2014-07-11, 17:11
Medlem
Dela in belgisk öl i stilar är nästintill helt meningslöst. Det går nämligen inte...
Citera
2014-07-11, 17:45
Medlem
brutefishs avatar
"belgian strong ale" det är ganska svävande det.
Citera
2014-07-11, 22:44
Medlem
Hajafintens avatar
Kom över en flaska Ängöl Ljuva Livets. Det är en riktigt len och god ESB, mörk och fin i färgen.
Om jag hade möjligheten att köpa den igen så skulle jag inte tveka!
Citera
2014-07-12, 12:41
Medlem
lugna ner digs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Kan du utveckla det? Vad är de utmärkande dragen för en quad i din mening och vad är det som saknas i Pannepot för att det ska smaka som en quad?
Blev inga tasting notes till den kommer bara ihåg att den definitivt smakade annorlunda, det gör den
Citera
2014-07-12, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skugge
Har någon beställt Ballas Point Sculpin på bolaget nu i dagarna? Den släpptes den första juli igen och jag beställde hem ett gäng som inte alls smakar bra. Inget i ölen som jag brukar älska finns där och en kompis som just är hemkommen från USA och har hinkat denna på fat tycker också något är fel.

Får höra med systembolaget / importören vad man kan göra nu, endast 2 av 18 flaskor är uppdruckna.

Lade en beställning från bolaget den 18e juni innehållandes bland annat sex st sculpin. Dom jag fick då smakade som dom alltid gjort iaf. Men släpptes igen första juli? Hur länge var den borta eftersom jag beställde inte ens två veckor innan det
Citera
2014-07-12, 22:44
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheskalmanGSU
Lade en beställning från bolaget den 18e juni innehållandes bland annat sex st sculpin. Dom jag fick då smakade som dom alltid gjort iaf. Men släpptes igen första juli? Hur länge var den borta eftersom jag beställde inte ens två veckor innan det
Bytte man inte storlek på flaskan? Därav blev det ett "nysläpp".
Citera
2014-07-13, 00:35
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lugna ner dig
Blev inga tasting notes till den kommer bara ihåg att den definitivt smakade annorlunda, det gör den

Frågan är vad du menar med "annorlunda"? Alla individuella öler smakar (förhoppningsvis) mer eller mindre annorlunda och en viss stil kan vara mer eller mindre flytande. Särskilt är detta fallet med många belgiska stilar som redan påpekats av andra. Hur man definerar en stil kan vara svårt, och många av dem spänner ett brett spektrum. För mig möter det dock inga som helst hinder att kalla Pannepot för en Quad, eller att jämföra den med t.ex. Rochefort 10.
Citera
2014-07-13, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Bytte man inte storlek på flaskan? Därav blev det ett "nysläpp".

Möjligt. Har inga tomflaskor kvar nu så vet inte vad för storlek det var. Det är 355ml nu va? Var det 330 innan?

På tal om öl. Tog en Stone : Old Guardian 2014 ikväll till fotbollen. Någon som har synpunkter på den? Jag tyckte den var trevlig. Fick direkta tankar på lakritspipa när jag tog första klunken. Trodde alkoholen skulle vara lite mer gömd men den var jäkligt bra ändå.

När vi ändå pratar öl. Kör ni Untappd? Skulle vara kul med lite flashbackare att följa. Rätt ny där och har missat en jäkla massa godsaker man smakat innan jag reggade mig där. Supermario021 heter jag om Någon vill följa
Citera
2014-07-13, 13:36
Medlem
lugna ner digs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Frågan är vad du menar med "annorlunda"? Alla individuella öler smakar (förhoppningsvis) mer eller mindre annorlunda och en viss stil kan vara mer eller mindre flytande. Särskilt är detta fallet med många belgiska stilar som redan påpekats av andra. Hur man definerar en stil kan vara svårt, och många av dem spänner ett brett spektrum. För mig möter det dock inga som helst hinder att kalla Pannepot för en Quad, eller att jämföra den med t.ex. Rochefort 10.
skulle bara inte kalla det för en abt
Citera
2014-07-13, 13:59
Medlem
Quorthons avatar
Citat:
skulle bara inte kalla det för en abt
Abt är kort för kloster(abtei) och De Struise är inget klosterbryggeri, det har du rätt i. Men "kloster" är ingen ölstil.
Citera
2014-07-13, 14:02
Medlem
lugna ner digs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quorthon
Abt är kort för kloster(abtei) och De Struise är inget klosterbryggeri, det har du rätt i. Men "kloster" är ingen ölstil.
quad är ju inte heller korrekt så vad ska man kalla det?

men strunt samma
Citera
2014-07-13, 14:49
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
quad är ju inte heller korrekt så vad ska man kalla det?

men strunt samma

Vad menar du med att quad inte är korrekt? Kan du definera vad en quad är och hur Pannepot inte passar in i den beskrivningen? Eftersom det är din fasta övertygelse så borde du inte behöva ha några smaknoter på den? Minnet borde väl räcka om du är så säker? Dvs. på vilket sätt har jag (och Beer Advocate) fel när jag kallar Pannepot för en quad?

(Jag föredrar quad som benämning på stilen än abt)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in