Kollar den Tyska wiki, och verkar vara rökt oftast.
Det vill man nog inte ha i sin Jansson´s.
Bor du inte i Sverige?
Ajdå
Vet du vad den heter på svenska eller engelska så jag kan läsa mig till något bra recept, dumt att slänga när man kan göra något nytt. Bor i Thailand så det är svårt att hitta ansjovis här. Hittade förra året men inte nu.
Senast redigerad av Gaspar 2014-07-17 kl. 13:32.
Tänkte laga till en Janssons-frestelse men kunde inte få tag på ansjovis. Hittade något som heter Kieler Sprotten, kan denna användas istället eller blir det helt fel? Har inte vågat öppna burken och smakat på den ännu.
Edit: Tvåa på den
Jo då det skall väl funka men är de inte lite lättrökta?
Enklast att öppna burken och smaka.
Får minska saltandet och öka löken om de är rökta då och möjligen, möjligen söta lite ättika för att få lite riktig smak på janssonen.
Senast redigerad av MeanME 2014-07-17 kl. 13:51.
Håller med dig fullständigt. Bourbon är också smaskens men det är ju iofs en sorts whisky :-). Grädde är i alla fall minsta gemensamma nämnaren om det ska bli gott.
Har svårt för Bourbon om jag skall vara ärlig, tycker den bär på en sötma antingen från majsen eller från den amerikanska eken som den oftast lagras på. Den avger ju en subtil vaniljsmak som är mycket efterfrågad i tex vinvärlden. Tex riojavin får den från dessa ekfat.
Vill inte veta av den i whiskey
Senast redigerad av MeanME 2014-07-17 kl. 13:52.
Vet du vad den heter på svenska eller engelska så jag kan läsa mig till något bra recept, dumt att slänga när man kan göra något nytt. Bor i Thailand så det är svårt att hitta ansjovis här. Hittade förra året men inte nu.
Varför inte köra på färsk fisk som du marinerar i Nam Pla-sås?
Olja och egen saft mao.
Det blir bara att öppna och provsmaka som gäller hittar du något som liknar ansjovis så kan du ju bigga på det, lite sötad ättika/vinäger kommer du nog att behöva i vilket fall för att få lite smak på fisken.
Här har du i vilket fall hur du går tillväga för att tillverka ansjovis från grunden.
Du kan ju använda det på dina firrar för att hitta rätt i smakupplevelsen.
Det som står på konserven är: Kieler Sprotten. Genobbt und gerauchert. Jag gissar på att den är benad och rensad. Samt: In pflanzenol und eigenemsaft.
Nja, tror du det fungerar. Jag älskar fisksåsen här men som substitut till ansjovis? Vet att det finns en liknande fisk här, men har glömt namnet.
Tack alla för svar.
Här hittade jag ett recept på ansjoviskryddad sill. Det borde ju kunna funka för dig att exprimentera med, för kryddorna har du ju tillgång till i Thailand... http://www.persmat.n.nu/ansjoviskryddad-sill
Se till nästa Svensk som åker dit som du känner, och tar med sig ett par burkar ansjovis
Här hittade jag ett recept på ansjoviskryddad sill. Det borde ju kunna funka för dig att exprimentera med, för kryddorna har du ju tillgång till i Thailand... http://www.persmat.n.nu/ansjoviskryddad-sill
Sandelträ... det var inte nåt jag sett på kryddhyllan hemma i alla fall.
Se till nästa Svensk som åker dit som du känner, och tar med sig ett par burkar ansjovis
Brukar beställa från mina föräldrar, men frakten är väldigt dyr och jag måste ju ha plats för ostbågar också. När jag reser till Sverige så är det med nästan tomma väskor, men på tillbakaresan väger dessa ca 60kg. Fyllt med mat
Senast redigerad av Gaspar 2014-07-17 kl. 18:03.