2014-07-15, 19:08
  #8689
Medlem
JustZlatans avatar
Tänkte prova Gueuze. Jag är lite rädd för jäst, då jag lätt får svamp i munnen. Vad jag förstår är gueuze inte gjord på jästsvampar utan från jäst i luften. Har jag förstått det rätt?
Citera
2014-07-15, 21:17
  #8690
Medlem
Ful Fisks avatar
Gällande Chimay gillar jag inte att de släpper 06:an nu, tycker personligen att den är bättre lite yngre. Varför inte släppa typ 08 nu istället eller 09. I vilket fall som helst är det ju lättare att lagra fram till lämplig åder istället för tvärtom och konsensus är ju att den är som bäst 4/5-8 år gammal.
Citera
2014-07-15, 21:27
  #8691
Medlem
Skugges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anka:P
Men om vi går upp i pris, inte till hutlösa priser men någon som skulle rekomenderas?

Jag rekommenderar Oppigårds Thurbo Stout, drack precis en och påminner mycket om aromer från en fläskkarré som ligger på grillen. 28kr för en flaska är ett kap.
Citera
2014-07-16, 16:04
  #8692
Medlem
JustZlatans avatar
Är det här världens dyraste öl?

https://www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/?searchquery=lambic&artikelId=836899&varuNr=11610& referringUrl=%2fTemplates%2fPublic%2fPages%2fGloba lSearchPage.aspx%3fsearchquery%3dlambic%26id%3d159 4%26epslanguage%3dsv
Citera
2014-07-16, 16:14
  #8693
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Är det här världens dyraste öl?

https://www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/?searchquery=lambic&artikelId=836899&varuNr=11610& referringUrl=%2fTemplates%2fPublic%2fPages%2fGloba lSearchPage.aspx%3fsearchquery%3dlambic%26id%3d159 4%26epslanguage%3dsv
Inte på långa vägar...Det är inte ens systemets dyraste öl och sedan finns det en hel värld utanför det sortimentet.
Citera
2014-07-16, 16:22
  #8694
Medlem
Ålens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Tänkte prova Gueuze. Jag är lite rädd för jäst, då jag lätt får svamp i munnen. Vad jag förstår är gueuze inte gjord på jästsvampar utan från jäst i luften. Har jag förstått det rätt?

All jäst är svamp. Gueuze görs på öl som är jäst med jäst som är kultiverad ifrån luften (vildjäst) genom så kallad spontanjäsning. Förstår dock inte hur jäst som svamp skulle börja växa i munnen på dig. Hela luften du andas är för övrigt full av vildjäst i mikrofloran. Akta så det inte börjar spontanjäsa i munnen på dig.
__________________
Senast redigerad av Ålen 2014-07-16 kl. 16:24.
Citera
2014-07-16, 16:40
  #8695
Medlem
prewes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Är det här världens dyraste öl?

https://www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/?searchquery=lambic&artikelId=836899&varuNr=11610& referringUrl=%2fTemplates%2fPublic%2fPages%2fGloba lSearchPage.aspx%3fsearchquery%3dlambic%26id%3d159 4%26epslanguage%3dsv

Sam Adams Utopias är väl bolagets dyraste öl när den lanseras typ en gång varannat år.
1350:- för 75cl om jag inte minns fel.

Dock är det nog inte världens dyraste öl.
Citera
2014-07-16, 16:41
  #8696
Bannlyst
Jag uppskattar verkligen smaken av Carlsberg, vattnig på ett bra sätt och inga andra hemska konsistenser.
Citera
2014-07-16, 17:13
  #8697
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iwannakissrihanna
Jag uppskattar verkligen smaken av Carlsberg, vattnig på ett bra sätt och inga andra hemska konsistenser.
Man kan undra vad du träffat på för öl? Just konsistensen är väl det minsta som skiljer. Visst, det finns öl med jästfällning, men det påverkar inte konsistensen särskilt mycket eftersom den oftast blir kvar i flaskan.
Citera
2014-07-16, 17:16
  #8698
Medlem
Punklivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Är det här världens dyraste öl?

https://www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/?searchquery=lambic&artikelId=836899&varuNr=11610& referringUrl=%2fTemplates%2fPublic%2fPages%2fGloba lSearchPage.aspx%3fsearchquery%3dlambic%26id%3d159 4%26epslanguage%3dsv

Nej. En av de snyggaste flaskorna jag sett dock, och ölen är även den rätt bra. Inte värt sitt pris dock.
Citera
2014-07-16, 17:18
  #8699
Medlem
prewes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Man kan undra vad du träffat på för öl? Just konsistensen är väl det minsta som skiljer. Visst, det finns öl med jästfällning, men det påverkar inte konsistensen särskilt mycket eftersom den oftast blir kvar i flaskan.

Skulle väl vara om han testat någon flaska med pediococcusaktivitet (har jag hört det ska bero på), som är relativt vanligt bland exempelvis Fantômes öl och gör dessa trögflytande, men det låter ju inte så troligt.
Citera
2014-07-16, 17:35
  #8700
Medlem
As-33-15-4-ps avatar
Kan någon uttala sig om hur Wells banana bread beer är?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in