Citat:
Ursprungligen postat av
ThePresentMoment
Någon som har koll på Klostergården, specifikt den nordöstra delen kring Östanväg? När jag kollar på Hitta.se verkar det vara väldigt mycket utländska namn, typ 80% eller något sådant. Är det annars ett lugnt område? Eller bör man söka sig någon annanstans om man är intresserad av hyreslägenhet i Lund?
När jag åker runt på Google Streetview och kollar så ser det ut att vara ett rätt lugnt/lumigt/mysigt område trots alla stora hyreshus och närhet till större trafikerade vägar, stämmer det?
Förresten, finns det någon tjänst som visar hur brottsutsatt specifika områden är? Antingen det, eller någon tjänst som visar hur mycket svenskar/invandrare det bor i ett specifikt område, utan att man måste sitta och scrolla igenom varje trappuppgång manuellt på hitta.se eller Eniro?
Lund har skulle jag säga tre ghetton. Norra fäladen, Linero och Klostergården. Klostergården har historiskt trots den blandade befolkning ändå då det (också) alltid funnits en relativt stor andel medelklass som vägt upp där. Det senaste åren verkar gäng från malmö mutat in området med drogförsäljning och annat vilket skapat otrygghet för boende i området.
Överväg att välja andra områden om möjligt. Dock ska sägas att det är "ghetton" med lundamått mätt så jämfört med andra städer av idag är de nog inte så hemska.