Citat:
Ursprungligen postat av
Blixtmannen
Tänk Birgitta Ohlsson. Nej inte ordboksdefinitionen av nyliberal-
Precis.
Hon ser sig nog som socialliberal, men är, i likhet med 98% av dagens borgerliga, inympade med det nyliberal sakramentet vad gäller invandringen, allt orkestrerat av den nyliberala rörelsen, där ändamålet helgar medlen. Det är de små stegens lömska politik. Se själv hur, och på vilket sätt, tex folkpartiets och moderaternas ungdomsförbund agerar i dessa frågor och hur nyliberalismen genomsyrar allt de företar (men får mest genomslag i vår akilleshäl, invandringsfrågan). De inte bara välkomnar sakramentet det älskar det högre än något annat.
Detta har skett genom skicklig propaganda från nyliberalerna, som ju som vi vet, orkestrerar det mesta utan att för den del synas själva (det där lät klassiskt konspiratoriskt). Men jag tror att det som startade den nedåtgående spiralen i Sverige var när näringslivet gav sig i lag med nyliberalerna (i sin vanmakt inför socialdemokratin och, framför allt, välfärdssamhället) och lät dem implementera sina strategier. Med detta sagt, vill jag säga att jag själv kan jag tänka mig en sund frihetlig politik (med välfärdssystem dock), där frihet verkligen betyder något (och inte är detsamma som tvingande kulturmarxism), är konsekvent och kräver upplysta medborgare. Dagens svenska liberalism är sjuk, och vi får väl anta att det beror på att de som söker sig till liberalismen i Sverige (dvs hela borgarlägret) är antingen kallhamrade karriärister, moraliskt dysfunktionella eller bara intelligensbefriade papegojor som följer strömmen.