Citat:
Ursprungligen postat av Beiersdorf
Bigfoot föll mig inte i smaken. Jag vill dra mig till minnes att det var en av de första öler som jag vid 18 års ålder fick in efter att i princip päpplat i en sida i menyn. Gillade den ännu mindre då. Antingen har Sierra Nevada blivit bättre på att göra bättre Bigfoot, eller så har jag utvecklat mitt ölsinne.
hur förändras smaken av ett barley wine efter ett (par) år?
Har bolaget ens någon barley wine i sitt ordinarie sortiment? Beställa brukar ju i mitt tycke vara lite väl saftigt. "Ajfan, 23 öl som inte alls var lika goda som jag minns dem", samtidigt som man kan skönja en avsaknad av (fem)hundralappar i plånboken.
Bigfoot kräver lagring, smakade lite på en 2008 i helgen, den var utsökt och hade oväntat mycket bäska kvar. (lyxigt med krogar som låter ölen mogna i sin ölkällare)
Under lagring rundas smakerna av, sötman bryts ned och humlen tynar bort.
Rekommenderar Nils Oscar barleywine, inte för att det är världens bästa utan för att kollikravet är 1st på Nils Oscars öl i beställningssortimentet. (en öl inte en låda)
Bäst är nog Baronen från Hantverksbryggeriet, men då får man hosta upp trettonhundra för en låda (men då har de lagrat den i några år när man får den)