2009-11-06, 21:38
Medlem
Hej.
Tänkte flytta till Lund men vill gärna ha tips på "bra" områden där det är "ganska fridfullt". Ni förstår säker vad jag menar.

Ska vara ett område som hyr ut lägenheter (söker en trea ev tvåa). Gärna till ett bra pris. Inga nya lägenheter eller större bekvämligheter är ett msåte men samtidigt ska det kunna gå och bo där.

Tips?
Citera
2009-11-06, 21:46
Medlem
klantons avatar
Klosters Fälad är lugnt och fridfullt. 6-7 minuter från centrum med cykel.

http://www.klostersfalad.se/
Citera
2009-11-06, 21:49
Medlem
nexss avatar
Inte för att vara sån men fridfullt som i tyst och långt ifrån centrum, fridfullt som i säkert eller någon slags kombination?
Citera
2009-11-06, 22:26
Medlem
Fridfullt. Ja då ska du inte bo i centrala delarna.

Värpinge, Nilstorp områdena är rätt trevliga. Svårt att veta exakt vad du är ute efter dock. Studera? Familj? Alla områden lämpar sig inte för familjer kan man tillägga.

Orkar du med studenterna så kan du alltid bo nära Klosters Fälad, eller Kobjer för kärringarna.

http://www.hsb.se
http://www.lkf.se
http://www.akelius.se
Senast redigerad av Guardian- 2009-11-06 kl. 22:31.
Citera
2009-11-06, 22:38
Bannlyst
Intressant varför vill du flytta till Lund ?
Har själv precis flyttat hit till lund då jag tröttnat hårt på stockholm.
Citera
2009-11-06, 23:15
Medlem
Artygs avatar
Alla områden i lund är mer eller mindre lugna. (För att vara storstad..)
Vill du ha de lugnaste område ska du välja nilstorp, kobjer eller mårtens fälad.
Citera
2009-11-07, 01:09
Medlem
Hej igen. Ska försöka svara på några av era frågor.

nexs
Med "fridfullt" menar jag att området ska vara lungt, ska inte vara någon kriminalitet (naivt kanske),ska helst vara lagom tyst men det är inget som spelar större roll, alltså ett allmänt trevligt och säkert område.

webber
Vill flytta till Lund för att påbörja ett nytt kapitel i mitt liv. Ska först jobba i ett par år sen ska jag börja studera där. Tycker det känns väldigt passande helt enkelt. Sen har jag hört att Lund ska vara "lungt" jämfört med andra "storstäder".

Tack för tipsen alla har skickat!
Citera
2009-11-08, 01:20
Medlem
nexss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraven10
Hej igen. Ska försöka svara på några av era frågor.

nexs
Med "fridfullt" menar jag att området ska vara lungt, ska inte vara någon kriminalitet (naivt kanske),ska helst vara lagom tyst men det är inget som spelar större roll, alltså ett allmänt trevligt och säkert område.

webber
Vill flytta till Lund för att påbörja ett nytt kapitel i mitt liv. Ska först jobba i ett par år sen ska jag börja studera där. Tycker det känns väldigt passande helt enkelt. Sen har jag hört att Lund ska vara "lungt" jämfört med andra "storstäder".

Tack för tipsen alla har skickat!

Om man ska vara mycket specifik hade jag satsat på södra esplanaden alternativt stora södergatan - men då du skriver att du vill hyra är det inte aktuellt i sådana områden utan kontakter eller flera år i kö. Det är faktiskt långt ifrån lätt att fixa hyresrätt någonstanns i Lund.. Och det hjälper ju inte att alla student lägenheter faller bort om du tänkt jobba först.
Citera
2010-04-21, 16:53
Medlem
Bucketshops avatar
Passar på att låna tråden lite, ska plugga där i höst och har kikat lite på lägenheter i papegojlyckan/pilelyckan då hyrorna verkar vara rätt billiga där. Men finns det någon med erfarenhet hur dessa områden är, det enda som känns en aning negativt är att det är en bit från själva universitetsomårdet men det kan man väl stå ut med om det är ett bra och trevligt område i övrigt?
Citera
2010-08-24, 01:17
Bumpar tråden lite och frågar om Dalby, visserligen ligger det inte i Lund men tillhör Lunds kommun ifall jag förstår det hela rätt.

Fått en lägenhet i Dalby och skall studera i Lund och ville höra hur det är i Dalby. Finns det affärer eller måste man handla i Lund och sen ta med sig det på bussen hem? Finns det bättre och sämre områden, finns det motionsslingor osv, allt är av intresse.
Citera
2011-07-14, 09:56
Medlem
Bumpar tråden. Vilka områden ska man undvika? Skall börja studera där i höst.
Citera
2011-07-14, 17:19
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av duggregn
Bumpar tråden. Vilka områden ska man undvika? Skall börja studera där i höst.
Alla områden är lugna här men Vikingavägen kan du skippa, långt från stan och lite stökigt. Maggan finns en del invandrare, ungar och studenter också men hade nog sämre rykte förr, nu läser man om tioåringar där som terroriserar folk.. ÖT ligger långt från stan också men fint område. Gunnesbo är ej heller så skoj men här finns tågstation.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in