Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-01-02, 00:30
  #1117
Medlem
Laxermedels avatar
Har suttit och räknat lite på kostnad och kalorimängden när man gör pizza hemma.

http://i.imgur.com/QRtqT.png

Tomatsåsten består av eldorados billiga passerade tomater, basilika och tomature, därav det lite högre kilopriset. Jag har dock ganska lite tomatpure i varje "batch" sås så det drar inte upp kostnaden överdrivet, basilikan är visserligen dyrt/kilo men man använder så fruktansvärt lite att min våg inte ens registrerar det.

Detta är såklart bara en basic standard-pizza, majoriteten kommer addera/byta ut saker, vilket såklart drar upp kalorimängden/kostnaden, men är man försiktig med toppingen behöver det inte rusa i väg. Jag hade GØL salami på pizzan utöver ingredienserna ovan, 300 gram kostade 32,90, men man behöver inte ha mycket för att det ska bli fantastiskt, så varken pengarna eller kalorierna springer i väg om man anstränger sig.

Observera att priserna på skinka, tomatsås och ost kan variera beroende på vad man tar, jag tog se senaste priserna jag handlade för, men det är inte ovanligt att man kan hitta kassler/skinnka för 30-40 kr/kg på Willys, ost finns ofta för 40 kr/kg och tomatsåsens pris kan halveras om man struntar i tomatpuréen och bara blandar i basilika. Puréen förtjockar visserligen såsen lite för att göra den mindre rinnig, men med den lilla mängd man ska ha på spelar det ingen roll, det blir inte rinn oavsett.
__________________
Senast redigerad av Laxermedel 2013-01-02 kl. 00:56.
Citera
2013-01-22, 12:51
  #1118
Medlem
polishbears avatar
Något för er pizzaälskare?

http://uuni.in/
Citera
2013-01-22, 20:41
  #1119
Medlem
SvenEricTheGambles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av polishbear
Något för er pizzaälskare?

http://uuni.in/

Fan va intressant.
Troligtvis inget man kan brassa på inomhus i ett vanligt kök?
Citera
2013-01-22, 21:18
  #1120
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenEricTheGamble
Fan va intressant.
Troligtvis inget man kan brassa på inomhus i ett vanligt kök?
Fast hade varit nice till sommaren utomhus. Dock lite väl dyr med tanke på att man inte vet hur bra den funkar.
Citera
2013-01-22, 22:10
  #1121
Medlem
Finns på youtube in action .. Dock visar den inte inte hela ugnen, som på hemsidan...

http://youtu.be/sSH_ZmDx1qg

Man kanske skulle bygga ngt liknande till uteköket :-) Skulle vara kul att se hur baksidan ser ut. Om de har en lucka där man eldar på som är öppen eller med galler/ massa hål till själva ugnsdelen.

En tur till den lokala plåtslagaren kanske är på plats för att testa....
Citera
2013-01-22, 22:23
  #1122
Medlem
irrblosss avatar
Egentligen är den nog inte så avancerad. En plåtkonstruktion och täljsten i botten eller nåt som håller värmen, och så eldar man längst in. För övrigt borde man bygga en riktig vedeldad ugn i trädgården. Det kan ju inte vara så svårt. Måste googla efter ritningar .
Citera
2013-01-22, 23:05
  #1123
Medlem
DingusMcDucks avatar
Jäklar, den såg intressant ut. Det flög en del små glödande kolbitar ur "framsidan" på den, vilket fick mig att misstänka att han har någon typ av fläkt på den sidan där han eldar för att få upp tempen. Bakgrundsljudet verkar också stämma med den hypotesen, såvida inte det var blåsigt när han filmade. Om det är så enkelt som en baksten i botten, en ihopsvetsad plåtlåda, och en hyfsat kraftig fläkt (vet inte om det behövs, men 450 grader verkar högt för att genereras av indirekt värme i en liten plåtbox), så borde det inte vara alltför svårt eller dyrt att tillverka själv, eller med hjälp av någon som kan svetsa om man inte kan det själv (som jag).
Citera
2013-01-22, 23:08
  #1124
Medlem
SithBoboSiths avatar
Han plockade ut pizzan med fingrarna, om en fläkt blåser 450 grader i den riktningen lär han bli bränd.
Citera
2013-01-22, 23:25
  #1125
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SithBoboSith
Han plockade ut pizzan med fingrarna, om en fläkt blåser 450 grader i den riktningen lär han bli bränd.

Det har du i och för sig nog rätt i, men han var väldigt snabb och försiktig när han gjorde det, och rätt stora (cm-stora ungefär) glödande kolbitar rörde sig mot öppningen, förutom att det flög ut mindre bitar, så oavsett om det var för att ugnen lutade mot honom, pga fläkt, eller naturlig konvektion (vind), så kom det ut en hel del värme ur ugnen genom öppningen. Ev fläkt kan ju vara riktad mot elden från sidan, och inte rakt mot öppningen, men ändå orsaka visst drag åt det hållet.
Citera
2013-01-22, 23:47
  #1126
Medlem
SvenEricTheGambles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Fast hade varit nice till sommaren utomhus. Dock lite väl dyr med tanke på att man inte vet hur bra den funkar.

Jo det är troligtvis det den är till för. Tyvärr bor man i lägenhet ett antal trappor upp och saknar uteplats.
Hade inte velat ha dom där glödande spraket rakt ner på parketten.
Citera
2013-02-02, 12:39
  #1127
Medlem
jordglobens avatar
Heinz har en tomatsås i sitt sortiment "Heinz frito med rostad lök och vitlök" som är för jävla bra till tomatsås för pizza. Rekommenderas starkt!!
Citera
2013-02-15, 06:32
  #1128
Medlem
Grym tråd med många tips!
Det tackar jag för

Fick en pizzasten häromdan av sambon o nu måste vi fannimaj testa på pizza.
Min sambo är dock glutenallergiker och jäst o glutenfritt är ingen höjdare så kommer det bli någon skillnad om man kalljäser den till ikväll eller om man gör degen precis innan det vankas mat?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback