2014-07-11, 22:36
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManyMen
Förespråkar du att politiker och opinionsbildare aldrig någonsin ska ställas till svars för vad de ställer till med? Ska karriären få fortsätta obehindrat bara man strategiskt byter åsikt vid rätt tidpunkt?
[...]
Är denna person viktig att ha på sin sida om han kan få för sig att byta sida igen om fem år när han blir sponsrad för att vara för massinvandring igen?

Nej, nej och nej.

Men utan lärjungar, ingen religion.

De som tror sig klara sig utan lärjungar kan förstås drömma om den alternativa sortens förändring, som jag antar är någon slags väpnad revolution. Personligen föredrar jag dock en attitydförändring och insikt i långsam takt. Det brukar ge bättre långsiktig effekt.
Citera
2014-07-11, 22:39
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
Diverse nedslag i tidningarna:

Alice Teoderescu har hittat brittiska filminstitutets diktat. Välskrivet och med en vass knorr på slutet, som jag tycker anknyter till Oytos flitiga skriverier.

Jenny Nordberg uppmanar Mona Sahlin att granska de verkliga extremisterna. Ett kraftfullt slag i luften förstås -- det är bara vita extremister som är onda och det vet Mona Sahlin mycket väl, ja, man kan säga att hon är en ledande företrädare för den linjen.

Susanna Birgersson vill antyda att danskarna är oanständiga som inte omfamnar tiggeriet. Dock erkänner hon faktiskt att svensk massinvandring är världsunik, men det "är ett förhållande som i sig saknar moralisk substans". Artikeln kan i sin helhet sammanfattas så här: "Vi kanske är självgoda extremister, men vi är i alla fall unikt goda, nanananana!" Ridå.

Elsa Kugelberg tycker att burka och niqab bör normaliseras. Artyckeln (sic!) är främst intressant eftersom den tar formen av en recension; både det franska folket, den franska lagstiftande makten och europadomstolen granskas av hournalisten (sic!) och befinns -- undermåliga. Ja, "majoriteten av folket" döms till och med ut som "irrelevant", i sann demokratisk anda. Det viktigaste för Elsa Kugelberg är nämligen att andra kulturer tillåts reproducera och manifestera sig.

Vilket massivt stolpskott Elsa Kugelberg är... det är tydligen en helt främmande tanke för Elsa, att den enes fri- och rättigheter alltid måste balanseras mot andras fri- och rättigheter. Hon kallar det för "långsökt" (!) och "absurt" (!).

Citat:
Att låta denna långsökta tolkning av ”andras fri- och rättigheter” övertrumfa niqab- och burkabärares mycket konkreta personliga frihet är absurt.
Citera
2014-07-11, 22:48
Medlem
Citat:
Nej, nej och nej.

De som tror sig klara sig utan lärjungar kan förstås drömma om den alternativa sortens förändring, som jag antar är någon slags väpnad revolution. Personligen föredrar jag dock en attitydförändring och insikt i långsam takt. Det brukar ge bättre långsiktig effekt.

Jag håller med om att man inte ska skrämma bort vanliga människor som vill byta sida, men just opinionsbildare och politiker ska inte ha det lika lätt. Jag vill inte att Sahlin, Romson och Ullenhag ska fortsätta styra skutan även fast det blir lite mer restriktiva i sin invandringsiver.
Citera
2014-07-11, 22:48
Medlem
Blixtmannens avatar
Citat:
Nej, nej och nej.

Jag håller helt med dig. Vad jag menar är att jag inte tror att Wilderäng har den intellektuella styrfarten för att upprätthålla den position han är på väg att ta nu, utan det kommer komma något annat någonstans längre fram som fångar hans uppmärksamhet. Den slutsatsen drar jag då det har tagit så lång tid för honom att "komma ut" men fortfarande ser ner på de som kunde vara hans åsiktsfränder. Påminner lite om Åkessons ställningstagande för vänsterextremisternas demonstrationer mot SvP men när sen samma demonstranter kommer till hans möten fördömer han dem. Inte hederligt helt enkelt. Wilderäng vill kunna gå obefläckad ur det här.
Citera
2014-07-11, 22:49
Medlem
SvenskOppositions avatar
Citat:
Westerholm, ja antagligen, han kommer göra avbön. Wilderäng, knappast. Han marknadsför sig ju som en outsider, ända ner på semi-prepper-nivå. En Expo-bannbulla vore antagligen mumma för hans marknadsvärde.

Det finns en kraft i ett solitt utanförskap som denna tråd ofta underskattar.

När Expo-bannbullan kommer så är man därefter en officiellt utnämnd "hatare". Vad gäller Wilderäng så tror jag (men kan givetvis ha fel) att det finns mängder av ängsliga och DN-läsande medelklassmän bland hans läsarskara.

De ängsliga och DN-läsande medelklassmännen tycker att Cornucopia är radikal och spännande. Men de vet också att han är godkänd av regimen. Därmed kan Wilderäng också ha en försiktigt avprogrammerande effekt, då han kan läsas och refereras av dessa ängsliga medelklassmän utan att någon "hatstämpel" riskerar att spilla över på dem själva.

Men så fort bannbullan kommer och Wilderäng blir en "hatare" så vågar de ängsliga och DN-läsande medelklassmännen inte längre läsa och referera till Cornucopia. Den blir då en "hatsajt" likt Avpixlat och Fria Tider.
Citera
2014-07-11, 23:12
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskOpposition
Men så fort bannbullan kommer och Wilderäng blir en "hatare" så vågar de ängsliga och DN-läsande medelklassmännen inte längre läsa och referera till Cornucopia. Den blir då en "hatsajt" likt Avpixlat och Fria Tider.

De "ängsliga och DN-läsande medelklassmännen" är en del av målgruppen -- det är dessa som utgör läsarna av Avpixlat, Fria Tider, samt denna tråd. Var ska "referaten" ske? I gammelmedia? Ha! "Runt fikaborden"? Där är Cornucopia redan körd. "jo du vet den där survivalisten som varnar för bostadskrasch och kommande ryska anfall mot Sverige". Visst! Går hem skitbra hos Greta på ekonomiavdelningen.

"Referat" är inte alls lika intressanta som direktkommunikation. Det är liksom meningslöst att vänta på medialögnares godkännanden och "referat" -- i alla fall om man hävdar sig SJÄLV beskriva en sanning, ett verkligt skeende, som jag hoppas vi (så gott det låter sig göras) försöker göra i denna tråd. Då gäller det istället att få direktkontakt med sin målgrupp.

Och sånt sprider sig alltid i smyg. Flashback är ett "alternativt forum". Med 879916 medlemmar och nära 47 miljoner inlägg. Kan du föreställa dig det totala antalet läsningar? Det har gått rätt bra för Flashback vad gäller läsning och postning, kan man säga. Det är detta jag menar med kraften i utanförskapet. Jag skiter väl i om folk läser för att förfasa sig eller i smyg under täcket, är de kapabla att känna igen en sanning när de ser den så är det en bra sak, och är de inte det så spelar de ingen roll -- eller så finns det inget kvar att rädda.

Edit: Medan jag skrev det där fick forumet tjugotre nya medlemmar.
Senast redigerad av bergsturk 2014-07-11 kl. 23:14.
Citera
2014-07-11, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ManyMen
Förespråkar du att politiker och opinionsbildare aldrig någonsin ska ställas till svars för vad de ställer till med? Ska karriären få fortsätta obehindrat bara man strategiskt byter åsikt vid rätt tidpunkt? Vad sänder det för signaler långsiktigt? Dessa personer har med sitt massinvandringsvurmande redan ställt till enorma problem som kanske inte går att rätta till under vår livstid. Bor man i en trappuppgång med enbart nyanlända somalier så är ens framtid förstörd även om en bloggare helt plötsligt byter sida för att få vara kvar vid köttgrytorna.

Är denna person viktig att ha på sin sida om han kan få för sig att byta sida igen om fem år när han blir sponsrad för att vara för massinvandring igen? Hellre en väldigt långsam men hållbar förändring än att fortsätta styras av ett gäng opportunister. Problemen de har ställt till med kommer ta minst några decennier att rätta till, under den tiden kommer denna pajasen att ha ändrat åsikt igen. Med honom vid rodret kommer vi alltså aldrig nå fram, förändringen kommer att komma av sig innan vi ens nått halvvägs när han ser andra möjligheter att tjäna pengar.

Visst ska det statueras exempel och kommas ihåg oförätter. Men bara på ett funktionellt, rationellt sätt. Det måste lämnas utrymme för kappvändarna och de under galgen omvända att manifestera sin botfärdighet i överbudstävlan med andra kallsvettiga opportunister.

Jag vill att Maud Olofssons pension ska vara knuten till en pensionsräddar-broms, dvs att om t ex somalier inte genererar ett nettotillskott i statskassan så får hon en fattigpension. Genomförandet av denna sanktion är t o m viktigare än respekten för ingångna avtal, eftersom principen att politiker ska arbeta för folkets bästa är demokratiskt överordnad.

Vilka riksdagsmän kan då tänkas rösta igenom en sådan åtgärd? Jo, de som är rädda om sitt eget skinn och vill distansera sig från den egna skulden genom att sända ut en syndabock i vildmarken. Det måste finnas ett incitament för egoisten att krypa till korset.

Citat:
Ursprungligen postat av Andraandningen
Jo, men det måste sägas att pengarna fortfarande finns på den andra sidan. Alla statliga pengar utom partistödet till SD och presstödet till Nationell Idag och Nya Tider går till Mordor. Jag skrev i mitten av mandatperioden att om SD skulle hamna i regeringsförhandlingar efter 2014 så är det absolut viktigaste (viktigare än invandringen) att stoppa resursöverföringen till anti-SD-propagandan. Inte för att propagandan skulle vara effektiv utan för att intelligenta människor som tänker på sin egen framtid omedelbart inser vilken åsikt som är mest lönsam att ha. Om inte alla dessa miljoner i bidrag eller alla dessa myndigheter som erbjuder livstidsanställning hade funnits så hade vi inte haft ett invandringsproblem.

Nu ser det inte ut som att SD kommer att hamna i regeringsförhandling med mindre än att man får över 20 % i valet eller så, men om det är något SD skulle förbereda sig på i framtiden så är det att skapa en lista över bidrag som ska strypas och myndigheter som ska skrotas.

(Partistödet till SD innebar att man kunde anställa en PR-kille som uppenbarligen var så känd i dessa kretsar att Resumé skrev en artikel. Hans karriär inom reklambranschen är nu över men han bryr sig inte därför att SD har miljoner att spendera.)

Med samma målsättning att påverka de intelligenta, framåttänkande karriäristerna borde SD förstås för länge sedan klargjort att de medarbetare inom public service som inte sköter sitt arbete bör räkna med att få sparken så snart partiets makt tillåter. Att man håller räkningen och tänker avpolitisera SR och SVT.

Ett sådant uttalat hot mot den egna ankarplatsen i den enda trygga försörjningshamnen i media-Sverige skulle förstås uppröra och leda till en vilja att krossa SD. Samtidigt skulle varje följande debatt sätta fokus på den egna partiskheten och exemplet med det ångerköpta BBC vara omöjligt att komma runt. Och viljan att krossa SD fanns ju redan innan.

Allt detta är ju simpla, eviga maktmetoder. Om rädslor och girighet kunde vända politikerklassen mot sitt eget folks intressen, så måste de också motivera till ett samvetsgrant värv till landets fromma.
Citera
2014-07-11, 23:21
Medlem
Blixtmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskOpposition
När Expo-bannbullan kommer så är man därefter en officiellt utnämnd "hatare". Vad gäller Wilderäng så tror jag (men kan givetvis ha fel) att det finns mängder av ängsliga och DN-läsande medelklassmän bland hans läsarskara.

De ängsliga och DN-läsande medelklassmännen tycker att Cornucopia är radikal och spännande. Men de vet också att han är godkänd av regimen. Därmed kan Wilderäng också ha en försiktigt avprogrammerande effekt, då han kan läsas och refereras av dessa ängsliga medelklassmän utan att någon "hatstämpel" riskerar att spilla över på dem själva.

Wilderängs blogg är en sorts fantasy för medelklassen vars liv är kedjade till huslån och amorteringar. Den bjuder in till en värld där en ekonomisk krasch är nära förestående, olje-toppen nådd och civilisationen som vi känner den kommer omdanas till en postapokalyptisk framtid där alla börjar om från noll.
Citera
2014-07-11, 23:34
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blixtmannen
Jag håller helt med dig. Vad jag menar är att jag inte tror att Wilderäng har den intellektuella styrfarten för att upprätthålla den position han är på väg att ta nu, utan det kommer komma något annat någonstans längre fram som fångar hans uppmärksamhet.

Det tror jag också. Men det är inte en nackdel. Det är en fördel! De som i ideologiskt nit sprutar ur sig anti-invandringstirader, det är DE som inte når någon större publik. Ett förstrött nämnande av obekväma fakta i ett normalt flöde ger en mycket större chockverkan. Det är bara att studera litteraturen, där sådana metoder används med stor effekt. "Det var en strålande vacker majmorgon, blommorna hade nyss slagit ut i ojämförlig prakt, och innan kvällningen skulle fyratusen svenskar ha räknats döda".

Varje påpekande av kejsarens nakenhet från oväntat håll bör emottas med belåtenhet. Varje sådant påpekande får den som "känner att något är fel" att få tanken att slå djupare rot. Det är därför Expo attackerar. Expo är en inkvisition, som är till för att motarbeta tankar.

Och vem sade att kejsaren var naken i sagan? Efter vad jag vill minnas gäller inte poängen i sagan påpekarens framtida "intellektuella styrfart". Tvärtom -- poängen är att sanningen ibland är så enkel att bara en intellektuellt ostyrbar kan yttra den.
Citera
2014-07-11, 23:44
Medlem
Cyranos avatar
Det är intressant att se hur SD:are blir nervösa när andra försöker adressera de problem som följer av ohämmad invandring. Dels säger det mycket om "åsiktskorridoren" (i ett sunt debattklimat skulle denna fråga ligga högt upp på agendan), dels hur rädda SD-sympatisörer är för att denna fråga ska "stjälas" av andra då de skulle förlora sitt enda raison d'etre, dvs. som de enda som vågar adressera invandringsrelaterade problem. Om nu Cornucopia och Westerholm representerar någon sorts tillnyktring i denna fråga borde de hälsas med glädje och inte förakt av SD-sympatisörer.

Nu tror jag inte på det, både Westerholm och Cornucopia har flera gånger varit nära åsiktskorridorens elstängsel och bränt sig utan dödshotande skador, men denna gång lär de ha gått för långt och bli förvisade till den "rasistiska" ödemarken. Att tro att människor som Åsa Romson eller medeljournalissan ens en gång har intellektuell förmåga att ta till sig halvkvädna resonemang av Westerholms eller Cornucopias typ är bortom naivt. De (dvs. W&C) kommer att brännas upp.
Senast redigerad av Cyrano 2014-07-11 kl. 23:57.
Citera
2014-07-12, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oyto

Med samma målsättning att påverka de intelligenta, framåttänkande karriäristerna borde SD förstås för länge sedan klargjort att de medarbetare inom public service som inte sköter sitt arbete bör räkna med att få sparken så snart partiets makt tillåter. Att man håller räkningen och tänker avpolitisera SR och SVT.

Ett sådant uttalat hot mot den egna ankarplatsen i den enda trygga försörjningshamnen i media-Sverige skulle förstås uppröra och leda till en vilja att krossa SD. Samtidigt skulle varje följande debatt sätta fokus på den egna partiskheten och exemplet med det ångerköpta BBC vara omöjligt att komma runt. Och viljan att krossa SD fanns ju redan innan.

Allt detta är ju simpla, eviga maktmetoder. Om rädslor och girighet kunde vända politikerklassen mot sitt eget folks intressen, så måste de också motivera till ett samvetsgrant värv till landets fromma.
Jag är ingen expert på Ungern men efter att ha följt landet med ett halvt öga ett tag så har jag fått intrycket att man löst alla dessa problem med några enkla, rimliga lagar. Vänstern har aldrig i något land lyckats erövra makten på demokratisk väg utan man har överallt förlitat sig på infiltration.

Om man bara har den politiska makten så är det uppenbarligen rätt så enkelt att förhindra sådan infiltration med några enkla objektivitetskrav inom media. Det kan låta godtyckligt men det är ju egentligen inga problem att ställa upp objektiva kriterier som media (skattefinansierad media) måste följa. Om man inte gör det så har vi ju sett vad som händer. Miljöpartister anlitas som expertkommentatorer i varenda nyhetssändning.
Citera
2014-07-12, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andraandningen
Jag är ingen expert på Ungern men efter att ha följt landet med ett halvt öga ett tag så har jag fått intrycket att man löst alla dessa problem med några enkla, rimliga lagar. Vänstern har aldrig i något land lyckats erövra makten på demokratisk väg utan man har överallt förlitat sig på infiltration.

Om man bara har den politiska makten så är det uppenbarligen rätt så enkelt att förhindra sådan infiltration med några enkla objektivitetskrav inom media. Det kan låta godtyckligt men det är ju egentligen inga problem att ställa upp objektiva kriterier som media (skattefinansierad media) måste följa. Om man inte gör det så har vi ju sett vad som händer. Miljöpartister anlitas som expertkommentatorer i varenda nyhetssändning.

Du har säkert rätt i att det både är möjligt och önskvärt att i en maktposition avkräva public service någon sorts objektivt kvantifierbar saklighet och vederhäftighet. Kanske en skyldighet att också lyfta fram och uppväga objektivt påvisbara falsarier som de vi sett så många av i DN och andra privata medier?

Det jag ville poängtera var dock en hävstång, en genväg att nå till en maktposition som sedan förstärker den egna maktpositionen, genom att public service med lock och pock närmar sig en allsidig verklighetsbeskrivning och avlägsnar sig från folkfostran och indoktrinering.

Vi har ju varit inne på det förut - att projicerad, upplevd makt är verklig makt. Ett SD som självsäkert talar om sin framtida roll som Sveriges största parti som kommer att sparka medarbetare som missförstått sitt uppdrag om allsidighet och saklighet - det partiet kan omedelbart öka sin makt genom att de licensförsörjda journalisterna tvekar i sin kampanjroll och beter sig mer korrekt.

Vilket i sin tur ökar partiets legitimitet och genomslag, vilket förstärker intrycket av makt, vilket leder till mer eftertanke osv. En genväg till makt genom anspråket på makt.

Jag vill påstå att vi ännu inte sett någon sådan positiv överbudslogik i Sverigevänlig riktning inom etablerad media och politik. Än så länge upplevs det definitivt inte som opportunt att lämna klungan bland försiktiga systemskeptiker på det konkurrensradikaliserande sätt som skett bland de rasifierade och feministerna.

Tvärtom cyklas det för det mesta åt fel håll, även inom ett "svenskentitetiskt" SD där det retoriskt möjliga ständigt blir mer kringskuret, istället för tvärtom.

Det tragikomiska är ju att SD inte kan undvika att ta del av växandets passiva legitimering. Men bättre hade ju varit att istället utstråla den principfasta legitimitet som leder till växandet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in