Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2014-07-04, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Nu vet jag inte om detta fallet kommer att bedömas efter de nya riktlinjerna som började gälla den förste juli men de skärper iaf straffen för mord.

http://www.regeringen.se/content/1/c6/23/28/25/7667c37b.pdf

Där står även vad som kan ses som försvårande omständigheter och det ser inte bra ut för JH. Livstid är defintivt inom räckhåll om hon döms för mord. Kommer hon undan med dråp ska hon vara jäkligt glad för enligt de ny riktlinjerna så kan hon åka på livstid. Men hennes gärning skedde innan den förste så det kanske inte ska bedömas enligt de nya hårdare reglerna.

Det torde inte gälla brott tidigare än 1 juli 2014. Det som skulle kunna ge henne livstid är ju om hon levde när hon lämnade lägenheten. Det att hon injicerade alkohol i henne kan tyda på att hon levde.

Citat:
Några särskilda övergångsbestämmelser behövs inte. Av 5 § andra
stycket lagen (1964:163) om införande av brottsbalken följer att den
ändrade bestämmelsen inte får tillämpas på ett sådant sätt att den ges
retroaktiv verkan till den tilltalades nackdel.
Citera
2014-07-04, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
I mångt och mycket har hon ju agerat rätt rationellt under hela tiden.

Syftet med att sitta i bilen utanför lägenheten kan ha varit att notera vid vilka tider JA och LL åker till jobbet.

Tydligen arbetade dom skift på olika tider.

Enligt uppgift i tråden skulle LL gå på sitt 06.30. JA började tidigare än så. Portlåset slås av 06.00.

Om LL skulle iväg borde hon varit på väg ut genom dörren i samma veva som JH tog sig in i porten och placerade sig strategiskt i trappen.

JH hade ju ingen nyckel in till lägenheten. När LL klev ut och vände sig om för att låsa dörren, tror jag JH slog till. Släpade sedan in LL i lägenheten och låste. Resten följde på det ...

Som sagt jag tror det var genomtänkt och planerat.

Ja varför inte. Hon kanske kom nerlufsande för trappan och slog till utan förvarning, tog nyckeln och drog in in LL i lägenheten och knivade henne.
Citera
2014-07-04, 23:36
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
I mångt och mycket har hon ju agerat rätt rationellt under hela tiden.

Syftet med att sitta i bilen utanför lägenheten kan ha varit att notera vid vilka tider JA och LL åker till jobbet.

Tydligen arbetade dom skift på olika tider.

Enligt uppgift i tråden skulle LL gå på sitt 06.30. JA började tidigare än så. Portlåset slås av 06.00.

Om LL skulle iväg borde hon varit på väg ut genom dörren i samma veva som JH tog sig in i porten och placerade sig strategiskt i trappen.

JH hade ju ingen nyckel in till lägenheten. När LL klev ut och vände sig om för att låsa dörren, tror jag JH slog till. Släpade sedan in LL i lägenheten och låste. Resten följde på det ...

Som sagt jag tror det var genomtänkt och planerat.
Det stämmer illa med att hon åkte hem och hämtade såg. Mordet verkar inte planerat, annars hade hon haft såg med sig.
Citera
2014-07-04, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Det stämmer illa med att hon åkte hem och hämtade såg. Mordet verkar inte planerat, annars hade hon haft såg med sig.

Hon kan ha planerat att mörda henne men inte orkat längre i planerna än så.

Hon kanske var besatt av tanken av att döda henne och hade bara det i huvudet.
Citera
2014-07-04, 23:38
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nie
Det torde inte gälla brott tidigare än 1 juli 2014. Det som skulle kunna ge henne livstid är ju om hon levde när hon lämnade lägenheten. Det att hon injicerade alkohol i henne kan tyda på att hon levde.
JH hade kanske det i åtanke när hon begick sin gärning.
Hon måste göra det hon hade att göra innan just den 1 juli...
Ifall hon mot förmodan skulle behöva åka dit sedan.

Vad vet man? En beräknande brutta som denna är nog om och kring sig.
Citera
2014-07-04, 23:49
Medlem
Citat:

Jag tror hon förlitade sig på hjälp från JN. När den uteblev fick det bli plan B (=styckning). Då behövdes sågen.

Mordet hade redan skett ganska direkt efter hammarslaget.
Citera
2014-07-04, 23:53
Medlem
Citat:
Jag tror hon förlitade sig på hjälp från JN. När den uteblev fick det bli plan B (=styckning). Då behövdes sågen.

JN har ju omnämnts som mesigt snäll så hon trodde kanske det. Fast å andra sidan så verkar hon ju inte ha berättat för honom att LL var död. Så han nekade tydligen på ett tidigt stadium innan hon ens kom så långt.

Eller hur var det, var det kanske att hon mördat henne som hon inte sa? Bara att hon råkat döda henne kanske? Jag minns inte hur det var där.
Citera
2014-07-04, 23:56
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nie
Hon kan ha planerat att mörda henne men inte orkat längre i planerna än så.

Hon kanske var besatt av tanken av att döda henne och hade bara det i huvudet.

Citat:

Knappast. Längre än så kunde hon tänka.
Citera
2014-07-04, 23:58
Medlem
Citat:
Knappast. Längre än så kunde hon tänka.

Vet väl vi inget om. Ett rödglödgat hat kan ha bara fått henne att agera i sinne. Jag ska slå ihjäl henne det är vad jag ska göra. Sen står hon där med ett lik.

Om JA just förklarat för henne att LL var kvinnan i hans liv kan det ha knäppt till i knoppen på henne.
Citera
2014-07-05, 00:02
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
En tragisk olyckshändelse - som gått snett.

Men vållande kan det bli, förstås.
Jo visst, så kan det vara.
Man överfaller (enligt aftonbladet) en person med en hammare. Sedan ramlar
man över en kniv och den råkar hamna i den slagnes kropp. Flera gånger till och med tydligen.

Klart att det är en tragisk olyckshändelse eller på sin höjd en fråga om misshandel.
Hur ett mord ter sig, ja det blir givetvis något helt annorlunda.

Lilla försmådda Jonna har naturligtvis aldrig haft i görningen annat än att på sin höjd
"tillfoga lite smärta" till den elaka rivalen.
Det är det man har en hammare till när det inte ska hamras och dras ut spikar.
Slå till på någons knäskålar och kanske i värsta fall nudda skallen lite så där lätt.
Bara så att det framgår att en annan ska du ge fan i att jävlas med i fortsättningen och
är du riktigt förståndig nu drar du fort som tusan härifrån och lämnar min stora kärlek ifred.
Han är min. Fattaru detta? Nu fick du några lätta smällar. Nästa gång kan det sluta värre
för dig. Uppfattat, bruden?
Senast redigerad av Grandioso 2014-07-05 kl. 00:08.
Citera
2014-07-05, 00:04
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Jo visst, så kan det vara.
Man överfaller (enligt aftonbladet) en person med en hammare. Sedan ramlar
man över en kniv och den råkar hamna i den slagnes kropp. Flera gånger till och med tydligen.

Klart att det är en renodlad misshandel.
Hur ett mord ter sig, ja det blir givetvis något helt annorlunda.

Lilla försmådda Jonna har naturligtvis aldrig haft i görningen annat än att på sin höjd
"tillfoga lite smärta" till den elaka rivalen.
Det är det man har en hammare till när det inte ska hamras och dras ut spikar.
Slå lite lätt på någons knäskålar och kanske i värsta fall nudda skallen lite så där lätt.
Bara så att det framgår att en annan ska du ge fan i jävlas med i fortsättningen och
är du riktigt förståndig nu drar du fort som tusan härifrån och lämnar min stora kärlek ifred.
Han är min. Fattaru detta? Nu fick du några lätta smällar. Nästa gång kan det sluta värre
för dig. Uppfattat, bruden?
Bra att du inser att dödandet inte behöver vara uppsåtligt.
Citera
2014-07-05, 00:05
Medlem
När skedde samtalet till JN?

Finns det någon uppgift om det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in