Citat:
Min dröm hade såklart varit att plugga på juridikum i Lund.
Det här är det relevanta.
Citat:
Just nu står jag inför valet att antingen tacka nej och söka in till Lund till våren samt nästa höst. Eller att påbörja utbildningen och ta det därifrån. Några åsikter om detta dilemma?
Jag är rädd för att om jag tackar nej för att söka in till Lund och sen inte kommer in att jag söker in till Göteborg nästa år och kanske inte kommer in där heller, alternativ kommer in och har kastat bort ett år.
Jag undrar nu om jag börjar i Göteborg och studerar första halvåret eller året och sedan kommer in i Lund, kan jag tillgodoräkna mig det jag läst i Göteborg?
Väldigt osannolikt; det brukar vara svårt att hoppa mellan skolorna (man läser inte exakt samma kurser osv). Bäst att höra med studievägledaren på LU. Don't get your hopes up.
Citat:
Till själva programmet. Jag har alltid haft lätt för skolan och att lära mig i allmänhet, hur svårt är juristprogrammet och hur svårt är det att få de riktigt bra betygen?
Om du har lätt för att lära och är villig att jobba hårt kommer du få goda betyg. Studiedisciplin är det viktigaste. Programmet är sällan svårt, men det är mycket att läsa, göra och ta in.
Citat:
Går det att få kvalificerade jobb om man inte har toppbetygen?
Betyg är det enskilt viktigaste. Det finns alltid exempel på någon som har drömjobbet trots sämre akademiska meriter (du kanske läst annat, har kontakter, utmärkt dig på något vis, krossar en intervju, har ett oerhört imponerande CV i övrigt, ligger med en chef..) men "bra betyg är trevligt" är en god tumregel.
Dock oklart vad "kvalificerat jobb" är.
Citat:
Min tanka har aldrig varit att bli domare, åklagare eller stjärnadvokat. Utan jobbar gärna inom den privata sektorn som företagsjurist av någon form. Det har alltid varit viktigt för mig att om jag studerar så ska jag jobba med just det efter studierna då jag känner många som inte gör det utan jobbar kvar på samma ställe dom jobbade innan på grund av brist på jobb.
Alla jurister får jobb. Hur många som jobbar med "kvalificerade juridiska uppgifter" direkt efter examen är något oklart (men en hög andel). Vill du jobba med juridik ska du absolut läsa juristprogrammet.
I din situation hade jag jobbat ett halvår eller kanske läst något annat (FEK/NEK/statsvetenskap/språk/vadsomhelst) och gjort ett högskoleprov till, sedan sökt in till vårterminen. Du kan kolla statistiken själv på VHS, men jag har för mig att vårterminerna oftast har snäppet lägre intag. Överväg att lägga någon tusenlapp på HP-guiden el dyl.
edit: Du kan också göra slut med din sannolikt 19/20-åriga brud, flytta till en storstad och umgås med folk som inte springer runt i lustiga overaller och pratar danska. Då blir du dessutom jurist snabbare.