Citat:
Ursprungligen postat av
Andraandningen
Jag är ingen expert på Ungern men efter att ha följt landet med ett halvt öga ett tag så har jag fått intrycket att man löst alla dessa problem med några enkla, rimliga lagar. Vänstern har aldrig i något land lyckats erövra makten på demokratisk väg utan man har överallt förlitat sig på infiltration.
Om man bara har den politiska makten så är det uppenbarligen rätt så enkelt att förhindra sådan infiltration med några enkla objektivitetskrav inom media. Det kan låta godtyckligt men det är ju egentligen inga problem att ställa upp objektiva kriterier som media (skattefinansierad media) måste följa. Om man inte gör det så har vi ju sett vad som händer. Miljöpartister anlitas som expertkommentatorer i varenda nyhetssändning.
Du har säkert rätt i att det både är möjligt och önskvärt att i en maktposition avkräva public service någon sorts objektivt kvantifierbar saklighet och vederhäftighet. Kanske en skyldighet att också lyfta fram och uppväga objektivt påvisbara falsarier som de vi sett så många av i DN och andra privata medier?
Det jag ville poängtera var dock en
hävstång, en genväg att nå till en maktposition som sedan förstärker den egna maktpositionen, genom att public service med lock och pock närmar sig en allsidig verklighetsbeskrivning och avlägsnar sig från folkfostran och indoktrinering.
Vi har ju varit inne på det förut - att projicerad, upplevd makt är verklig makt. Ett SD som självsäkert talar om sin framtida roll som Sveriges största parti som kommer att sparka medarbetare som missförstått sitt uppdrag om allsidighet och saklighet - det partiet kan omedelbart öka sin makt genom att de licensförsörjda journalisterna tvekar i sin kampanjroll och beter sig mer korrekt.
Vilket i sin tur ökar partiets legitimitet och genomslag, vilket förstärker intrycket av makt, vilket leder till mer eftertanke osv. En genväg till makt genom anspråket på makt.
Jag vill påstå att vi ännu inte sett någon sådan positiv överbudslogik i Sverigevänlig riktning inom etablerad media och politik. Än så länge upplevs det definitivt inte som opportunt att lämna klungan bland försiktiga systemskeptiker på det konkurrensradikaliserande sätt som skett bland de rasifierade och feministerna.
Tvärtom cyklas det för det mesta åt fel håll, även inom ett "svenskentitetiskt" SD där det retoriskt möjliga ständigt blir mer kringskuret, istället för tvärtom.
Det tragikomiska är ju att SD inte kan undvika att ta del av växandets passiva legitimering. Men bättre hade ju varit att istället utstråla den principfasta legitimitet som leder till växandet.