Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-07-16, 11:25
  #6121
Medlem
Guardian Angels avatar
Vad som hände morddagen kommer vi aldrig riktigt att få veta eftersom det bara blir JHs version, och som man kan anta är finjusterad till det bättre för JH.

Vad jag funderat på är vad hon gjorde med hammaren och kniven. Polisen har sagt att kroppen var, förutom styckad, även illa tilltygad. Har hon slagit sönder ansiktet exempelvis säger det en hel del om JH. Det finns de som säger att JH var hetsig och obehaglig. Kanske hon hade mycket aggressivitet?
Att JH sitter i dagar och spanar utanför porten för att en dag ta med sig en hammare och attackera LL, som hon senare knivhugger och styckar.
Att hon hann med allt hon gjorde denna dag talar för en viss planering. Det är säkerligen ingen slump att hon började tidigt på morgonen för att hinna.
Att en ung ostraffad tjej mördar och styckar en annan ung tjej, går till jobbet och är som vanligt är ganska obegripligt.

Jag tror inte att allt som hände denna dag var planerat så. Kanske att JH tidigare försökt lura med LL i bilen (när hon satt och spanade) men att det inte fungerat.
Hon kanske planerade att mörda men hade inte tänkt ut att kroppen skulle bort. Eller att hon tänkt släpa ut kroppen i trappuppgången vilket sket sig då grannarna knackade på.
Allt eftersom momenten tillkom märkte JH att det inte skulle fungera, att hon skulle åka fast. Det var för mycket misstag. Det kanske fungerade i fantasin men inte i verkligheten.
Vem kommer på att injicera sitt offer med alkohol?

JH hade enligt pressen sökt upp LL i JAs lägenhet tidigare, då LL hade svårt att få henne därifrån. Detta oroade LL och man undrar vad det var som hände. Var inte JA där då eftersom det var LL som hade svårt att få bort henne?
Citera
2014-07-16, 12:02
  #6122
Medlem
Guardian Angels avatar
Hur skulle en tidskartläggning kunna se ut?

05.00 JH är ute med hundarna och åker därefter till lägenheten
05.30 – 06.00 JH håller sig utanför porten (närområdet)
05.30 JA åker till jobbet
05.55 JA är på jobbet
06.00 Portlåset öppnas och JH tar sig in (såg hon JA åka?)
06.00 – 06.30 Ev. bråk uppstår. JH attackerar LL med hammare och sticker sedan med kniv / En granne ringer på men ingen öppnar
06.30-0700 JH åker hem i LLs bil, hon ringer JN som vägrar hjälpa till
07.00 JH är hemma, plockar ihop saker och ev tvättar

09.30 JH åker tillbaka till lägenheten i LLs bil, stoppas av polisen men håller masken
10.00-12.00 JH är tillbaka i lägenheten JH injicerar kroppen m alkohol, styckar kroppen och städar
12.00-13.00 JH hämtar bilen och bär ner delarna. Hon skriver ett brev till JA samt knackar på hos grannen och ber om ursäkt. JH åker och parkerar sin bil på Coops parkering hämtar sedan LLs bil
13.00-14.00 JH åker/går till vårdcentralen och åker i LLs bil till jobbet.
14.30 JH är på sin arbetsplats

17.30 JH slutar arbetet och kör undan LLs bil
18.00 JH hämtar sin bil och kör till Hällabrottet
21.00 JH åker hem
21.30 JH larmar SOS 112
22.00 Kvarlevorna hittas (är illa tilltygad samt i delar)
23.20 JH grips
04.50 JH anhålls, JA och JN anhålls
Citera
2014-07-16, 12:51
  #6123
Medlem
FruGondols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guardian Angel
… Polisen har sagt att kroppen var, förutom styckad, även illa tilltygad ...

… Att JH sitter i dagar och spanar utanför porten ...

Jag är inte säker på att polisen verkligen sagt detta? Den första dagen/dagarna efter mordet gick
tidningarna enbart ut med att kroppen var svårt sargad, men det var kanske en mildare omskrivning för att
kroppen var styckad?
Att kroppen både var styckad och även illa sargad har jag inget minne av att polisen/tidningar gått ut med.
Rätta mig gärna om jag missat detta.

Att JH skulle ha spanat utanför porten veckan före mordet – kommer väl från en grannfru som ville minnas att hon flera morgnar sett en kvinna väntades i en bil.
Vad detta vittnesmål är värt, återstår ju att se.

Det hela bör väl inom kort vara polisiärt uppklarat. Törs vi hoppas på FUP redan i slutet av september, månne?
__________________
Senast redigerad av FruGondol 2014-07-16 kl. 12:58.
Citera
2014-07-16, 13:30
  #6124
Medlem
Guardian Angels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FruGondol
Jag är inte säker på att polisen verkligen sagt detta? Den första dagen/dagarna efter mordet gick
tidningarna enbart ut med att kroppen var svårt sargad, men det var kanske en mildare omskrivning för att
kroppen var styckad?
Att kroppen både var styckad och även illa sargad har jag inget minne av att polisen/tidningar gått ut med.
Rätta mig gärna om jag missat detta.

Att JH skulle ha spanat utanför porten veckan före mordet – kommer väl från en grannfru som ville minnas att hon flera morgnar sett en kvinna väntades i en bil.
Vad detta vittnesmål är värt, återstår ju att se.

Det hela bör väl inom kort vara polisiärt uppklarat. Törs vi hoppas på FUP redan i slutet av september, månne?

Jodå, det har polisen sagt; http://polisen.se/Orebro_lan/Aktuell...lla-tilltygad/

Ja, det är grannarna som säger att hon satt och spana utanför men vad jag förstått är det fler än en som sett henne.

Jag är tveksam till FUPn som dyker upp för tidigt, risken är att det slarvas när GM erkänt men sept/okt är tänkbart. Brottsplatsundersökningarna borde vara så gott som klara. SKL har mycket att göra liksom polisen med förhör och kartläggningar.
Citera
2014-07-16, 13:36
  #6125
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nie
http://na.se/nyheter/askersund/1.253...-ett-styckmord

"Då polisen anträffade kroppen av den avlidna kvinnan i Hällabrottet utanför Kumla visade det sig att den var illa tilltygad och i delar. Samtliga kroppsdelar har dock anträffats., skriver polisen i ett pressmeddelande.

Citat:
Ursprungligen postat av FruGondol
Jag är inte säker på att polisen verkligen sagt detta? Den första dagen/dagarna efter mordet gick
tidningarna enbart ut med att kroppen var svårt sargad, men det var kanske en mildare omskrivning för att
kroppen var styckad?
Att kroppen både var styckad och även illa sargad har jag inget minne av att polisen/tidningar gått ut med.
Rätta mig gärna om jag missat detta.

Att JH skulle ha spanat utanför porten veckan före mordet – kommer väl från en grannfru som ville minnas att hon flera morgnar sett en kvinna väntades i en bil.
Vad detta vittnesmål är värt, återstår ju att se.

Det hela bör väl inom kort vara polisiärt uppklarat. Törs vi hoppas på FUP redan i slutet av september, månne?


Polisen skrev detta i ett pressmeddelande.
Citera
2014-07-16, 14:00
  #6126
Medlem
Guardian Angels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Jag har idag varit på fyndplatsen och vill modifiera de uppgifter som tidigare varit i tråden och i sammanfattningen.

Polisens tält stod uppställt här: http://goo.gl/maps/xRyAg Det ligger mitt på en liten glänta. Det är möjligt att kroppen låg en bit därifrån, men att polisens tält inte gick att fälla upp där.

Ca 50 meter NO om FP finns en skogsbilväg, en avtagsväg till Kvarntorpsvägen. Det är fullt möjligt att GM körde in där, den var fullt körbar de första ca 10-20 meterna, och gick resten.

Tog du några foton?
Citera
2014-07-16, 14:11
  #6127
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Guardian Angel
Jodå, det har polisen sagt; http://polisen.se/Orebro_lan/Aktuell...lla-tilltygad/

Ja, det är grannarna som säger att hon satt och spana utanför men vad jag förstått är det fler än en som sett henne.

Jag är tveksam till FUPn som dyker upp för tidigt, risken är att det slarvas när GM erkänt men sept/okt är tänkbart. Brottsplatsundersökningarna borde vara så gott som klara. SKL har mycket att göra liksom polisen med förhör och kartläggningar.

Vet du om det är samma grannar som ryckte i dörren under "bråket"? Då minskar värdet på uppgiften lite grann kanske. Uppjagade och ihoppratade menar jag.
Citera
2014-07-16, 14:36
  #6128
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guardian Angel
Tog du några foton?
Ja, här kan man se platsen som polisens tält stod på: https://anonfiles.com/file/7d0413811...f5c7cb354861a2. Att jämföra med Aftonbladets film: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19095859.ab. Notera det ensamma smala trädet i mitten. Man kan se att polisen har fällt ett par träd för att få plats med tältet. https://anonfiles.com/file/5141bc1ee...e550e7bb62326b


Lite senare i filmen ser man det här området, med en massa polisbilar, avspärrat med band. https://anonfiles.com/file/f0f4df24d...d9623b0ac43e30

Här är östra änden av den öst-västliga skogsvägen söder om FP, samma avsnitt där polisens skrinda köras fram. Bilden är tagen uppifrån muren som syns på föregående bild. https://anonfiles.com/file/586b13f9f...67fefd67f76cfd
Citera
2014-07-16, 15:08
  #6129
Medlem
Snobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhichWitch
Vad grundar du det på? Att det ryktas om att hon örfilat JH på krogen? Vet du överhuvudtaget ngt om den situationen? Kan anmälan tex lagts ner för att det vittnades om att JH var den som gått på LL och varit hotfull? Du kanske vet mer?

Nej jag spekulerar egentligen. Troligast är nog att båda tjejerna varit delaktiga i att bråka med varandra ett tag. Jag gissar att de hållit på att tjafsa, snacka skit om varandra och rykt ihop när de sågs på krogen. Sen har LL haft övertaget där och örfilat JH. Kanske provocerade JH fram det då, kanske inte. Jag tror det har rört sig om klassisk tjejrivalitet där elakheterna mot varandra för det mesta inte är av fysisk karaktär, utan snarare psykisk. Man siktar på att måla ut den andre som tex hora, ful, fet, falsk, bitch osv. Sen av okänd anledning så eskalerar detta när JH dyker upp i JA:s lägenhet.
Vi har fortfarande inte hört något om att JH varit våldsamt tidigare, vilket är märkligt. Det verkar konstigt att någon går från att inte ens slåss till att slå någon i huvudet med en hammare. Antingen så har JH varit våldsam tidigare och vi har bara inte fått infon, eller så var konflikten så påfrestande för JH att det fick bägaren att rinna över. Då ligger det nog en hel del andra saker och tynger henne också, och LL blir då den som får bära hela skulden för allt som är fel i JH:s liv. Om JH har ett våldsamt förflutet så kan hon vara en person som helt enkelt löser sina problem med våld. Ganska vanligt beteende bland killar men ses inte så sällan hos tjejer med tuff uppväxt också. Man slåss för att hävda sig, för att visa upp stolthet och styrka. Att hämnas på sin fiende är mer eller mindre självklart, som tex i gängkulturen", och då kan man vara beredd på att ta till olagliga metoder. Ens stolthet är viktigare än allt annat och de som kränker den förtjänar "det som kommer". Man ser inte sin fiende som en människa, utan som något utan värde.
Citera
2014-07-16, 16:07
  #6130
Medlem
Grandiosos avatar
En annan arg kvinna utrustad med hammare.
Lite lös i slagen kanske. Bristfällig teknik. Men inget fel på viljan och beslutsamheten
hos damen ifråga.
Aggressiviteten hos trådens JH torde dock ha varit uppskruvad ett par ytterligare varv
än vad som låter sig noteras i aktuella klippet medan en smäcker kärra får smaka på stål...
Som filmas av exmannen...

På tal om att spela in; kanske offret här, LL, fick delar av förloppet med på en mobil...

https://www.youtube.com/watch?v=c-HNHBBvBn8
__________________
Senast redigerad av Grandioso 2014-07-16 kl. 16:52.
Citera
2014-07-16, 17:23
  #6131
Medlem
Guardian Angels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Vet du om det är samma grannar som ryckte i dörren under "bråket"? Då minskar värdet på uppgiften lite grann kanske. Uppjagade och ihoppratade menar jag.

Vad jag hört är det både åtminstone en av dem som knackade men även andra kringboende.
Citera
2014-07-16, 17:29
  #6132
Medlem
WhichWitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snobb

Vi har fortfarande inte hört något om att JH varit våldsamt tidigare, vilket är märkligt. Det verkar konstigt att någon går från att inte ens slåss till att slå någon i huvudet med en hammare. .

Finns ju dom som säger att JH är hetsig och kan bli ganska obehaglig. Vad nu det innebär. Om man ska tro kvällspressen är det ju även JH som sms:at och hotat LL samt JH som även sökt upp LL tidigare. Så nog känns hon som den drivande.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback