och allting blir trevligt. Folk trivs i mitt sällskap eftersom jag är så välmående och trevlig. Ett mående som helt enkelt slår alla mediciner jag tidigare provat (antidepp m.m.)

Men, effekten sitter bara i några timmar, sen dippar jag rejält. Då blir det raka motsatsen med ångest och oro, apati och olust.

Jag har provat fylla på, men det fungerar inte. Det blir aldrig samma verkan som första dosen.

Nu i slutet har jag tagit medicinen sent, vid 19 tiden, för att få uppleva känslan av vällust och att känna mig normalt fungerande. Känner ett oerhört välbehag av att sitta vid datorn och snöa in på spel eller forum, läsa om olika ämnen osv.

Då blir det några timmars kvalitetstid, och när jag sedan dippar är det ändå dags att lägga sig. Problemet är då att det inte går att sova pga det sena intaget kombinerat med relativt höga doser. För att fixa det har jag fått trycka i mig massa olika benso tillsammans med ca 4 st imovane för att kunna somna.

Jag inser att detta är ohållbart. Har provat 18 mg, 36 mg, 54 mg, tillsammans med korttidsverkande ritalin, och även utan korttidsverkande ritalin. Har provat krossa tabletterna ibland, och även ta dem hela.

I början testade jag att ta 54 mg concerta på morgonen, och fylla på framåt eftermiddagen, men fungerade som sagt inte. Även provat metamina, men mådde kass av dem.

Någon som känner igen sig? Finns det något man kan göra? Vill verkligen inte bli av med det enda som gör mig till en fungerande människa, men baksidan av myntet slår tillbaka för hårt för att det ska vara hållbart.

Tacksam för synpunkter!
Citera
2014-11-18, 13:42
  #3582
Medlem
IIIDraculs avatar
Vad kör ni för mängd?
Jag brukar ta nu 60 eller 40 mg i näsan, sen bomba 20 mg till, med en öl, på förmiddagen.
Är rädd att toleransen är fuckad bara. Vad har ni snortat som mest på en gång?

Tjacket är slut så då får man köra ritan.
Citera
2014-11-21, 17:35
  #3583
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IIIDracul
Vad kör ni för mängd?
Jag brukar ta nu 60 eller 40 mg i näsan, sen bomba 20 mg till, med en öl, på förmiddagen.
Är rädd att toleransen är fuckad bara. Vad har ni snortat som mest på en gång?

Tjacket är slut så då får man köra ritan.
Det är ju typ ingenting för ett rus...Har tagit 5 gram oralt som mest.
Citera
2014-11-21, 17:59
  #3584
Avstängd
KringExs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sjukdom-1854
Det är ju typ ingenting för ett rus...Har tagit 5 gram oralt som mest.

5 g på en och samma gång?
Citera
2014-11-21, 18:11
  #3585
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KringEx
5 g på en och samma gång?
Haha ja Har en tripprapport uppe någonstans

Edit: här (FB) Concerta och antidepp - en helvetes färd

Oj det var 4 gram,sorry!
Citera
2014-11-21, 18:46
  #3586
Medlem
Tjenare

Skrev i en annan tråd igår men inte fått svar, hoppas de går bra att skriva här istället.

Drog i mig 108 mg concerta i lördags, ingen stor dos direkt.
Det jag känner nu är att sexlusten försvunnit, är detta normalt?
Nu har det gått sex dagar, så börjar tveka på att det har med detta att göra.
Ska också säga att jag tar concerta dagligen, men på de "riktiga" sättet.
Någon som vart med om liknande?
Citera
2014-11-23, 16:58
  #3587
Medlem
redmoon-cats avatar
Jag undrar hur det blir om man tar concerta samtidigt som man är bipolär?
Har för mig att man kan bli "uppskruvad" då.

Vad skall de iså fall erbjuda till en som har adhd och är bipolär samtidigt? Ett avsågat hagelgevär?
Citera
2014-11-24, 10:36
  #3588
Medlem
Haha... Du, jag har en sambo som lider av precis det. Hon har en lätt bipolär störning och ADHD. Tänkte precis som dig när jag hörde att man gav amfetaminliknande preparat till folk som led av ADHD, men en härlig potpurri av psykofarma håller allt i balans. Hon käkar piller för att ta bort topparna från det bipolära och concertan hjälper henne att koncentrera sig och ger mer ork. Vilket är bra eftersom de andra medicinerna tar bort orken.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback