2014-07-14, 00:26
Medlem
lugna ner digs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Vad menar du med att quad inte är korrekt? Kan du definera vad en quad är och hur Pannepot inte passar in i den beskrivningen? Eftersom det är din fasta övertygelse så borde du inte behöva ha några smaknoter på den? Minnet borde väl räcka om du är så säker? Dvs. på vilket sätt har jag (och Beer Advocate) fel när jag kallar Pannepot för en quad?

(Jag föredrar quad som benämning på stilen än abt)

allt detta bara för att jag inte satte ett frågetecken efter en mening som jag formulerat som en fråga. men kul att du tar så väldigt seriöst på det.
Citera
2014-07-14, 01:55
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lugna ner dig
allt detta bara för att jag inte satte ett frågetecken efter en mening som jag formulerat som en fråga. men kul att du tar så väldigt seriöst på det.

Jag vet inte om du har missförstått något här. Det här är ett s.k. diskussionsforum där man diskuterar olika saker, i detta fall öl. Det är helt ok om du inte håller med mig i mina iakttagelser, och eftersom du vidhöll din ståndpunkt så trodde jag att du var beredd att diskutera det hela. Jag tar lika seriöst på den här diskussionen som alla andra diskussioner här, dvs. inte särskilt seriöst i slutändan. Men det är ju ändå kul att kunna diskutera olika infallsvinklar. Jag trodde i min enfald att det primärt var det vi alla var här för.
Citera
2014-07-14, 13:04
Medlem
lugna ner digs avatar
Citat:
Jag vet inte om du har missförstått något här. Det här är ett s.k. diskussionsforum där man diskuterar olika saker, i detta fall öl. Det är helt ok om du inte håller med mig i mina iakttagelser, och eftersom du vidhöll din ståndpunkt så trodde jag att du var beredd att diskutera det hela. Jag tar lika seriöst på den här diskussionen som alla andra diskussioner här, dvs. inte särskilt seriöst i slutändan. Men det är ju ändå kul att kunna diskutera olika infallsvinklar. Jag trodde i min enfald att det primärt var det vi alla var här för.
Efter ditt första svar kunde jag bara inte låta bli att fortsätta. Dålig stil av mig, ursäkta.

Men jag har faktiskt läst någonstans att quad inte är den korrekta termen, försökte precis googla upp det men hittade inget.
Citera
2014-07-14, 13:45
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Men jag har faktiskt läst någonstans att quad inte är den korrekta termen, försökte precis googla upp det men hittade inget.

Hmm. Skulle vara intressant att läsa om du hittar. Ö.h.t. så känns termerna quad och abt båda som ganska sentida konstruktioner. Men quad känns betydligt mer logiskt, som en fortsättning på dubbel och tripel, och det syftar ju främst på tillverkningsprocessen snarare än en specifik smak. Som så ofta är så finns det nog inget som är korrekt. Båda termerna används och oftast är det nog bryggeriet som väljer vad de vill kalla det, lite som diskussionen kring Imperial Stout/Porter, förutom att många belgiska bryggerier över huvud taget inte nämner sina öler som någon särskild stil.
Citera
2014-07-14, 23:16
Medlem
Skugges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheskalmanGSU
Lade en beställning från bolaget den 18e juni innehållandes bland annat sex st sculpin. Dom jag fick då smakade som dom alltid gjort iaf. Men släpptes igen första juli? Hur länge var den borta eftersom jag beställde inte ens två veckor innan det

Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Bytte man inte storlek på flaskan? Därav blev det ett "nysläpp".

Jag hade inte koll på att den funnits att beställa "på sistonde". Jag läste på en ölblogg att den skulle komma in i beställningssortimentet från och med den första juli, så då beställde jag hem ett gäng.

Det känns nästan som att de flaskor jag fick levererade har stått i solen och tappat humlefräschören helt, dock så tar bolaget tillbaka hela beställningen som en reklamation och jag hoppas (och antar) att jag ej behöver betala för de två flaskorna som dracks, även om det mer handlar om en principsak i sammanhanget.
Citera
2014-07-15, 01:28
Medlem
sjeeps avatar
Citat:
Efter ditt första svar kunde jag bara inte låta bli att fortsätta. Dålig stil av mig, ursäkta.

Citat:
Hmm. Skulle vara intressant att läsa om du hittar. Ö.h.t. så känns termerna quad och abt båda som ganska sentida konstruktioner. Men quad känns betydligt mer logiskt, som en fortsättning på dubbel och tripel, och det syftar ju främst på tillverkningsprocessen snarare än en specifik smak. Som så ofta är så finns det nog inget som är korrekt. Båda termerna används och oftast är det nog bryggeriet som väljer vad de vill kalla det, lite som diskussionen kring Imperial Stout/Porter, förutom att många belgiska bryggerier över huvud taget inte nämner sina öler som någon särskild stil.

BJCP har inte quad som en egen stil, utan bada dessa ol skulle ga under stilen Belgian Dark Strong Ale, vilket ar en kategori som bade quad och dubbel ar substilar till.

En abbey beer ar en ol som bryggs av ett icke-trappist kloster (eller i samarbete med ett sadant kloster), varken rochefort eller pannepot gar under denna kategori som inte direkt heller ar en smakstil.
Citera
2014-07-15, 12:53
Medlem
Anka:Ps avatar
Ser att Flying Dog Gonzo har försvunnit ur både standard- och/eller beställningssortimentet på Systembolaget. Vet någon här varför? Det var/är en utav min favorit imperial porters.

När vi snackar som Gonzon så kanske ni kan föreslå någon öl i samma stil och prisklass som Gonzon. Nu för tiden får Great Divide Yeti släcka min törst på den fronten.
Citera
2014-07-15, 12:59
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anka:P
Ser att Flying Dog Gonzo har försvunnit ur både standard- och/eller beställningssortimentet på Systembolaget. Vet någon här varför? Det var/är en utav min favorit imperial porters.

När vi snackar som Gonzon så kanske ni kan föreslå någon öl i samma stil och prisklass som Gonzon. Nu för tiden får Great Divide Yeti släcka min törst på den fronten.
den försvann från hyllan för ganska länge sedan.

vet ej varför.

kvalitet och pris så är bara yetin direkt jämförbar.
Citera
2014-07-15, 13:02
Medlem
Anka:Ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutefish
den försvann från hyllan för ganska länge sedan.

vet ej varför.

kvalitet och pris så är bara yetin direkt jämförbar.

Kanske var så att mitt närmaste system sålde dem långsamt. Tråkigt hursom.

Men om vi går upp i pris, inte till hutlösa priser men någon som skulle rekomenderas?
Citera
2014-07-15, 13:24
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anka:P
Kanske var så att mitt närmaste system sålde dem långsamt. Tråkigt hursom.

Men om vi går upp i pris, inte till hutlösa priser men någon som skulle rekomenderas?
då får vi prata BS antar jag? för hyllstout/imps så är bara yetin jämförbar, jag menar, den är billig om man ser till vilken kanonöl det är.

monstermagnus är nog bättre på att svara på det.

youngs double chocolate köper jag ganska ofta, den är bra.
Citera
2014-07-15, 14:20
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutefish
youngs double chocolate köper jag ganska ofta, den är bra.

Håller med om att den är god, men inte direkt jämförbar med en Imp.

Jag skulle rekommendera Founders Imperial Stout om den finns kvar, samt Brewdog Cocoa Psycho som ligger i BS. Båda är utsökta.

Är jag en av få som alltid föredragit Yeti framför Gonzo förresten? Båda är riktigt bra, men jag finner Yetin ett strå vassare.
Citera
2014-07-15, 18:23
Medlem
Citat:
Håller med om att den är god, men inte direkt jämförbar med en Imp.

Jag skulle rekommendera Founders Imperial Stout om den finns kvar, samt Brewdog Cocoa Psycho som ligger i BS. Båda är utsökta.

Är jag en av få som alltid föredragit Yeti framför Gonzo förresten? Båda är riktigt bra, men jag finner Yetin ett strå vassare.

Nej föredrar också Yeti framför gonzo. Yeti är ju för övrigt galet jäkla prisvärd på bolaget. Nu blir det dock dåligt med porter och stout över sommaren.

Nu är det farmhousesäsong :-)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in