2010-11-08, 09:53
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjyvas
Visst är det tämligen meningslöst att hålla sig på ett så lågt gradantal bara för att det är möjligt, dessutom om tillagningstiden ökar avsevärt. Jag skulle nog heller inte våga tillaga ett vilt svin på 54°C, inte ens om det hade gått en timme. Men jag skulle nog inte heller hålla mig slaviskt till exakt 70°C. Det finns nog inget som smakar så illa som ett riktigt torrt vildsvin.

(Jag säger inte att ett vildsvin blir torrt för att man värmer det till 70°C i temperatur.)
Överens om allt .

~Paul~
Citera
2010-11-08, 09:57
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cantoras
1. Är vildsvinet köpt i affär är det besiktigat och då spelar temperaturen ingen roll - annars är det tydligen 66 grader som gäller för att vara helt säker: [url]

2. Vildsvin kan dock ha lite säregen smak
1. Precis. Denna siffra är ungefär vad jag också hört, liksom vikten av att man skjuter och efterbehandlar djuret själv.

2. Håller med. Det krävs en tillvänjningsperiod.

~Paul~
Citera
2010-11-08, 12:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Det här är en fransk metod. Den går ut på att du med en vass kniv skär in ca en halv cm in i köttet och därefter går runt hela köttstycket i en spiral. På det viset får du fram ett helt platt stycke kött som du sedan bankar ut ytterligare (försiktigt) mellan två plastfolier med en köttklubba. Nu har du ett stycke kött som passar utmärkt till att rulla in massa gottegoljs i.

Observera att det här på inget sätt är något för en nybörjare. Ta god tid på dig och var noga. Skulle du råka skära igenom så måste du använda råvaror som inte har en benägenhet att rinna ut.

~Paul~
Haha, ja det lät spejsat det där. Jag såg att Jamie Oliver, mr olivolja, plattade ut en bit marulk på något sätt som såg skitlätt ut. Han typ skar in i den från sidan, fläkte upp den och skar på motsatt sida för att få den platt. Det kanske inte är något som funkar för en fläsk/oxfilé? Kycklingbröst kanske?
Citera
2010-11-08, 13:14
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Davey
Haha, ja det lät spejsat det där. Jag såg att Jamie Oliver, mr olivolja, plattade ut en bit marulk på något sätt som såg skitlätt ut. Han typ skar in i den från sidan, fläkte upp den och skar på motsatt sida för att få den platt. Det kanske inte är något som funkar för en fläsk/oxfilé? Kycklingbröst kanske?

Det funkar - i alla fall för fläskfilé - frågan är om det är någon större vits med det - och du får inte en jättestor platta som du får med den metod dePaul beskriver - testa den istället, så svårt är det inte om du har en vass kniv och en inte alltför liten fläskfilé.
Citera
2010-11-08, 13:21
Bannlyst
Citat:
Det funkar - i alla fall för fläskfilé - frågan är om det är någon större vits med det - och du får inte en jättestor platta som du får med den metod dePaul beskriver - testa den istället, så svårt är det inte om du har en vass kniv och en inte alltför liten fläskfilé.
Ja, jag ska testa. Men alltså, jag har så svårt att visualisera hur det där ska göra biten plattare. I en spiral längs med långsidan på filén alltså? Hur många varv?

Finns det ett namn på den här metoden?
Citera
2010-11-08, 13:51
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Davey
Ja, jag ska testa. Men alltså, jag har så svårt att visualisera hur det där ska göra biten plattare. I en spiral längs med långsidan på filén alltså? Hur många varv?

Finns det ett namn på den här metoden?

Tänk dig att fläskfilén är en rulltårta - skär upp där smörkrämen ligger. Själv brukar jag försöka "rulla ut" filén med ett jämntjockt snitt på ~5 mm - jag tror att det är samma teknik som dePaul beskriver.

Här finns det bilder - men det är en lite enklare teknik- som kräver mer bankning
Citera
2010-11-08, 13:59
Bannlyst

Nu fattar jag. Så jävla uppenbart.
Citera
2010-11-08, 19:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Wallenbergare var det.

Jag kör på ca samma mängdförhållanden som Funky C. För mycket grädde i smeten tillför i min mening inget speciellt till rätten mer än att den riskerar att bli fetare och inte lenare. En hel del fett rinner också ut. I stället för ströbröd så kör jag oftast med Maizena som inte har någon direkt smak. Detta framhöjer köttets delikata smaknyanser. Jag har slutat att använda Epice Riche eftersom denna blandning i min mening tar över alldeles för mycket. Kör nu endast på vitpeppar och en aning muskotnöt.

I stället för vanligt salt så kör jag på gourmetsalt. Jag har några droppar W-sås i också, liksom en knivsudd cayenne. Det skall bara vara så lite att man får fram en viss smakbrytning, absolut inte så mycket att det börjar brännas på tungan! Och så till det viktigaste. En nypa socker!!

Tack!

Panera med Maizena, hm, intressant, det ska jag ta och prova. Men de fina smaknyanser som finns i olika salter försvinner väl fullständigt i samband med tillagningen? Och varför socker?

Citat:
Är vildsvinet köpt i affär är det besiktigat och då spelar temperaturen ingen roll - annars är det tydligen 66 grader som gäller för att vara helt säker: http://www.jagareforbundet.se/svenskjakt/Startsida/Artiklar/Viltet-efter-skottet/18-fragor-och-svar-om-trikiner/

Vildsvin kan dock ha lite säregen smak, och färsen man köper i vanliga affärer kommer knappast från de bästa djuren. Jag tror inte att wallenbergare på vildsvinsfärs blir särskilt god om man stannar på en temperatur under 70 grader.

Den här gången är det faktiskt björnfärs som jag ska prova med. Den är köpt i djupfryst skick från www.grannenschark.com. Lade in den för upptining i kylen nu i morse och ska laga till den i morgon kväll. Upptiningen gick fortare än jag trodde, men färsen är vacuumförpackad så det borde vara lugnt. Ska provsteka en wallenbergare i morgon på lunchen, gästerna kommer först runt 18-snåret och allt annat är förberett. 180 grader i 10 minuter borde räcka, får se vad det ger för innertemperatur. Men i och med att en wallenbergare innehåller så mycket fett tror jag inte det spelar någon väsentlig roll om det råkar lite varmare än 70 grader. Vad gäller kryddningen tänker jag nog nöja mig med 50/50 vit- och svartpeppar. Hinner ändå inte handla något nytt nu.

Som tillbehör kör jag med rårörda lingon, amandinepotatispuré, ärtpuré och brynt smör. Serverar en belgisk Ale (Leffe Brune) till rätten och hoppas att det inte skiter sig fullständigt smakmässigt.

Håll tummarna för mig nu så att jag inte ger mina arbetskamrater trikinos!
Citera
2010-11-08, 21:13
Medlem
Skulle behöva någon god sås att ha till typ pasta, nudlar och dylikt och har tänkt mig någon av följande:

Kokosmjölk med currypasta i, lite maizena redning för att den är väldigt vattnig annars.

alt.

Matlagsningsgrädde med currypasta, eventuellt redning. Vet inte hur vattnigt detta är annars.

Skulle dessa funka?
Citera
2010-11-08, 21:31
Medlem
g-molls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nabukov
Skulle behöva någon god sås att ha till typ pasta, nudlar och dylikt och har tänkt mig någon av följande:

Kokosmjölk med currypasta i, lite maizena redning för att den är väldigt vattnig annars.

alt.

Matlagsningsgrädde med currypasta, eventuellt redning. Vet inte hur vattnigt detta är annars.

Skulle dessa funka?
Tycker det låter alldeles utmärkt!
Citera
2010-11-08, 23:28
Avslutad
Citat:
Matlagsningsgrädde

Varför matlagningsgrädde när det finns riktig grädde?
Citera
2010-11-09, 04:21
Bannlyst
Citat:

alt.

Skulle dessa funka?
Lätt. Du behöver inte reda matlagningsgrädde, den tjocknar av sig själv.

En kombination som jag brukar köra på när jag bara vill ha något SNABBT är att steka en halv lök, slänga på någon form av kött om jag har, sen i med lite fond (någon form av köttfond that is). En klick dijonsenap på det, massvis av svartpeppar och salt om det behövs. Då har man en bra grund att slentriankrydda på.
Vinner inga stjärnor i guide michelin, men om man vill ha en sås som blir klar på under tiden pastan tar att koka tycker jag det är guld.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in