Citat:
Ursprungligen postat av
mypenisatrap
Men i VB tråden är du mycket tydlig med att säga att domen var korrekt, men nu skall vi lyssna på "alternativa dom-hypoteser"?
Då hade jag läst FUP, och hade följaktligen betydligt mer på fötterna än vad jag har nu. Här vill alla ni som är säkra på att det är mord förlita er på läckor till kvällspressen. Jag har redan skrivit att om det som står i kvällspressen inte bara är korrekt, utan också rättvisande, blir det sannolikt fråga om en morddom, men att jag minsann inte tänker sätta mitt rykte i pant på att kvällspressens rapportering är både korrekt och rättvisande. Rent allmänt anser ju tlll exempel en garvad kriminaljournalist här på forumet som
smålandtintin att lokaltidningarnas rapporter normalt är tillförlitligare än rikspressens, enkannerligen kvällstidningarnas, i uppmärksammade kriminalfall - lokaljournalisterna har bättre lokalkännedom, ett väsentligt bättre upparbetat lokalt kontaktnät och måste dessutom fortsätta att leva och verka i bygden, och måste, till skillnad från rikspressen som i det avseendet kan lite mer
shoot 'n run, på ett annat sätt kunna stå för det som de skriver också på lite längre sikt.
Citat:
Mats Alm, känns han igen? Bevis saknades vilket ledde till mildare dom.
Bevis för att LC hade dödats med våld saknades. Då var de svårt att få honom dödad för uppsåtligt dödande. I det läget behövdes det ett trovärdigt motiv för att et skulle gå att döma för mord. När rätten inte köpte motivet, gick det inte att döma för mord - dråp skulle knappast ha kommit i fråga i det målet, som det utvecklade sig, eftersom det motiv åklagaren androg var ett utpräglat mordmotiv.
Citat:
För att återkoppla till Alsjömordet (och min härledning till Jonna) så angav TR att GM pga sitt psykiska tillstånd antagligen handlade i affekt och impuls, men eftersom man kunde BEVISA att efter den initiala affekten (BO dröser i backen) har GM fortsatt sin livsfarliga gärning medvetet.
Om Jonna oprovocerat kar klippt till BO med en hammare, och sedan i lugn och ro letat upp en kniv för att färdigställa jobbet, är det naturligtvis mord. Men än så länge har vi två oklarheter därvidlag:
1) Var det så det var?
2) Om det var så det var, kan åklagaren bevisa det?
Citat:
Så nog är det så att bättre bevisning kan leda till mord istället för dråp, det är nästan enda chansen faktiskt. Du gjorde nog en tankevurpa tror jag.
Nej, jag har inte gjort någon tankevurpa. Det är du som är ostringent och grötig och använder begreppet
bättre bevisning på olika sätt. Det måste givetvis föreligga bevisning specifikt för mord för att någon ska kunna dömas specifikt för mord. Men om försvaret kan hävda förmildrande omständigheter som pekar på dråp, spelar det ingen roll alls hurpass säkert det är att den tilltalade uppsåtligen har dödat brottsoffret.