2013-10-11, 14:56
Hur är området vid Örnvägen/Papegojlyckan? Blivit erbjuden en lägenhet där och ser den inte ut som en knarkarkvart (skabbiga tapeter, inrökt lägenhet osv) funderar jag på att tacka ja till den. Vad jag kan se på Google Streetview ser området bra ut. Ser ut att vara gångavstånd in till centralen och Lundagård vilket passar mig perfekt. Skulle gärna höra era synpunkter på området vid Papegojlyckan.
Citera
2013-10-28, 00:14
Medlem
Hej jag är själv lite nyfiken då jag förbereder mig för flytt neråt till Skåne och Lund trakten med min familj, vad är bra familjeområden?
Fått erbjudande på Solistvägen är det en bra gata o bo på?
Citera
2014-01-01, 19:09
Medlem
Är det någon som vet hur Nöbbelöv är?
Citera
2014-02-07, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrjs
Seriöst så anser jag inte att det finns några dåliga områden i Lund. Malmö, Stockholm, Göteborg har dåliga områden men inte Lund. Tycker man det så är man nog extremt överdrivet paranoid. Imho. Lund ligger alltid i topp när de rankar kommuner osv, sannolikt sveriges bästa stad på en hel rad punkter.
Citera
2014-07-12, 23:06
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Kulgränden vid Skt Hans Backar. Lugnt område? Verkade vara väldigt fina bostadshus och fina omgivningar i alla fall.
Citera
2014-07-13, 02:20
Medlem
Rätt gammal tråd men mest folk som frågat och inte många svar...

Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop
Passar på att låna tråden lite, ska plugga där i höst och har kikat lite på lägenheter i papegojlyckan/pilelyckan då hyrorna verkar vara rätt billiga där. Men finns det någon med erfarenhet hur dessa områden är, det enda som känns en aning negativt är att det är en bit från själva universitetsomårdet men det kan man väl stå ut med om det är ett bra och trevligt område i övrigt?

Citat:
Ursprungligen postat av Moll-E
Hur är området vid Örnvägen/Papegojlyckan? Blivit erbjuden en lägenhet där och ser den inte ut som en knarkarkvart (skabbiga tapeter, inrökt lägenhet osv) funderar jag på att tacka ja till den. Vad jag kan se på Google Streetview ser området bra ut. Ser ut att vara gångavstånd in till centralen och Lundagård vilket passar mig perfekt. Skulle gärna höra era synpunkter på området vid Papegojlyckan.

Pilelyckan/Gamla Väster är ett väldigt trevligt område där bland annat jag bott sedan 2011. Lägenhetshus från 40-talet blandat med villor och radhus. I lägenheterna bor mest ensamstående och yngre par och i villorna barnfamiljer och äldre.

Papegojelyckan är ett helt okej område om än lite tråkigt. På vissa ställen ligger husen lite väl nära varandra vilket gör att det känns lite mörkt. Om man nu är oroad för invandrare är nog detta området lite mer invandrartätt än Pilelyckan, men som överallt i Lund är detta inget större problem eftersom Lund är en exemplariskt integrerad stad.

Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Alla områden är lugna här men Vikingavägen kan du skippa, långt från stan och lite stökigt. Maggan finns en del invandrare, ungar och studenter också men hade nog sämre rykte förr, nu läser man om tioåringar där som terroriserar folk.. ÖT ligger långt från stan också men fint område. Gunnesbo är ej heller så skoj men här finns tågstation.

Kanske inte så bra att använda jargong när du ska förklara en stad för någon utomstående... "Maggan" syftar på Magistratsvägen på Norra Fäladen, mer specifikt området som LKF kallar Rådhusrätten. Detta består av lamellhus från 70-talet, och har traditionellt ansetts vara ett av Lunds sämre områden. Som överallt i Lund är det dock ljusår ifrån motsvarande områden i Malmö eller Stockholm, och är man inte fullständigt livrädd för folk med lite mörkare hy än en själv är det inget farligt. Vikingavägen är ungefär samma sak, men det hade jag undvikit eftersom det ligger så långt ifrån staden, det är extremt backigt (man vill inte bo högst upp på området, bara backen från huvudgatan är nog som att gå upp till 8-9 våningen i ett höghus utan hiss), arkitekturen är hemsk och det känns allmänt murrigt och deprimerande.

Möjligen kan det vara värt att bo söder om Vikingavägen på översta våningen, för då har man nog ganska bra utsikt över slätten. Området är byggt på Romeleåsens sluttning. http://goo.gl/maps/kflSS

Citat:
Ursprungligen postat av NocturnalVoodoo
Hej jag är själv lite nyfiken då jag förbereder mig för flytt neråt till Skåne och Lund trakten med min familj, vad är bra familjeområden?
Fått erbjudande på Solistvägen är det en bra gata o bo på?

Solistvägen/Basgränden är ett radhusområde som ligger lite småoff i utkanten av Östra Torn längst ner på en återvändsgata. Kan tänka mig att det är lite bullrigt eftersom det ligger rätt nära motorvägen, men annars är det rätt mysigt. Passar nog inte en student men väl en barnfamilj.

Citat:
Ursprungligen postat av mrjs

Beror på var på Nöbbelöv. Villaområdena tillhör nog de bästa områdena i Lund medan lägenhetshusen vid Nöbbelövs centrum kanske kan vara marginellt stökiga. Fortfarande ingenting jämfört med miljonprogramsområden i större städer dock.

Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Kulgränden vid Skt Hans Backar. Lugnt område? Verkade vara väldigt fina bostadshus och fina omgivningar i alla fall.

Kulgränden ligger på Annehem som också tillhör Lunds bättre områden, men gränsar till Sankt Hans gränd som väl är det sämsta området på Annehem och gränsar till Norra Fäladen. Har varit på visning på ett par lägenheter på Kulgränden och Akelius verkar sköta dem bra, så det är säkert inget fel på att bo där. Dock är det långt till stan och man har uppförsbacke hela vägen hem. Vilket förvisso även gäller Nöbbelöv.

Det bör kanske också tilläggas att för att få ett förstahandskontrakt genom Lunds kommunala fastighetsbolag krävs troligen åtminstone tre år i kö för de sämre områdena, runt fem år för de bättre (jag hade fem års kötid när jag fick både min förra och nuv lägenhet) och uppemot 10-15 för mer centrala lägen. Möjligen kan man få i Dalby, Södra Sandby, Genarp eller Veberöd med lite kortare kötid.
Senast redigerad av Grillo 2014-07-13 kl. 02:24.
Citera
2014-07-13, 08:52
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grillo
Kulgränden ligger på Annehem som också tillhör Lunds bättre områden, men gränsar till Sankt Hans gränd som väl är det sämsta området på Annehem och gränsar till Norra Fäladen. Har varit på visning på ett par lägenheter på Kulgränden och Akelius verkar sköta dem bra, så det är säkert inget fel på att bo där. Dock är det långt till stan och man har uppförsbacke hela vägen hem. Vilket förvisso även gäller Nöbbelöv.
Tack för information. Men hur illa är Skt Hans gränd? Värre än Magistratsvägen? Jag bosätter mig inte i Lund för att vistas i centrum så det spelar ingen roll, jag jobbar dessutom i östra delen av Lund så läget är det inget fel på.
Citera
2014-07-13, 10:57
Medlem
Revejs avatar
Du behöver nog inte bekymra dig för S:t Hans Gränd allt för mycket, Magistratsvägen bor det mycket studenter från olika delar av landet och inbytesstudenter speciellt mitten runt Delphi samt stora familjer= rätt mycket ungdomar men ta runda runda där dagtid och även kvällstid så du får en känsla av det.
Citera
2014-07-14, 14:42
Medlem
Citat:
Tack för information. Men hur illa är Skt Hans gränd? Värre än Magistratsvägen? Jag bosätter mig inte i Lund för att vistas i centrum så det spelar ingen roll, jag jobbar dessutom i östra delen av Lund så läget är det inget fel på.

Sankt Hans gränd är ett hyreshusområde med främst större lägenheter, så troligen bor mest mindre bemedlade barnfamiljer där, som i resten av Lunds sämre områden säkert ganska 50/50-mixat svenskar och invandrare. Kan säkert vara lite tonårsbråk på kvällar och helger men inget jag direkt varit orolig för. Det tristaste är väl att området är så nedgånget, men det är såvitt jag vet på gång att rustas upp just nu.

Ska du bo på Kulgränden och jobba i östra Lund kommer du säkert runda området vare sig du cyklar eller kör bil.
Citera
2014-07-14, 15:27
Medlem
newnorthstars avatar
Citat:
Min bild, bor i Lund sedane ett par år, är att du inte behöver oroa dig för att bo i något område i Lund, alltså Lund ligger i toppen i alla kommunrankingar som finns, bosätt dig där du trivs, finns inga ghetton här.
Citera
2014-07-16, 13:53
Medlem
Moltas666s avatar
Om det hjälper någon så hittade jag en karta över Lund med aktuella boprojekt...

http://www.sydsvenskan.se/lund/klick...kf-bygga-nytt/

Lund är en liten storstad med utmärkta kommunikationer. Studenterna och det akademiska livet sätter sin prägel på staden helt klart.
Citera
2014-07-31, 17:12
Medlem
newnorthstars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Om det hjälper någon så hittade jag en karta över Lund med aktuella boprojekt...

http://www.sydsvenskan.se/lund/klick...kf-bygga-nytt/

Lund är en liten storstad med utmärkta kommunikationer. Studenterna och det akademiska livet sätter sin prägel på staden helt klart.
Intressant, tack för länken! Bor du eller har bott i Lund?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in