2014-07-06, 22:09
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iloveluda
Varför blir gulan grön i ägg som legat några dagar kokta i kylskåpet för?

Grön är ett tecken på järn, så det spelar ingen roll om du äter den när den är gul eller grön (det är lika mycket järn i den i alla fall).

Eller det är vad en kemist skulle svarat i alla fall, om det sen stämmer vetefan.

EDIT: Men det är ju koppar som blir grön... Ähh, det har med järn att göra har jag läst nånstans.
Senast redigerad av christery 2014-07-06 kl. 22:14.
Citera
2014-07-07, 20:50
Medlem
RonnyRasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
1: Skit i vanliga skal och kör med tubs istället

2: Kan man inte köra med tubs så är nyckeln att ha lagom mycket fyllning i skalet och att inte trycka ihop det ojämnt, precis som med hamburhgare.

Nu är det inte skalen jag har problem med, utan det är dessa djävulska tortillabröd som folk envisas med att servera mig.
Citera
2014-07-07, 20:52
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RonnyRask
Nu är det inte skalen jag har problem med, utan det är dessa djävulska tortillabröd som folk envisas med att servera mig.
Fyll den, vik in den nån cm längst ner, och sen in med sidorna och ät den 'liggandes' i luften. Men det är svårt att käka utan att se ut som ett spädbarn i ansiktet
Citera
2014-07-07, 20:57
Medlem
RonnyRasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Fyll den, vik in den nån cm längst ner, och sen in med sidorna och ät den 'liggandes' i luften. Men det är svårt att käka utan att se ut som ett spädbarn i ansiktet

Jag tror nästan att vissa människor föds utan tacogenen som möjliggör en matupplevelse utan tacosås utsmetad över hela trynet. Kanske inte så mycket man kan göra åt saken.
Citera
2014-07-07, 21:15
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Tortillabröd är ju det enda som går äta kladdfritt när det kommer till texmex. Tacoskal går inte på något vis att äta utan att kladda. Hemligheten med tortillaätning är att vika dem rätt, hålla i dem hela tiden och inte ha för mycket tunna såser/salsor.
Citera
2014-07-07, 23:56
Medlem
Sereenas avatar
Citat:

Hänger på vikningen och mängden fyllning.

http://i.kinja-img.com/gawker-media/image/upload/s--csyvLsJ6--/c_fit,fl_progressive,q_80,w_636/18mk53h4jaq9tjpg.jpg
Citera
2014-07-07, 23:56
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Tortillabröd är ju det enda som går äta kladdfritt när det kommer till texmex. Tacoskal går inte på något vis att äta utan att kladda. Hemligheten med tortillaätning är att vika dem rätt, hålla i dem hela tiden och inte ha för mycket tunna såser/salsor.

Skal går prima bara man inte fyller dom för mycket, och tubs går ju knappt att drälla med.
Citera
2014-07-08, 22:56
Medlem
Angående tillagning av kött(bit) så säger Heston Blumenthal att man ska ut köttbiten ur förpakningen och låta den lufttorkas (?) i kylen i två dagar innan tillagning.

Känns lite ohygieniskt? Någon som prövat detta? Något man bör tänka på om man gör det? Jag tänker då på hygien med köttet själv och andra varor i kylen.
Citera
2014-07-09, 10:11
Medlem
Isnatts avatar
Jag käkade på en bra restaurang häromdagen som serverade en krämig masalasås. Oerhört gott.
Hur gör jag en masalasås? Jag har aldrig gjort det förut..

Citat:
Ursprungligen postat av jackielackiesaki
Angående tillagning av kött(bit) så säger Heston Blumenthal att man ska ut köttbiten ur förpakningen och låta den lufttorkas (?) i kylen i två dagar innan tillagning.

Känns lite ohygieniskt? Någon som prövat detta? Något man bör tänka på om man gör det? Jag tänker då på hygien med köttet själv och andra varor i kylen.
Ska du bara steka din ica-biff så är det overill. Jag brukar ta ut köttet ur förpackningen och skölja av den om den är slaskig och sen lägg den på en lutande tallrik i kylen så den får torka lite, luftas och ev vätska rinner av.
Citera
2014-07-09, 11:10
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Jag käkade på en bra restaurang häromdagen som serverade en krämig masalasås. Oerhört gott.
Hur gör jag en masalasås? Jag har aldrig gjort det förut..

Ska du bara steka din ica-biff så är det overill. Jag brukar ta ut köttet ur förpackningen och skölja av den om den är slaskig och sen lägg den på en lutande tallrik i kylen så den får torka lite, luftas och ev vätska rinner av.
Jag är ingen stor köttätare och inte heller har jag varken råd eller tillgång till riktigt exklusivt kött. Jag håller mig till lamm och någon gång till Hälsingestintans entrecote eller utskurna biff, och den räcker det gott och väl att låta vila på pappershandduk i kylskåpet. En timma på vardera sidan brukar räcka. Sedan en 20-30 minuter i rumstemperatur, så brukar det vara klart för gjutjärnspannan.
Citera
2014-07-09, 13:26
Medlem
Isnatts avatar
Den stickande starka känslan som man får från typ dijonsenap, wasabi och riven pepparrot, har den något namn?

Citat:
Ursprungligen postat av Byline
Jag är ingen stor köttätare och inte heller har jag varken råd eller tillgång till riktigt exklusivt kött. Jag håller mig till lamm och någon gång till Hälsingestintans entrecote eller utskurna biff, och den räcker det gott och väl att låta vila på pappershandduk i kylskåpet. En timma på vardera sidan brukar räcka. Sedan en 20-30 minuter i rumstemperatur, så brukar det vara klart för gjutjärnspannan.
Det där sättet är ju alldeles utmärkt.
Citera
2014-07-09, 15:02
Medlem
christerys avatar
Citat:
Den stickande starka känslan som man får från typ dijonsenap, wasabi och riven pepparrot, har den något namn?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Grundsmak

Brännande, bedövande, "het" smak är väl det som passar bäst, men det upplevs ju mer i näsan än i munnen tycker jag. Så det blir som lite fel att bara benämna det smak.

"Mmmm... en exploderande arom som nästan framtvingar tårar då den rullar över gommen och upp i det nasala partiet" eller vad Bengt Frithiofsson nu skulle klämt till med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in