2013-10-08, 22:19
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andraandningen
Neo har låtit den judiske rabbinen Dan Korn, bosatt i Manchester, England, recensera Arnstberg och Sandelin. Varför i hela friden han anses lämpad för uppdraget förblir ett mysterium, såvida det inte är så att judar alltid sitter inne med facit när det gäller att bedöma europeisk nationalism, eller tankar i den riktningen. Nåväl, följande citat är tillräckligt:

och

Arnstberg har begärt replik och frågar sig samtidigt vad som hade hänt "om någon ställde samma fråga om den judiska etniciteten".

http://snaphanen.dk/2013/10/08/julia...foliehattarna/

Edit: Jag missade detta: Recensionen har rubriken Foliehattarna. Men nu vill tidsskriften Neo med judinnan Paulina Neuding tydligen inte kännas vid den.

Inte nog med det. Rabbinen Dan Korn avrundar recensionen med att uttala sin dödsdom över svensk etnicitet:
Citat:
“Den svenska etniciteten är något som borde avskaffas med omedelbar verkan.”

Tydligare kan det inte sägas vad våra kippabärare egentligen vill göra med svenskarna. Endlösung der Schwedenfrage.
Citera
2013-10-08, 22:22
Medlem
Ja, jag har ändrat mitt inlägg kanske tio gånger så nu är även det med.
Citera
2013-10-08, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andraandningen
Neo har låtit den judiske rabbinen Dan Korn, bosatt i Manchester, England, recensera Arnstberg och Sandelin. Varför i hela friden han anses lämpad för uppdraget förblir ett mysterium, såvida det inte är så att judar alltid sitter inne med facit när det gäller att bedöma europeisk nationalism, eller tankar i den riktningen. Nåväl, följande citat är tillräckliga:

och

Arnstberg och Sandelin har begärt replik och frågar sig samtidigt vad som hade hänt "om någon ställde samma fråga om den judiska etniciteten".

http://snaphanen.dk/2013/10/08/julia...foliehattarna/

Edit: Jag missade detta: Recensionen har rubriken Foliehattarna. Men nu vill tidsskriften Neo med judinnan Paulina Neuding som chefredaktör tydligen inte kännas vid den.

Det är oklart om hon även beklagar att hon har publicerat en uppmaning till folkmord i sin artikel.

Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Inte nog med det. Rabbinen Dan Korn avrundar recensionen med att uttala sin dödsdom över svensk etnicitet:

Tydligare kan det inte sägas vad våra kippabärare egentligen vill göra med svenskarna. Endlösung der Schwedenfrage.

Ja, som äktsvensk så inser jag att timmen är slagen och att det är dags att invänta Kristallnatten. Jag kommer att sälja mig dyrt.
Citera
2013-10-08, 23:07
Medlem
SvenskOppositions avatar
Citat:

Sådana explicita undergångsbudskap trodde jag att man var tvungen att läsa Varnagel för att få sig till livs

Nåväl, maktens slöjor faller ju i rask takt numera så man ska kanske inte vara så förvånad. Det var ju bara häromdagen som redaktör Lifvendahl i en signerad ledare i SvD förklarade välfärden som varande omöjlig och i det närmaste fasciststämplade de enfaldiga stackare som önskar välfärdens fortlevnad.
Citera
2013-10-08, 23:09
Medlem
Drozds avatar
Citat:

Trevligt med lite uppriktighet från det hållet som omväxling!

Dan Korn
har f.ö. skrivit i DN och NEO tidigare om allt från cigarrer till film:
http://www.dn.se/kultur-noje/kulturd...pa-en-skandal/
http://magasinetneo.se/artiklar/kulturskymning/
Citera
2013-10-08, 23:11
Moderator
Meijis avatar
Judinnan Paulina Neuding låter rabbinen Dan Korn framföra:

Citat:
Den svenska etniciteten .. är något som borde avskaffas med omedelbar verkan.

Det här bör anmälas som Hets mot Folkgrupp.

Även om JK (återigen) skulle framföra, att det är lagligt att förespråka ett folkmord på etniska svenskar... så skulle det knappast gå att tiga ihjäl.
Citera
2013-10-08, 23:15
Medlem
Citat:

Citat:
“Den svenska etniciteten är något som borde avskaffas med omedelbar verkan.”
Korns recension av Invandring och mörkläggning är knappast rättvis. Men Snaphanen citerar inte helt korrekt - så kategoriskt uttrycker sig inte Korn. Så här skriver han:

Citat:
Det största problemet med boken är egentligen inte vad författarna skriver, utan vad de inte skriver. De skriver att den stora invandringen hotar den svenska etniciteten. Då hade det varit värdefullt om de kommit med någon form av programförklaring. Varför är det fel att den svenska etniciteten är hotad? Om svensk etnicitet kan man givetvis diskutera hur länge som helst - och Arnstberg har skrivit flera böcker i ämnet. Men att helt enkelt utgå från att generös invandringspolitik är ett svek mot svenskarna, utan närmare diskussion, är att göra det väl enkelt för sig. Jag har ägnat en stor del av mitt liv åt att dokumentera just svensk etnicitet, men å andra sidan bor jag i Manchester, en stad som fått nytt liv efter den engelska tekoindustrin och kolgruvornas död just tack vare invandringen. Därför kan jag tänka mig en mängd argument både för och emot invandring kontra etnicitetens skydd. Det hade varit på sin plats att få veta författarnas argumentering i den frågan, inte minst eftersom de ägnar så stort utrymme åt att kritisera dem som uppenbarligen tycker att svensk etnicitet inte är något att slå vakt om, snarare något som borde avskaffas med omedelbar verkan.

http://snaphanen.dk/upload/2013/10/NEO-2.png

Illa nog visserligen, men Korn framför faktiskt inte själv åsikten att svensk etnicitet är något som borde avskaffas med omedelbar verkan. Den grundläggande kritiken mot Korns text kvarstår dock: skulle man kunna uttrycka sig lika lättvindigt om judisk, kurdisk eller somalisk etnicitet? Dessutom är rubriken ("Foliehattarna") horribel. Hoppas verkligen att Arnstberg & Sandelin får tillfälle att replikera.
Senast redigerad av Nebeltag 2013-10-08 kl. 23:20.
Citera
2013-10-08, 23:17
Medlem
.
Citera
2013-10-08, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nebeltag
Korns recension av Invandring och mörkläggning är knappast rättvis. Men Snaphanen citerar inte helt korrekt - så kategoriskt uttrycker sig inte Korn. Så här skriver han:

Citat:
Det största problemet med boken är egentligen inte vad författarna skriver, utan vad de inte skriver. De skriver att den stora invandringen hotar den svenska etniciteten. Då hade det varit värdefullt om de kommit med någon form av programförklaring. Varför är det fel att den svenska etniciteten är hotad? Om svensk etnicitet kan man givetvis diskutera hur länge som helst - och Arnstberg har skrivit flera böcker i ämnet. Men att helt enkelt utgå från att generös invandringspolitik är ett svek mot svenskarna, utan närmare diskussion, är att göra det väl enkelt för sig. Jag har ägnat en stor del av mitt liv åt att dokumentera just svensk etnicitet, men å andra sidan bor jag i Manchester, en stad som fått nytt liv efter den engelska tekoindustrin och kolgruvornas död just tack vare invandringen. Därför kan jag tänka mig en mängd argument både för och emot invandring kontra etnicitetens skydd. Det hade varit på sin plats att få veta författarnas argumentering i den frågan, inte minst eftersom de ägnar så stort utrymme åt att kritisera dem som uppenbarligen tycker att svensk etnicitet inte är något att slå vakt om, snarare något som borde avskaffas med omedelbar verkan.

Illa nog visserligen, men Korn framför faktiskt inte själv åsikten att svensk etnicitet är något som borde avskaffas med omedelbar verkan. Den grundläggande kritiken mot Korns text kvarstår dock: skulle man kunna uttrycka sig lika lättvindigt om judisk, kurdisk eller somalisk etnicitet? Dessutom är rubriken ("Foliehattarna") horribel. Hoppas verkligen att Arnstberg & Sandelin får tillfälle att replikera.

Julia Ceasars krönikor är alltså något man måste källgranska för att veta hur tillförlitliga de är. Drygt. Vid tanke på hur mycket arbete hon lägger ner på sina alster hade hon kunnat unna sig lyxen av att vara saklig. Nu undrar man ju i vilka andra fall hon fallit för frestelsen att bre på för tjockt.

/SD-trollet
Citera
2013-10-08, 23:47
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nebeltag

Nja... jag håller inte riktigt med dig. Dan Korns formulering lämnar helt öppet, om han tillhör dem, som anser, att "den svenska etniciteten .. är något som borde avskaffas med omedelbar verkan".

När en skribent framför en grov, frånstötande (och rimligen olaglig) ståndpunkt, så är det kutym att författaren (tydligt) markerar ett avståndstagande, om han inte själv håller med.
Senast redigerad av Meiji 2013-10-08 kl. 23:52.
Citera
2013-10-08, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Nja... jag håller inte riktigt med dig. Dan Korns formulering lämnar helt öppet, om han tillhör dem, som anser, att "den svenska etniciteten .. är något som borde avskaffas med omedelbar verkan".

När en skribent framför en grov (och rimligen olaglig ståndpunkt), så är det kutym att författaren (tydligt) markerar ett avståndstagande, om han inte själv håller med.

Jag läste recensionen. Dan Korn klargör att han kan se en uppsjö av argument både för och emot invandring och skydd av etnicitet. Han är alltså uttalat neutral, och ytterligare ställningstagande behövs inte för förståelsen av texten. Julia Ceasars smaskiga vinkling håller därmed inte. Däremot noterar jag att Korn lyfter fram Adam Cwejman, Andreas Johansson Heinö och Eli Göndor som nyanserade debattörer. Kommentar överflödig.

/SD-trollet
Senast redigerad av CharlieLindh 2013-10-08 kl. 23:59.
Citera
2013-10-09, 00:21
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieLindh
Jag läste recensionen. Dan Korn klargör att han kan se uppsjö av argument både för och emot invandring och skydd av etnicitet. Han är alltså uttalat neutral, och ytterligare ställningstagande behövs inte för förståelsen av texten. Julia Ceasars smaskiga vinkling håller därmed inte. Däremot noterar jag att Kron lyfter fram Adam Cwejman, Andreas Johansson Heniö och Eli Göndor som nyanserade debattörer. Kommentar överflödig.

/SD-trollet

Du gör imho en felbedömning. Recencenten efterlyser först ett svar på: "Varför är det fel att den svenska etniciteten är hotad?" Därefter lämnar han helt öppet, om han själv tillhör dem, som anser, att "den svenska etniciteten .. är något som borde avskaffas med omedelbar verkan".

Det är sammantaget inte "uttalat neutralt", eftersom det är en så stötande uppfattning.

Tänk dig en annan stötande uppfattning t.ex att någon först undrar: "Varför är det fel att svenska kvinnor blir våldtagna?" Därefter lämnar skribenten helt öppet, om han själv tillhör dem som anser, att "många fler svenska kvinnor borde omgående våldtas". Skulle du betrakta den skribenten som "uttalat neutral"?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in