Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2014-07-20, 21:27
Medlem
irrblosss avatar
Pizzanörd som jag är så var det väldigt många år sedan en pizza blev misslyckad. Idag tänkte jag göra pizza på kolgrillen. Hade köpt en pizzasten som ska tåla grilltemperaturer och förväntade mig en riktigt krispig och snabbakad pizza - något som en vanlig ugn inte klarar av. Gjorde enligt konstens alla regler, och när stenen hade värmts upp ett tag och pizzan var utbakad gav jag mig glatt ut till grillen - lyfte på locket... och tänkte... hmm... här var ju ingen värme... La på pizzan på stenen. Inget hände. Inte ens osten smälte. Blåste lite på briketterna. Ingenting. Helt slocknat. Antar att jag haft spjället för lite öppet så att glöden dött. Trodde att när väl värmen var där så skulle jag försöka stänga in den, men det fick motsatt effekt.

Någon som har erfarenhet av pizzagrillning? Ska man köra alla spjäll fullt öppna för att hålla glöden vid liv medan stenen värms upp? För locket ska väl vara på iaf? Jag la briketterna som i en cirkel utmed kanten på grillen, enligt instruktioner, men det kanske är bättre att ha en glödbädd i hela botten av grillen?
Citera
2014-07-20, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Pizzanörd som jag är så var det väldigt många år sedan en pizza blev misslyckad. Idag tänkte jag göra pizza på kolgrillen. Hade köpt en pizzasten som ska tåla grilltemperaturer och förväntade mig en riktigt krispig och snabbakad pizza - något som en vanlig ugn inte klarar av. Gjorde enligt konstens alla regler, och när stenen hade värmts upp ett tag och pizzan var utbakad gav jag mig glatt ut till grillen - lyfte på locket... och tänkte... hmm... här var ju ingen värme... La på pizzan på stenen. Inget hände. Inte ens osten smälte. Blåste lite på briketterna. Ingenting. Helt slocknat. Antar att jag haft spjället för lite öppet så att glöden dött. Trodde att när väl värmen var där så skulle jag försöka stänga in den, men det fick motsatt effekt.

Någon som har erfarenhet av pizzagrillning? Ska man köra alla spjäll fullt öppna för att hålla glöden vid liv medan stenen värms upp? För locket ska väl vara på iaf? Jag la briketterna som i en cirkel utmed kanten på grillen, enligt instruktioner, men det kanske är bättre att ha en glödbädd i hela botten av grillen?

Tror du måste börja med att lägga alla briketter i en stor hög i mitten.
Tänd på och låt vara i minst 40 min,sedan när du har bra glöd så täcker du hela botten med glödande kol.
Locket måste du ha på för att få upp värme.
Och spjället ska vara öppet men kanske inte fullt.
Du får laborera lite och se vad som händer..
Allt beror på hur mycket glöd du har men du måste ju se till att få in luft och hålla allt vid liv men inte bränna pizzan..
Citera
2014-07-21, 21:20
Medlem
irrblosss avatar
Gjorde ett försök idag igen. Blev bättre, men bra blev det inte. Botten bränd och ingen färg på ovansidan. Jag börjar tro att grill inte är bästa sättet att tillaga pizza på. Man får sjukt bra undervärme, men inte alls lika bra värme ovanför, inte ens med locket på. Bottnen hinner bli klar innan man får någon färg på själva pizzan.
Citera
2014-07-22, 00:28
Medlem
Citat:
Gjorde ett försök idag igen. Blev bättre, men bra blev det inte. Botten bränd och ingen färg på ovansidan. Jag börjar tro att grill inte är bästa sättet att tillaga pizza på. Man får sjukt bra undervärme, men inte alls lika bra värme ovanför, inte ens med locket på. Bottnen hinner bli klar innan man får någon färg på själva pizzan.

Ja kanske ..
Du kan testa att lägga någon sorts av distans mellan pizzastenen och grillens egna platta.
Så du får luft mellan stenen och grillen..Fattar du vad jag menar.?
På så vis så blir inte värmen lila intensiv underifrån.
Kanske 1 till 2 cm mellanrum..

Jag tycker det borde gå..
Här i Australien är det många av mina vänner som grillar pizzan i deras gas BBQ och det funkar bra.
Citera
2014-07-23, 07:39
Medlem
Haak0ns avatar
De recept jag sett på grillad pizza, vilket i och för sig inte är så många, brukar vända pizzan för att få färg på bägge sidor. Alltså på med degen på grillen och kör tills undersidan fått färg. Vänd sedan bottnen och lägg på sås och toppings så snabbt det går och stäng sedan locket. Förhoppningsvis så hinner osten smälta innan undersidan blivit för mörk
Citera
2014-07-25, 11:00
Medlem
Igår blev det pizza ala Neapolitan style..
4 dagars kalljäsning i kyl..

topping: hemalagad tomatsås,Färsk basilika och mozzarella ost,ja och lite salt och olivolja..

Bakad i ca 350 grader i vedeldad ugn.

Smakade bra kan jag säga.. =)

http://imgur.com/1wrm9F4
http://imgur.com/FYoB5yu
Citera
2014-07-25, 12:42
Medlem
Pestfans avatar
Citat:

Finns ett par saker jag hade tänkt igenom ordentligt innan jag hade kört en pizza på grillen.

Dels bör du köra en deg med högre vattenhalt för att den initiala värmen inte ska göra pizzan för hårt (vilket kanske är den mindre betydande punkten). Värmen på grillen är mycket högre och svårare att kontrollera så en torr deg blir mycket lättare bränd och "knäckebrödig". Framförallt spelar det stor roll vad du använder för grill till syftet. Problemet med att grilla en pizza är som du säger att värmen enbart kommer nerifrån. Har ingen erfarenhet av detta själv men konduktiviteten genom en vanlig klotgrill är alldeles för hög för att kunna absorbera tillräckligt med värme för att grilla en pizza ovan.

Vad jag själv skulle gjort om jag grillade en pizza är att införskaffa mig ett lock som klarar att hålla mycket värmen. Jag tror att om du köper en form av grund lerkruka, eller något form av lerlock som inte är alltför djup. Ska du kunna skapa tillräckligt med övervärme för att få en ordentligt bakad pizza, utan att undersidan behöver bli bränd.

Hoppas det hjälper.
Citera
2014-07-25, 14:03
Medlem
ManJuices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LEXrasta
Igår blev det pizza ala Neapolitan style..
4 dagars kalljäsning i kyl..

topping: hemalagad tomatsås,Färsk basilika och mozzarella ost,ja och lite salt och olivolja..

Bakad i ca 350 grader i vedeldad ugn.

Smakade bra kan jag säga.. =)

http://imgur.com/1wrm9F4
http://imgur.com/FYoB5yu
Behövs verkligen 4 dagars kalljäsning?

Hur stor blev degen då?
Citera
2014-07-25, 14:47
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManJuice

Hur stor blev degen då?
Kalljäsning utvecklar smakerna, 3-4 dagar är optimalt enligt mig. Dessutom får bottnen en trevlig yta med små "knottror" typ som ger mer krisp och ser mer proffsigt ut .
Citera
2014-07-26, 02:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ManJuice

Hur stor blev degen då?

Det blir skillnad.

Man for massa bubblor i degen som sedan sväller upp i ugnen.
Smakerna i pizza degen utvecklas en hel del också.

Degen växer inte alls mycket under dessa dagar,kanske 30-50%.
Jag använder knappt ingen jäst, runt 1 gram till 1.3 kg deg..ge och ta.

Jag är nybörjare,eller mer jag har bakat mycket pizza men nu har jag tagit steget vidare och har avancerat till mig lite i bakandet =)

Jag har lång väg att vandra...
Citera
2014-08-11, 21:07
Medlem
Hur är Kungsörnens durumvete i finhet jämfört med italienskt 00?
Citera
2014-08-11, 21:18
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anvandarnamn2
Hur är Kungsörnens durumvete i finhet jämfört med italienskt 00?
Skulle tro att det är ungefär lika fint, men durumvete funkar inte bra till pizza, inte enbart, men går bra att blanda med vanligt vetemjöl. Tipo 00 är väl vanligt vete, fast väldigt finmalt, medan durumvete är just durumvete.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in