Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-10-02, 09:35
Medlem
onnyts avatar
Ser väldigt marrigt ut.
Citera
2015-10-02, 18:59
Medlem
irrblosss avatar
Kvällens hembakta: http://sv.tinypic.com/view.php?pic=fyjw9s&s=8

Tomatsås, mozzarella, kyckling, pesto, paprika, ekrökt flingsalt och olivolja. Gjord på fördeg och sedan kalljäst ca 25 h. Blev mums .
Citera
2015-10-02, 19:23
Medlem
Fina bilder på sistone, tummen upp!
Citera
2015-10-04, 09:21
Medlem
Fladderfittas avatar
Lite bilder på gårdagens pizzor:

Med bacon, riven mozzarellaost, hel mozzarella, broccoli, soltorkade tomater, röd paprika, stark salami.
Pizzadeg på surdeg med 65% hydration som har kalljäst 18 timmar.

http://imgur.com/a/8lEL2
Citera
2015-10-09, 09:49
Medlem
spelspelets avatar
Tänkte att vi skulle kunna klura ut alla alternativen för köttfärspizza. Googlade och verkar vara överpopulärt med "taco-köttfärs-pizzor". Tycker dock det låter lite tråkigt. Plus att jag nog ska käka en del tacos under snaraste framtid och vill kunna växla lite... Är det enda alternativet steka köttfärsen i lök och sen i med tomatpuré så det blir en köttfärssås minus såsen eller har ni något annat kul in mind?
Citera
2015-10-10, 00:50
Medlem
Apologists avatar
Recension av Paolo Robertos Restaurang: http://www.alltomstockholm.se/restaurangbar/article4134106.aos

Ungefär vad man väntar sig av en tv kock när han bakar pizza. "...rå deg i kanterna." o "fyllningen är så blöt att den helt glider av på vägen mellan tallrik och mun."

Han har väl inte släppt någon pizza bok ännu, det blir väl nästa????
Citera
2015-10-10, 00:58
Medlem
Apologists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spelspelet
Tänkte att vi skulle kunna klura ut alla alternativen för köttfärspizza. Googlade och verkar vara överpopulärt med "taco-köttfärs-pizzor". Tycker dock det låter lite tråkigt. Plus att jag nog ska käka en del tacos under snaraste framtid och vill kunna växla lite... Är det enda alternativet steka köttfärsen i lök och sen i med tomatpuré så det blir en köttfärssås minus såsen eller har ni något annat kul in mind?

Förstår inte riktigt din fråga???

Vissa pizzerior kör den groteska varianten o kastar på spaggeti köttfärs såsen som "köttfärs", andra kör med någon halv variant där de kryddat köttfärsen m.m. Men jag tror de flesta kastar på ren köttfärs som redan stekts i stekpannan.

Det finns roliga udda kombinationer som smakar gott med köttfärs, typ banan och nötter m.m.
Citera
2015-10-11, 16:23
Medlem
spelspelets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apologist
Förstår inte riktigt din fråga???

Vissa pizzerior kör den groteska varianten o kastar på spaggeti köttfärs såsen som "köttfärs", andra kör med någon halv variant där de kryddat köttfärsen m.m. Men jag tror de flesta kastar på ren köttfärs som redan stekts i stekpannan.

Det finns roliga udda kombinationer som smakar gott med köttfärs, typ banan och nötter m.m.
Som det sistnämda.

Edit: någon annat?
Citera
2015-10-31, 00:39
Medlem
4-Gotts avatar
Hej! Köpte en keramik platta som man placerar i ugnen för att få sprödare bottnar till exempelvis pizzor. Jag drog debut baket på den idag och får säga att jag är väldigt besviken över hur resultat blev.

Pizzan fastnade på botten av plattan och blev alldeles vattnig(?). När jag ställde plattan på diskbänken och lyfte av så den så var det väldigt blött på diskbänken, hela undersidan av den keramiska plattan var dyblöt...

Den plattan jag använde mig utav var den här.
Citera
2015-10-31, 08:24
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4-Gott
Hej! Köpte en keramik platta som man placerar i ugnen för att få sprödare bottnar till exempelvis pizzor. Jag drog debut baket på den idag och får säga att jag är väldigt besviken över hur resultat blev.

Pizzan fastnade på botten av plattan och blev alldeles vattnig(?). När jag ställde plattan på diskbänken och lyfte av så den så var det väldigt blött på diskbänken, hela undersidan av den keramiska plattan var dyblöt...

Den plattan jag använde mig utav var den här.
Du förvärmde stenen innan du la på pizzan hoppas jag? Typ 30-60 minuter förvärmning brukar vara lagom beroende på stenens storlek.
Citera
2015-10-31, 12:26
Medlem
4-Gotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Du förvärmde stenen innan du la på pizzan hoppas jag? Typ 30-60 minuter förvärmning brukar vara lagom beroende på stenens storlek.

Nej, la den kall direkt på. Alltså jag la degen på plattan och kavlade ut den så för att matcha storleken lättare. Var detta mitt misstag?
Citera
2015-11-01, 01:46
Medlem
Apologists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4-Gott
Nej, la den kall direkt på. Alltså jag la degen på plattan och kavlade ut den så för att matcha storleken lättare. Var detta mitt misstag?

Ja, du har analyserat orsaken korrekt. Du behöver en pizza spade, typ den de har på bilden du bifogade. Poängen är att pizzan ska bakas så fort den kommer in i ugnen, därav måste stenen vara uppvärmd redan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in