Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-07-09, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Ska du bara steka din ica-biff så är det overill. Jag brukar ta ut köttet ur förpackningen och skölja av den om den är slaskig och sen lägg den på en lutande tallrik i kylen så den får torka lite, luftas och ev vätska rinner av.

Tyvärr svarade det inte på min fråga/mina frågor.
Citera
2014-07-09, 17:54
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
http://sv.wikipedia.org/wiki/Grundsmak

Brännande, bedövande, "het" smak är väl det som passar bäst, men det upplevs ju mer i näsan än i munnen tycker jag. Så det blir som lite fel att bara benämna det smak.

"Mmmm... en exploderande arom som nästan framtvingar tårar då den rullar över gommen och upp i det nasala partiet" eller vad Bengt Frithiofsson nu skulle klämt till med.
Jag tänkte om den smaken som går upp i nästan hade nåt namn, som man kan tänka chilihetta eller liknande.

Citat:
Ursprungligen postat av jackielackiesaki
Tyvärr svarade det inte på min fråga/mina frågor.
Du tänker på hygienen? I krogköket så håller vi isär olika livsmedel och råvaror. Exempelvis så blandar vi inte öppnade förpackningar kött med grönsaker och rotfrukter. Jordbakterier ska man passa sig för att få på färskt kött. Jordbakterier finns även på färskt fisk så man blandar inte kött och fisk i kylarna heller.
Citera
2014-07-09, 18:07
Medlem
pederastens avatar
Citat:
Jag tänkte om den smaken som går upp i nästan hade nåt namn, som man kan tänka chilihetta eller liknande.

pepparrotspirret, förstås.
Citera
2014-07-09, 18:19
Medlem
Citat:
Du tänker på hygienen? I krogköket så håller vi isär olika livsmedel och råvaror. Exempelvis så blandar vi inte öppnade förpackningar kött med grönsaker och rotfrukter. Jordbakterier ska man passa sig för att få på färskt kött. Jordbakterier finns även på färskt fisk så man blandar inte kött och fisk i kylarna heller.

Tack =)
Citera
2014-07-09, 18:55
Medlem
dePauls avatar
Citat:
I krogköket så håller vi isär olika livsmedel och råvaror. Exempelvis så blandar vi inte öppnade förpackningar kött med grönsaker och rotfrukter. Jordbakterier ska man passa sig för att få på färskt kött. Jordbakterier finns även på färskt fisk så man blandar inte kött och fisk i kylarna heller.
Precis.

Ett tillägg.

Också redskapen hålls separerade. Det gäller framför allt knivar. Det finns en internationell färgskala för färger på handtagen:

Rött - gris och nöt

Blått - sjöprodukter

Gult - fågel

Grönt - grönsaker och frukt

Brunt - kokt kött

Vitt - bakverk/konditori och mejeri

~Paul~
Citera
2014-07-10, 00:25
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Precis.

Ett tillägg.

Också redskapen hålls separerade. Det gäller framför allt knivar. Det finns en internationell färgskala för färger på handtagen:

Rött - gris och nöt

Blått - sjöprodukter

Gult - fågel

Brunt - kokt kött

~Paul~
Mina knivar är silver, svart och träfärgade.
Låter som min internationella bana i kockvärlden är körd
Citera
2014-07-10, 08:15
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Mina knivar är silver, svart och träfärgade.
Låter som min internationella bana i kockvärlden är körd
Haha. Ja, då är det kört .

~Paul~
Citera
2014-07-10, 15:52
Medlem
Sedatives avatar
Hallå!
Jag ska precis nu röka lite skrubbskäddor. Min fråga är nu om jag kan ta tillvara på benen och koka fond på dom, eller går det bara på färska ben?
Citera
2014-07-10, 17:35
Medlem
Iloveludas avatar
I tråden om tips och trix i köket nämns det ofta att man skall koka ägg i saltat vatten för att förhindra att dom spricker. Vad är det som gör att dom inte spricker så lätt om vattnet är saltat?
Citera
2014-07-10, 22:29
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iloveluda
I tråden om tips och trix i köket nämns det ofta att man skall koka ägg i saltat vatten för att förhindra att dom spricker. Vad är det som gör att dom inte spricker så lätt om vattnet är saltat?

Det är inte så mycket att dom inte sprickerm utan att sältan i vattnet ska göra att vitan koagulerar direkt och förseglar sprickan så att det inte läcker nå mer.
Citera
2014-07-10, 23:28
Medlem
Amazingthings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Precis.

Ett tillägg.

Rött - gris och nöt

Blått - sjöprodukter

Gult - fågel

Brunt - kokt kött

~Paul~

Hur gör ni som jobbar inom branschen hemma? Är ni lika noga med att använda olika knivar till olika råvaror? Eller görs detta enbart för att man ska slippa diska knivarna hela tiden på krogarna?
Har även hört folk som använder olika skärbrädor till olika råvaror, känns lite overkill här hemma när man ändå diskar skärbrädan i mellan varven. Har det någon betydelse egentligen?
Citera
2014-07-11, 00:22
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amazingthing
Hur gör ni som jobbar inom branschen hemma? Är ni lika noga med att använda olika knivar till olika råvaror? Eller görs detta enbart för att man ska slippa diska knivarna hela tiden på krogarna?
Har även hört folk som använder olika skärbrädor till olika råvaror, känns lite overkill här hemma när man ändå diskar skärbrädan i mellan varven. Har det någon betydelse egentligen?

Jobbar inte i branchen men har väl en del av "olaterna"

Olika skärbrädor kör iaf jag med så slipper man riskera att föra över smaker.

Brädor: Kör mest med träbrädor
1 till kött
1 till fisk
1 till fågel
1 till grönsaker (har en tunn böjbar plastbräda till detta då det är enklare att hälla det hackade dit det ska då)
1 till lök/vitlök/chili och andra varor med stark smak (billiga små plastbrädor mest till detta)
1 till bröd

Knivar:
6cm skalkniv
12cm "diversekniv" (används även som matkniv till kött osv)
15cm tunnbladig kniv för sånt som ska skäras/tärnas finare
18cm "kockkniv" med lite grövre och bredare blad
20cm rak kniv med smalt blad (typ förskärare)
21cm Filékniv
Har även en gammal klyvyxa för dom lite tuffare jobben.
Senast redigerad av Sereena 2014-07-11 kl. 00:26.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in