2014-07-31, 17:37
Medlem
ChrisMcCandlesss avatar
Lund är fint vilket som. Bekymra er inte för mycket.
Vågar säga att det är en av de bästa städerna i riket som du kan bo i.
Citera
2014-08-01, 12:05
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av newnorthstar
Intressant, tack för länken! Bor du eller har bott i Lund?

Jag är rätt insatt i det som har med Lund att göra...
Citera
2014-08-01, 14:05
Medlem
newnorthstars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Jag är rätt insatt i det som har med Lund att göra...
Intressant. Har du några tips på bra områden för barnfamiljer, gärna med bra grönområden och bra förskolor och skolor? Och sist men kanske viktigast av allt, minst stökiga grannar om du förstår hur jag menar.
Citera
2014-08-01, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av newnorthstar
Intressant. Har du några tips på bra områden för barnfamiljer, gärna med bra grönområden och bra förskolor och skolor? Och sist men kanske viktigast av allt, minst stökiga grannar om du förstår hur jag menar.

Östra Torn, tveklöst, även om jag inte har barn. Villor är dock snordyra i Lund, räkna inte med under 4 miljoner. Antar att villaområdet på Väster vid Palettskolan duger bra också. Även Kobjer är nog bra, men där måste man passera en rätt stor gata för att komma till skolan. Kobjer är lite som en egen stad i staden.

edit: glömde helt bort Nilstorp, men där är inte heller direkt billigt. Professorsstaden ska man nog undvika även om man är snorrik eftersom husen nog sällan är speciellt anpassade efter barnfamiljer, plus att det ligger nära universitetet och diverse studentboenden. Detsamma gäller nog norra N Fäladen. Annehem bör nog också vara okej dock.

Mitt förstahandsval hade dock ändå varit Ö Torn.
Senast redigerad av Grillo 2014-08-01 kl. 17:22.
Citera
2015-07-07, 13:54
Medlem
Klostergården är annars ett trevligt, barnvänligt och till största delen bilfritt område precis intill arenan. LKF har hyreslägenheter med 1-4 rum i detta lugna intill gränsen för tråkiga område i en lugn intill gränsen för tråkig stad. Etniskt blandat med klar övervikt på svennar, ca 60/40 i miljonprogramshusen på Sunnanväg 2 och Gråvädersvägen 4, typ 70/30 med övervikt på svennar i de nyare LKF-husen på Östanväg 4, 6, 8, 10 och 12 samt i radhuslängan intill Stattenavägen (Östanväg 7-63, udda nummer). Mycket statsanställda och ingenjörer där. Bostadsrätterna kostar väl ca 1,5-3 mille för en 3:a eller 4:a och tar upp större delen av området. Det finns även nyare bostadsrätter från 00-talet på Nordanväg som säkert kostar multum...
Senast redigerad av Savox 2015-07-07 kl. 13:55. Anledning: förtydligande
Citera
2015-11-20, 07:02
Medlem
Är det någon som har koll på Vikingavägen?
Citera
2015-11-20, 16:40
Medlem
gniff754s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av northpolesanta
Är det någon som har koll på Vikingavägen?

Bor på Linero men inte på Vikingavägen. Är väl inte direkt den rikaste gatan i Lund, men har heller inte riktigt upplevt några problem när jag passerat där. Har till och från funnits en del mindre ungdomsgäng som ställt till problem, men då talar vi om mindre problem som cykelstölder och panga rutor på skolan, men det var rätt länge sen jag hörde om det. Generellt går Linero åt rätt håll med ombyggt centrum och ny bebyggelse både i öster och söder om Dalbyvägen vilket gör att sunkstämpeln håller på att försvinna.
Citera
2015-11-20, 16:41
Brukade handla i Linero centrum och det kändes alltid 100 ggr lugnare än det mesta i Malmö.
Citera
2015-11-20, 19:39
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farfar
Brukade handla i Linero centrum och det kändes alltid 100 ggr lugnare än det mesta i Malmö.

Det har blivit så att allting i Lund känns avsevärt lugnare än i Malmö.
Citera
2015-11-22, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gniff754
Bor på Linero men inte på Vikingavägen. Är väl inte direkt den rikaste gatan i Lund, men har heller inte riktigt upplevt några problem när jag passerat där. Har till och från funnits en del mindre ungdomsgäng som ställt till problem, men då talar vi om mindre problem som cykelstölder och panga rutor på skolan, men det var rätt länge sen jag hörde om det. Generellt går Linero åt rätt håll med ombyggt centrum och ny bebyggelse både i öster och söder om Dalbyvägen vilket gör att sunkstämpeln håller på att försvinna.
Låter bra.
Citera
2015-11-22, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farfar
Men stökigare än de bästa områdena i Malmö då eller?
Citera
2015-11-22, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Det har blivit så att allting i Lund känns avsevärt lugnare än i Malmö.
När blev det så ungefär och hur var det innan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in