Citat:
Ursprungligen postat av
Scalping
Köper sällan pizza och ännu färre så här i coronatider, men ibland kan det va gott så bakat själv. Men hur fan gräddar man i en vanlig ugn på plåt? Blir stenhård och med nästintill oätbara kanter. Gjort två ggr i år och med samma hemska resultat. Första ggn med surdeg på råg och vete och nu idag på vanlg vetemjöl och jäst. De har sett jättefina och väljästa innan men likförbenat blir de stenhårda ch förra ggn degig i mitten. 225 grader och 15-20 minuter i mitten eller längre ner.
hur gör ni som kan baka riktig pizza, för att få dem sega och goda med spröda kanter?
Jag var en helt oerfaren amatör. I sommras började jag lära mig själv att göra pizza hemma med vanlig ugn och har nu kommit väldigt nära resturangpizzan. Jag gjorde samma fel som du gjorde så att den blev hård.
Dessa punkter är viktigast:
1. Använd endast 00 mjöl. Inget annat.
2. Gör en våt Neapolitan deg. Men den måste fortfarande vara hanterlig. Lite klibbig är bäst.
3. Degen ska kalljäsa 3 dagar i kylskåp.
4. Du tar ut degen 2-3 timmar innan användning så att den når rumstemperatur.
5. Du ska stretcha ut pizzan med dina händer, inte kavla. Den ska vara väldigt tunn.
6. Du behöver en stor pizzaspade som ska mjölas. Du gör pizzan direkt på spaden.
7. Använd en pizzastål som du värmer på högsta värme 1 timma innan, inte ugnsplåt.
8. Pizzan ska gräddas i ca 6 minuter på högsta värme 275 grader (hemmaugn)
9. Bra ostblandning är 60-70% Arlas Port Salut, 40-30% Västerbotten ost.
10. Bra tomatsås är lätt mixade San Marzano burk tomater + lite salt och olivolja.
11. Bra vitlöksås är "Rydbergs vit kebabsås"
12. Det kan vara bra att halvt tillaga toppings i en stekpanna innan du sätter de på pizzan, speciellt om du använder råkött eller färsk svamp. (Jag använder bacon istället för skinka) Använder du rökt skinka eller pepperoni behövs det inte.
13. Kolla massa youtube klipp på alla moment, du kommer inte bli expert direkt, det krävs flera misslyckanden innan du lyckas. Varje gång du gör en ny sats kommer det bli bättre och bättre.