Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-07-15, 18:25
Medlem
Jag ska göra pannbiff med pära, lingon, stekt lök och....brunsås. Problemet är att jag inte vet hur man gör en sån där brun, gräddig sås. Hur?
Citera
2014-07-15, 18:32
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lorddesh
Ah, håller det ihop sig av sig självt tro?
Kakorna behöver förstås inte vara stenhårda, tänkte packa individuellt med lite plastfolie och förvara lufttätt.

Tänkte eftersom det är så många små bitar att man behövde något ordentligt som band ihop.
Ja det tror jag. Du bakar av dom i ugnen va? Jag har aldrig testat men det KÄNNS som det borde funka

Citat:
Ursprungligen postat av 04052537
Jag ska göra pannbiff med pära, lingon, stekt lök och....brunsås. Problemet är att jag inte vet hur man gör en sån där brun, gräddig sås. Hur?
Det enklaste sättet för dig om du inte har nån aning är att koka upp grädde typ 3 dl, i med köttbuljong också typ 3 dl, lite soja för att färga kanske, salt/peppar och red med maizena.
Det är det enklaste sättet skulle jag tro. Jag brukar göra bottenredning och ha i gelé och så..
Citera
2014-07-15, 18:36
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 04052537
Det är med brunsås lite som med köttfärssås. Alla har sina åsikter om vad den bör innehålla.

Den enklaste varianten är lagad på smör, vetemjöl, buljong i någon form, grädde/gräddmjölk eller vatten, soja, samt nymalen vitpeppar/svartpeppar.

Vanligtvis brukar man dock pimpa upp såsen med t ex svart vinbärsgelé, en skvätt madeira, kanske lite cognac, Worcestershiresås, rödvin, socker, ostronsås/hoisinsås/teriyakisås, äppelmos, jordnötssmör, messmör, marmite, svampmjöl (bör tillsättas redan i samband med att man lägger i mjölet) osv.

~Paul~

PS Själva metoden går till såtillvida att man smälter smör och lägger i lite mjöl, dvs bottenredning. Sedan går man in med pepparn och omedelbart därpå med alla vätskorna. Man låter såsen tjockna och sjuda i ca 5 minuter. Sedan kan man vidaresmaksätta med några av de nämnda extra-"pimpingredienserna" och avsluta med gräddmjölken. Slutligen smakar man eventuellt av med salt och peppar.
Senast redigerad av dePaul 2014-07-15 kl. 18:42. Anledning: tillägg
Citera
2014-07-15, 18:42
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Det är med brunsås lite som med köttfärssås. Alla har sina åsikter om vad den bör innehålla.

Den enklaste varianten är lagad på smör, vetemjöl, buljong i någon form, grädde/gräddmjölk eller vatten, soja, samt nymalen vitpeppar/svartpeppar.

Vanligtvis brukar man dock pimpa upp såsen med t ex svart vinbärsgelé, en skvätt madeira, kanske lite cognac, Worcestershiresås, rödvin, ostronsås/hoisinsås/teriyakisås, äppelmos, jordnötssmör, messmör, marmite osv.

~Paul~
Jag fick lära mig av en barsk storhushållslärarinna när jag stapplade runt i vita träskor på rest.skolan att man även kan ha kaffe i gräddsåsen. Funkar faktiskt bra och har det då och då
Citera
2014-07-15, 18:44
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Jag fick lära mig av en barsk storhushållslärarinna när jag stapplade runt i vita träskor på rest.skolan att man även kan ha kaffe i gräddsåsen. Funkar faktiskt bra och har det då och då
Ja, det är lite Willy Wonka över det . Det gäller att inte överdriva mängden .

~Paul~
Citera
2014-07-15, 20:14
Medlem
irrblosss avatar
Gjorde för ett par dagar sedan en "brunsås" med en skvätt sherry i, till köttbullar. Funkade riktigt bra. Brukar även ha i lite tomatpuré, och ibland lite lökpulver. Även lite steksky från biffarna/köttbullarna är gott i. Soja undviker jag oftast, utan kör enbart med fusksoja (colorit) för att få en tillräckligt brun färg. Har försökt med både kinesisk och japansk soja, men det blir knappt någon färg innan sojasmaken dominerar helt.
Citera
2014-07-15, 21:04
Medlem
Sereenas avatar
När jag stekt klart det som ska stekas så häller jag i en grädde i pannan och vispar ur den, låter det puttra ihop och smakar av med salt, peppar, ev lite fond/buljongtärning, soya, svamppulver (torkad vildsvamp som körts i mixern), gelé eller balsamic creme, lite beroende på tycke och smak.

Om jag köpt färdiga köttbullar så steker jag dom på ganska hög temp så att dom får färg/yta snabbt och häller över grädden direkt på dom och låter det puttra ihop.
Citera
2014-07-17, 12:12
Medlem
MeanMEs avatar
Grädde i stekpannan och några droppar soja.
Vodka, Whiskey, Sherry, Port eller Svartvinbärsgele alt Worcestershiresås,
kan åka i ibland beroende på mat.

Men grädde i stekpannan efter köttet eller ner i grytan bland stekgrönsakerna är standard.
Sedan silas och jagas upp med soja och evt någon av de övriga smaksättarna.
Citera
2014-07-17, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Grädde i stekpannan och några droppar soja.
Vodka, Whiskey, Sherry, Port eller Svartvinbärsgele alt Worcestershiresås,
kan åka i ibland beroende på mat.

Men grädde i stekpannan efter köttet eller ner i grytan bland stekgrönsakerna är standard.
Sedan silas och jagas upp med soja och evt någon av de övriga smaksättarna.

Håller med dig fullständigt. Bourbon är också smaskens men det är ju iofs en sorts whisky :-). Grädde är i alla fall minsta gemensamma nämnaren om det ska bli gott.
Citera
2014-07-17, 13:16
Medlem
Gaspars avatar
Tänkte laga till en Janssons-frestelse men kunde inte få tag på ansjovis. Hittade något som heter Kieler Sprotten, kan denna användas istället eller blir det helt fel? Har inte vågat öppna burken och smakat på den ännu.
Citera
2014-07-17, 13:23
Medlem
klybans avatar
Vardagsbrunsåsen håller jag enkel, stekskyn, vatten, grädde, salt i form av smakgivare oftast buljong, gäng varv på vitpeppar kvarnen.
Några droppar guldsoja.
Avslutar med toppredning(micrat smör och mjöl), kokar till sjuder i 3-5min.
Citera
2014-07-17, 13:26
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gaspar
Tänkte laga till en Janssons-frestelse men kunde inte få tag på ansjovis. Hittade något som heter Kieler Sprotten, kan denna användas istället eller blir det helt fel? Har inte vågat öppna burken och smakat på den ännu.
Kollar den Tyska wiki, och verkar vara rökt oftast.
Det vill man nog inte ha i sin Jansson´s.

Bor du inte i Sverige?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in