Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-08-17, 11:25
Medlem
Försökte göra fermenterad vitlökspasta men misslyckades i förberedelserna

Slutade med att jag tog den stavmixade vitlöken (mos-konsistens) och slängde in skiten i en glasburk och hällde på olivolja över det och ställde in i kylen.

Några problem med detta? botulism?

Hittade detta:
"WARNING: The USDA advises against storing minced garlic in oil in the fridge or at room temperature, because there is risk of producing botulism toxins. If you want to mince garlic ahead and store it, freezing is the safest way to go."

Låter ju inte alls bra.. frysa känns ju inte heller så nice då om man är liksom på gränsen till att kola vippen pga boutlism eventuellt
Senast redigerad av stezt 2021-08-17 kl. 11:35.
Citera
2021-08-18, 02:11
Medlem
BePatients avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stezt
Kan jag köra ned en köpt påse frusen kycklinglever rätt ner i stekpannan och steka på skiten bara?

Eller måste man tina och sen sitta och skära bort senor och skit?
Låt tina (i kylskåp). Du måste inte skära bort senor, men det blir bättre. Tar mindre än en minut om du inte är petig.
Citera
2021-08-18, 07:21
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stezt
Kan jag köra ned en köpt påse frusen kycklinglever rätt ner i stekpannan och steka på skiten bara?

Eller måste man tina och sen sitta och skära bort senor och skit?
Den kycklinglever jag köpt har jag kunnat köra direkt i stekpannan, efter att den tinat.

Väldigt gott och ofta ganska billigt, men inser nu att det kanske är tio år sedan jag köpte.

Använde förr ofta till storkok av köttfärssås, gav en väldigt god köttsmak.
Citera
2021-08-19, 15:34
Medlem
Nihennas avatar
Jag har tre georgiska degknyten från ett restaurangbesök i förrgår, som är fyllda med färs och buljong.

Hur värmer man egentligen knyten/dumplings på bästa sätt? Bara rakt i mikron, eller på någon annan väg?
Citera
2021-08-19, 15:43
Medlem
WhiteNightFlights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Jag har tre georgiska degknyten från ett restaurangbesök i förrgår, som är fyllda med färs och buljong.

Hur värmer man egentligen knyten/dumplings på bästa sätt? Bara rakt i mikron, eller på någon annan väg?

Helst i ånga, men mikron funkar okej.
Citera
2021-08-19, 16:34
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhiteNightFlight
Helst i ånga, men mikron funkar okej.
Funderar på en kastrull, storlek större, sen stapla en tallrik på några koppar i den, sen ha vatten så att det börjar koka och lägga dem på tallriken och låta vara nån minut under lock.
Citera
2021-08-19, 17:14
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:

Fyll en stekpanna med lite vatten i botten. På med lock och dampa tills att vattnet försvinner.
Citera
2021-08-19, 17:37
Medlem
Vem0ths avatar
Citat:

Oklar hur georgiska knyten skiljer sig mot andra, men föredrar en krispig yta som möter mjuk tillagad deg. Underbar munkänsla.

Lite olja i pannan, hetta upp sedan lägg i knyten och efter en minut eller två häll i vatten gärna uppvärmt i vattenkokare bara en cirka halv deciliter så pannan kyls ned till koktemperatur och du kan lägga folie över pannan så ångan tillagar resten.
Citera
2021-08-19, 17:43
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vem0th
Oklar hur georgiska knyten skiljer sig mot andra, men föredrar en krispig yta som möter mjuk tillagad deg. Underbar munkänsla.
Degknyten/dumplings ska väl knappast vara knapriga, även om du gillar dem så.
Citera
2021-08-19, 17:50
Medlem
Vem0ths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Degknyten/dumplings ska väl knappast vara knapriga, även om du gillar dem så.

Läs om, jag gillar en knaprig textur som i kontrast möter mjuk tillagad deg. Vilket är en vanlig dumplingteknik världen över.
Citera
2021-08-19, 17:53
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vem0th
Läs om, jag gillar en knaprig textur som i kontrast möter mjuk tillagad deg. Vilket är en vanlig dumplingteknik världen över.
Var läser du om knaprig dumplings?
Citera
2021-08-19, 18:42
Medlem
Vem0ths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Var läser du om knaprig dumplings?

Osäker om du trollar eller spelar dum(alternativt kanske är dum).

Det finns ångkokta dumplings, stekta dumplings och en kombination av båda.

Den typ av dumplings jag pratar om har namn som Gyoza och Guotie, mitt första inlägg speglar min bristande kunskap om georgiska köket därav killgissar ett alternativ till citerat trådinlägg. Därav du besvarar med ännu mer okunskap och bristande läsförståelse. Om du ska försöka spela smart, gör det där du framstår som smart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in