Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2007-07-26, 14:29
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam Lowry
Nej. absolut inte micron.. 12 minuter i 250 grader.. den smakade faktiskt bättre än jag trottt också, blir till att experimentera lite med pizza nu.. de olika ostskikten beror på att jag provade både med ost under och ovan&under, blev lite flottigt men jag gillar ost..
OK, det förklarar. Har du varmluftsugn?

~Paul~
Citera
2007-07-26, 14:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
OK, det förklarar. Har du varmluftsugn?

~Paul~
nej, vanlig 80-talsugn, hyreslägenhet.. tidsangivelsen kanske inte är helt ok, det tog nog ett par minuter innan jag satte igång äggklockan..

men i vart fall blev degen ok om jag jämför med paketmix, vetemjöl köper jag i femkilos så det blev inte speciellt dyrt heller, blir till att experimentera med lite olika mjölsorter allteftersom.. den här pizzan fick t o m klart godkänt av en kräsen tonåring(visserligen en margetia med bara ost, men ändå..).. degen räckte alltså till två matiga pizzor..
Citera
2007-07-26, 14:50
Medlem
dePauls avatar
Citat:
nej, vanlig 80-talsugn, hyreslägenhet.. tidsangivelsen kanske inte är helt ok, det tog nog ett par minuter innan jag satte igång äggklockan..

men i vart fall blev degen ok om jag jämför med paketmix, vetemjöl köper jag i femkilos så det blev inte speciellt dyrt heller, blir till att experimentera med lite olika mjölsorter allteftersom.. den här pizzan fick t o m klart godkänt av en kräsen tonåring(visserligen en margetia med bara ost, men ändå..).. degen räckte alltså till två matiga pizzor..
OK. Det låter trevligt. Testa det här om du har tid någongång:

Pizza (4 stycken)

Ingredienser poolish:
  • 75 g vatten (3/4 dl), 28 grader
  • 25 g jäst
  • 75 g vetemjöl med hög proteinhalt, gärna durumvete och stenmalet
Ingredienser bortgörning:
  • 325 g vetemjöl med hög proteinhalt, gärna durumvete och stenmalet
  • 175 g vatten (1 3/4 dl)
  • 10 g havssalt
Abetsgång poolish:
Kontrollera att vattnets temperatur är 28 grader. Lös upp jästen i vattnet och vispa in mjölet till en slät smet. Täck över med plastfilm och låt jäsa 60 minuter i rumstemperatur.

Arbetsgång bortgörning:
Häll mjölet och vatten i en degbunke. Tillsätt poolish och knåda degen på lägsta hastighet i en köksassistent i 13 minuter.
Tillsätt saltet, öka hastigheten och knåda degen ytterligare i 7 minuter till en seg och elastisk deg.
Lägg upp degen på ett mjölat arbetsbord och dela den i fyra lika stora bitar. Rulla till runda och spända bullar. Lägg en bakduk över och låt jäsa till dubbel storlek i ca 2 timmar.
Platta ut degen till en rund platta med hjälp av hadflatan och kavla sedan degen så att den blir riktigt tunn. Tryck tilll med knogarna, 2 cm innanför kanten, så får du den klassiska upphöjda kanten.
Lägg på dina favoritpålägg och grädda helst på en upphettad sten på 250 grader tills pizzorna är gyllenbruna.

~Paul~

PS Det här är Jan Heds recept som jag har kört en variant på med lyckat resultat.
Citera
2007-07-27, 13:42
Bannlyst
Nu så har jag provat med lite vettigare ingredienser. Av egenitresse "bokförde" jag allt för att se hur mycket totalkostnaden blev, här ingrediserna;
Mjöl, 270 gram (till två pizzor) 16:-/5kg = 0.864:- för två degar
Herrgårdsskinka, 50gram, 139:-/kg = 6.95:-
jäst, salt och oregano, uppskattningsvis cs 0.50:-
Ost, riven 26%(lite väl mager), 160 gram(blev lite mycket), 19.90/kg = 2.98
Tomatpuré, 20 gram, 38.40/kg = 0.77:-
Summasummarum: 11,65:- (plus el men det kvittas mot soppakostnader om man köper hem)

bild när den gräddades: http://static.pici.se/pictures/PKkDgpIuy.jpg
bild klar: http://static.pici.se/pictures/wjMlCMPHs.jpg
bild på botten: http://static.pici.se/pictures/lDcAFcIHi.jpg (tog den för att visa att det går att få bra botten i vanlig hushålls ugn med tunn bakplåt, pizzasten kommer bli en investering inom snar framtid..)

En hemgjord pizza för knappt tolv kronor, med helt ok ingredienser och som smakar bättre än många köpte turk-pizzor.. finns inte en chans att jag kommer gynna pizzerior mer.. med tanke på att de som näringsidkare borde kunna köpa råvaror till säkert halva priset mot mina så kan man börja undra hur mycket de tjänar egentligen, inte undra på att de åker bmw..
Citera
2007-07-27, 13:44
Medlem
mackapärs avatar
Var hittar du riven ost eller ost överhuvudtaget för 20 kr/kg?

För övrigt ser den lite för flottig ut för min smak
Citera
2007-07-27, 13:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mackapär
Var hittar du riven ost eller ost överhuvudtaget för 20 kr/kg?

För övrigt ser den lite för flottig ut för min smak
Den blev inte det minsta flottig, osten verkar vara lite för mager.. köpte riven euroost på willys för 19.90:-/kiloförpackning, köpte två och frös in den ena..
Citera
2007-07-27, 17:37
Medlem
Sam FTW!
Citera
2007-07-27, 17:40
Medlem
Sobbes avatar
Citat:
Nu så har jag provat med lite vettigare ingredienser. Av egenitresse "bokförde" jag allt för att se hur mycket totalkostnaden blev, här ingrediserna;
Mjöl, 270 gram (till två pizzor) 16:-/5kg = 0.864:- för två degar
Herrgårdsskinka, 50gram, 139:-/kg = 6.95:-
Ost, riven 26%(lite väl mager), 160 gram(blev lite mycket), 19.90/kg = 2.98
Summasummarum: 11,65:- (plus el men det kvittas mot soppakostnader om man köper hem)

bild när den gräddades: http://static.pici.se/pictures/PKkDgpIuy.jpg
bild klar: http://static.pici.se/pictures/wjMlCMPHs.jpg
bild på botten: http://static.pici.se/pictures/lDcAFcIHi.jpg (tog den för att visa att det går att få bra botten i vanlig hushålls ugn med tunn bakplåt, pizzasten kommer bli en investering inom snar framtid..)

En hemgjord pizza för knappt tolv kronor, med helt ok ingredienser och som smakar bättre än många köpte turk-pizzor.. finns inte en chans att jag kommer gynna pizzerior mer.. med tanke på att de som näringsidkare borde kunna köpa råvaror till säkert halva priset mot mina så kan man börja undra hur mycket de tjänar egentligen, inte undra på att de åker bmw..

Den ser ju riktigt god ut, brukar aldrig lyckas med mina hemlagade pizzor
Citera
2007-07-27, 18:30
Medlem
Såg ju riktigt bra ut, av bilden att dömma så ser osten lite mager ut vilket du nämnt

Skinkan utgör ju mer än halva kostnaden
Citera
2007-07-27, 18:40
Medlem
cromos avatar
För några år sedan lagade jag mycket pizza och blev ganska skicklig på det. Nuförtiden har jag inte ork och tid att göra längre, och det blir inte dyrare att gå till pizzerian heller.

Gjorde degen på vanligt vetemjöl, vatten (iskalt), jäst, salt och olja. Eftersom jag inte hade någon assistent eller liknande körde jag degen i säkert 15 minuter med elvispen och degkrokar, det kunde lukta ganska bra bränt ibland! Jag lät degen jäsa, den jäste bra eftersom den blev varm av bearbetningen.

När degen hade jäst var den så elastisk att det gick bra att platta ut den med händerna och till och med slänga upp den i luften. Kavel behövdes ej. Jag fick aldrig degen helt rund, men tunn blev den. Sen la jag på tomatsås (egenkokt), mozarella (underst), skinka, färska championer och annat gott.

Under tiden jag hade gjort allt det här hade jag satt på ugnen på maxtemperatur och ställt in en plåt. Jag tog ut den heta plåten, la på pizzan (som var på ett bakplåtspapper) och slängde in den i ugnen igen. Minns inte hur många minuter det tog innan pizzan var klar, men under tio var det i varje fall och kanske så lite som fem.

Tror aldrig jag ätit så goda pizzor som de bästa jag gjorde själv. Bottnen blev riktigt tunn och krispig och smakerna blev mycket renare än de man får på pizzerian.
Citera
2007-07-28, 17:59
Bannlyst
Lågbugetpizza för 6.54:-

http://static.pici.se/pictures/DGEOQAYkv.jpg

bytte ut skinkan mot salami och minskade på osten.. perfekt! den magra osten tog ut salamins flott samt satt smak på hela pizzan.. rekommenderas.. nya receptet;
Mjöl, 270 gram (till två pizzor) 16:-/5kg = 0.864:- (för två degar) 0.432:-
Dansk salami, 18,40:-/150 gram, 4 skivor á 5g = 2.45:-
Ost, riven 26%(lite väl mager), 120 gram, 19.90/kg = 2.38
Summasummarum = 6.54:-!!!

Man skulle starta trådar som "den stora tråden om maträtter för max tio kronor", "den stora tråden om maträtter för 11-20:-".. det vore intressant.. (ja, jag har fått börja leva på tight budget..)
Citera
2007-07-29, 14:42
Medlem
Herrtrosas avatar
Tänker faktiskt göra pizza i morgon! Degen gör jag dock idag lite senare på kvällen. Delar gärna med mig av bilder, smakpoäng, recept och utförande om pizzan blir lyckad

Sam, du verkar förövrigt vara en jävel på pizza!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in