Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2014-07-05, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Nej, det räcker i sig inte för livstid med dagens lagstiftning och praxis.
Vad tycker du borde man ändra dagens lagstiftning ?
Citera
2014-07-05, 17:22
Medlem
Citat:
Nej, det räcker i sig inte för livstid med dagens lagstiftning och praxis.

Jag trodde den nya lagen hade gått igenom och att det i så fall skulle ge livstid. Om man blir lämnad i svår dödsångest och med enorma plågor.
Citera
2014-07-05, 17:30
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meghan
Det som är svårast att få grepp om tycker jag är varför JH var så grundlig under hela dagen, och sedan ändå ringde och angav sig själv. Jag har tre idéer om det så här långt:

1. Antingen hade hon gjort som jag förstått att många som planerar rymning gör. Nämligen planerar mycket noggrant hur rymningen skall gå till. Men glömmer det kanske viktigaste - hur de skall klara sig utanför fängelset. Kanske var det samma sak för JH, att hon planerade väldigt noga hur hon skulle bli av med LL, men missade det viktigaste - hur hon skulle gå vidare efteråt. Fattade snabba beslut och agerade metodiskt under dagen, men insåg själv på kvällen, när hon fick möjlighet att tänka igenom alltsammans, att loppet var kört.

2. Eller var det så här: JH skrev ju en lycka-till-lapp till JA. Kanske skickade hon också sms till JA under kvällen, när hon fick tid till det. Vad hon skrev är inte lika intressant som vad hon i så fall fick för svar. Eller kanske skrev han eller ringde JH när han upptäckte att LL var försvunnen. Och skrev något om hur mycket relationen med LL betydde för honom, att han var glad att JH förstått det (utifrån lappen som han då hade hunnit läsa). Hur som helst, när JH verkligen insåg vad LL betydde för JA fick det henne att helt tappa hoppet och gnistan, insåg att det var kört för hennes del i förhållande till JA och därför angav sig själv.

3. Och så tredje alternativet. JN insåg vad JH gjort att ställde ultimatum: ange dig själv, annars måste jag göra det. Enligt vad vi hört visste han inte exakt vad hon gjort, men det låter märkligt tycker jag. Han måste ju ha fått veta mer än vad som hittills kommit fram, annars uppmanar man väl inte någon att ringa polisen. Det gör man inte i första taget. De flesta brott klaras upp utan polisen inblandning. Jag skulle i hans situation antagligen också ha avvaktat med att ange mitt ex/sambo. Inte för att medvetet skydda en brottsling, utan för att jag skulle vara chockad och försöka fundera ut en lösning på problemet (brottet). Vilket JN till sist insåg att någon annan lösning än att erkänna brottet inte fanns för JHs del.

Vad tror ni?

Jag tror det finns en enkel förklaring till detta och det tror jag funderades ut med samma lugn som hon genomfört alla moment under dagen.

Hon insåg att det var kört. Hon hade blottat sig för grannen, skrivit en lapp, varit utanför och lastat sin egen bil, hon hade berättat för JN om denna händelse och det finns vittnen som sett henne på morgonen.

Hon har förmodligen kommit fram till att hon har två alternativ, för hon förstod att hon skulle bli misstänkt och gripen.

1. Neka i sten
Hon kunde valt att låtsas som det regnar och sedan när hon grips neka i sten. Hon skulle kunna neka sig igenom förhören och rättegångarna. Sannolikt skulle hon ändå dömas för mord.

2. Ta initiativet själv
Alterntivt kunde hon själv styra upp det hela genom att ange sig själv. Hon berättar sin version kring vad som hänt, anger svartsjuka och sin depression som orsak och på så sätt kunna påverka utredningen till ett för henne bättre läge.

Hon erkänner misshandel och vållande till annans död. Hon berättar om bråk som slutar med en olycklig utgång där offret dör. Hon är tydlig med att hon inte hade för avsikt att döda offret.

JH valde det andra alternativet och det kommer förmodligen att visa sig vara det rätta beslutet.
Citera
2014-07-05, 17:39
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nie
Jag trodde den nya lagen hade gått igenom och att det i så fall skulle ge livstid. Om man blir lämnad i svår dödsångest och med enorma plågor.
Den har beslutats, men började gälla först i tisdags, och det är lagen vid brottstillfället som gäller - med det undantag som jag har nämnt tidigare. Med den nya lagstiftningen är det möjligt att det skulle ge livstid, men det behöver vi ett par vägledande avgöranden för att få reda på. En inte orimlig tolkning av den nya lagen är att mord som tidigare gav 15-18 års fängelse från och med nu ska ge livstid. Eftersom det, också baserat på vad vi tror oss ha fått reda på via kvällstidningarna, inte alls är säkert att straffet kommer upp till 15 års fängelse, är det i vart fall för mig högst oklart om det skulle ha varit ett livstidsfall med den nya lagstiftningen, också alldeles bortsett från att det ännu är oklart hurpass rättvisande det som vi tror oss veta är.
Citera
2014-07-05, 17:49
Medlem
Citat:
Den har beslutats, men började gälla först i tisdags, och det är lagen vid brottstillfället som gäller - med det undantag som jag har nämnt tidigare. Med den nya lagstiftningen är det möjligt att det skulle ge livstid, men det behöver vi ett par vägledande avgöranden för att få reda på. En inte orimlig tolkning av den nya lagen är att mord som tidigare gav 15-18 års fängelse från och med nu ska ge livstid. Eftersom det, också baserat på vad vi tror oss ha fått reda på via kvällstidningarna, inte alls är säkert att straffet kommer upp till 15 års fängelse, är det i vart fall för mig högst oklart om det skulle ha varit ett livstidsfall med den nya lagstiftningen, också alldeles bortsett från att det ännu är oklart hurpass rättvisande det som vi tror oss veta är.

Självklart så tar jag avstamp och spekulerar utifrån de uppgifter som har påståtts i pressen. Stämmer inte de uppgifterna så förändras ju utgångsvinkeln från det som jag tror i frågan. Och det jag säger om hennes lidande och dödsångest är ju baserat på tanken att hon varit vid liv.

Och som sagt jag trodde att den nya lagen redan hade trätt i kraft. Av någon anledning trodde jag att det hade gjort det för ett bra tag sen. Lagar ändras ju inte retroaktivt så att det är negativt för en tilltalad.

Frågan är vad hon redan har medgett som vi inte är informerade om och vad hon framgent kommer att medge. Vi vet faktiskt inte i dags dato vad hon har sagt om saken. Det har ju slutat att flöda "information" om fallet. Så det återstår väl att se vad hon väljer att erkänna.

Det skulle vara högst intressant att få veta om polisen hittat sin läcka och vad som har hänt kring detta. Är det en polis som talat med media, eller en polis som talat med anhörig som talat med media? Är rent av flera inblandade?
Citera
2014-07-05, 17:59
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nie
Självklart så tar jag avstamp och spekulerar utifrån de uppgifter som har påståtts i pressen. Stämmer inte de uppgifterna så förändras ju utgångsvinkeln från det som jag tror i frågan. Och det jag säger om hennes lidande och dödsångest är ju baserat på tanken att hon varit vid liv.

Och som sagt jag trodde att den nya lagen redan hade trätt i kraft. Av någon anledning trodde jag att det hade gjort det för ett bra tag sen. Lagar ändras ju inte retroaktivt så att det är negativt för en tilltalad.

Frågan är vad hon redan har medgett som vi inte är informerade om och vad hon framgent kommer att medge. Vi vet faktiskt inte i dags dato vad hon har sagt om saken. Det har ju slutat att flöda "information" om fallet. Så det återstår väl att se vad hon väljer att erkänna.

Det skulle vara högst intressant att få veta om polisen hittat sin läcka och vad som har hänt kring detta. Är det en polis som talat med media, eller en polis som talat med anhörig som talat med media? Är rent av flera inblandade?
Jan är ganska säker på att läckan består av en eller flera polisanställda - kanske inte självklart alla poliser. De anhöriga får inte veta särskilt mycket ännu.
Citera
2014-07-05, 18:02
Medlem
Snobbs avatar
Har någon statistik som ni kan slänga upp om hur ofta morddömda får livstid. Jag har upplevt det som att det oftast inte blir livstid. Livstid verkar reserveras för de absolut grövsta mördarna med flera offer, typ pappan på Dalarö som brände ihjäl två av sina barn och försökte bränna ihjäl ett tredje med motivet att hämnas på sin exfru. Det brottet kommer ju upp på en helt annan nivå än "vanliga" mord.
Citera
2014-07-05, 18:06
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Undrar om hon är fullproppad med bensodiazepiner just nu?
Hon mår säkert jävligt dåligt och kanske hålls lugn med stesolid om dagarna och får
"flunisar", flunitrazepam, för att kunna sova om nätterna.

Säkert ger man henne någonting av lugnande redan i detta skede.
Det måste vara kaos i hjärnan på henne, allt har fallit samman för henne, och kanske
är hon rentav självmordsbenägen.
Henne håller man garanterat under noga uppsikt. För lång tid framöver.

Och vad har detta med denna tråd att göra???
Citera
2014-07-05, 18:11
Medlem
Lalajlajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snobb
Har någon statistik som ni kan slänga upp om hur ofta morddömda får livstid. Jag har upplevt det som att det oftast inte blir livstid. Livstid verkar reserveras för de absolut grövsta mördarna med flera offer, typ pappan på Dalarö som brände ihjäl två av sina barn och försökte bränna ihjäl ett tredje med motivet att hämnas på sin exfru. Det brottet kommer ju upp på en helt annan nivå än "vanliga" mord.

Tre personer har dömts till livstid sedan de ändrade praxis för mord för några år sedan, Dalaröpappan är den fjärde personen.

De tre andra dömdes för flera brott, mord och grov våldtäkt och så vidare. Ingen har fått livstid för enbart ett mord, med den gamla praxisen som började gälla år 2009.

Vi får se hur rätten ska döma utifrån de nya reglerna.

Edit:

- Juha Ruotsalainen, som redan var dömd för mord när han dödade sin fästmö under en permission.
- Martin Svensson, som sadistiskt våldtog och dödade sin handikappade hustru.
- Saifullah Noor Zaman, som utförde grov våldtäkt på sin fru och knivmördade henne

Edit 2

Kan tillägga att innan reglerna som började gälla år 2009 infördes så fick var fjärde mördare livstid, alltså 25 procent av mördarna, för denna typ av mord, man/fru/sambo/flickvän/ex
Senast redigerad av Lalajlaj 2014-07-05 kl. 18:18.
Citera
2014-07-05, 18:22
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av attog
Och vad har detta med denna tråd att göra???
Jag lägger ut texten lite om hur jag tror hon kan må efter det som hänt.
Och som sagt, bra torde hon inte må och då spekulerar jag i att man förser henne
med lugnande och sömngivande mediciner.

Är det helt irrelevant för tråden?

Ursäkta i så fall.
Senast redigerad av Grandioso 2014-07-05 kl. 18:38.
Citera
2014-07-05, 18:35
Medlem
Citat:
Och som sagt, bra torde hon inte må och då spekulerar jag i att man förser henne
med lugnande medicin.

Ursäkta i så fall.

Tycker inte att det är en ointressant fråga. För så klart att de finns ett etiskt perspektiv att man inte ska plåga åtalade eller ens dömda för att man straffar inte så i ett rättssamhälle. Straffet sitter man av och/eller betalar böter och/eller skadestånd.

Sen så vill de ju att hon ska fungera så att de kan genomföra förhör. Hon måste må så bra som möjligt för att utredningen ska kunna ge resultat.
Citera
2014-07-05, 18:39
Medlem
Snobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Tre personer har dömts till livstid sedan de ändrade praxis för mord för några år sedan, Dalaröpappan är den fjärde personen.

De tre andra dömdes för flera brott, mord och grov våldtäkt och så vidare. Ingen har fått livstid för enbart ett mord, med den gamla praxisen som började gälla år 2009.

Vi får se hur rätten ska döma utifrån de nya reglerna.

Edit:

- Juha Ruotsalainen, som redan var dömd för mord när han dödade sin fästmö under en permission.
- Martin Svensson, som sadistiskt våldtog och dödade sin handikappade hustru.
- Saifullah Noor Zaman, som utförde grov våldtäkt på sin fru och knivmördade henne

Edit 2

Kan tillägga att innan reglerna som började gälla år 2009 infördes så fick var fjärde mördare livstid, alltså 25 procent av mördarna, för denna typ av mord, man/fru/sambo/flickvän/ex

Ah! Tack för infon.

Citat:
med lugnande medicin.

Ursäkta i så fall.

Jag tyckte inte det var irrelevant. Hur hon mår reflekterar ju det vi kommer att se i domstolen sen. Om hon känner skuld/ånger och varför kan också vara viktigt. Det kan skvallra om motivet och hennes psykiska tillstånd.

Citat:
Ursprungligen postat av nivijag
Grannar såg JH tidigare , hon hade koll på läget .
Och vi alla vet vad har hänt alla inlägg o tidningar ;
men ändå det är för många som tror på sagor

Men om det var en invandrare som mördad = det skulle
alla Ni var eniga att det var mord ! eller ?

Det är skillnad på skit och pannkaka !

Kom igen, den här tråden har ju lyckats vara fri från invandrarsnacket. Låt det vara så nu, det hör inte hit. Jag har själv utlänningar i släkten och tar väldigt illa upp av sånt snack. Om du är anhörig så rekommenderar jag dig att inte läsa denna tråd. Vi här bedömer inte fallet utifrån personliga relationer till JH eller LL. Kvällstidningar är dessutom inte en tillförlitlig källa och eftersom vi inte känner tjejerna så vore det fånigt att låtsas som att man gör det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in