Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2014-09-04, 10:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Örebro-mannen?
Niklas Eliasson
Citera
2014-09-04, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lise.h
Nån som vet när FUP kommer??

Det råder delade meningar om det; i samband med att åtal väcks hävdar jag, när domen vinner laga kraft säger Tipp-X.
Den som lever får se.
Citera
2014-09-04, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Vi kan räkna med att en hel del foton kommer att vara sekretessbelagda.

Ja så är det tyvärr allt som oftast.
Citera
2014-09-04, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kexet65
Tyvärr, ingen som vet men det lär dröja ett bra tag än!
Lägenheten är nämligen FORTFARANDE avspärrad vilket måste betyda att teknikerna FORTFARANDE inte är klara ��.

Det kan inte vara som så att teknikerna är klara i själva lägenheten men alla analyser inte är klara ännu och man därför väntar ifall det skulle visa sig att man glömt någonting eller att en analys kanske motsäger någon teori osv? Dvs, man kanske vill ha möjligheten att kunna gå tillbaka till lägenheten igen?

Eller kanske man vill göra ta Jonna till lägenheten och låta henne visa hur allt gått till?
Citera
2014-09-04, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Det råder delade meningar om det; i samband med att åtal väcks hävdar jag, när domen vinner laga kraft säger Tipp-X.
Den som lever får se.

Jag har läst FUP:ar i en hel del fall långt innan domen vunnit laga kraft, dvs att jag kunnat få ut den redan när åtal väckts.

I och med att åtal väcks så kan man besöka rättegången (förutom de delar som hålls bakom stängda dörrar) och då bör man också kunna få ta det av FUP:en.
Citera
2014-09-04, 12:04
Medlem
Kexet65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ztartrax
Det kan inte vara som så att teknikerna är klara i själva lägenheten men alla analyser inte är klara ännu och man därför väntar ifall det skulle visa sig att man glömt någonting eller att en analys kanske motsäger någon teori osv? Dvs, man kanske vill ha möjligheten att kunna gå tillbaka till lägenheten igen?

Eller kanske man vill göra ta Jonna till lägenheten och låta henne visa hur allt gått till?

Ja - din sista teori låter onekligen som ett helt möjligt scenario! Jonna "gör väl sin sista vecka" på RPU:n just denna veckan, så möjligt dom ska göra någon rekonstruktion av händelseförloppet med JH på plats i lägenheten.....
Den som ämda visste när detta i så fall blir (om det blir)? Skulle onekligen vara intressant att vara "på plats" och observera (om än på avstånd).....
Citera
2014-09-04, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ztartrax
Jag har läst FUP:ar i en hel del fall långt innan domen vunnit laga kraft, dvs att jag kunnat få ut den redan när åtal väckts.

I och med att åtal väcks så kan man besöka rättegången (förutom de delar som hålls bakom stängda dörrar) och då bör man också kunna få ta det av FUP:en.

Ja, så brukar det va.
Jag tror inte några eventuella diagnoser på JH förändrar den saken.
Citera
2014-09-04, 12:59
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tipp-x
Niklas Eliasson
Vid sexbrott, brott mot barn och brott mot rikets säkerhet brukar FUP sekretessas till stora delar, annars bara små delar (obduktionsbilder).
Citera
2014-09-04, 14:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Vid sexbrott, brott mot barn och brott mot rikets säkerhet brukar FUP sekretessas till stora delar, annars bara små delar (obduktionsbilder).
I fallet med NE så ansåg rätten att den inte skulle lämnas ut alls, men efter lite skrivjobb fick vi ut den med överstrukna namn. Jag har flera fall där hela FUP sekretessats och inte lämnats ut alls. Nu tror jag att fupen i detta fall kommer att lämnas ut i sin helhet minus bilder på delarna i skogen och på obduktionen.
Senast redigerad av Tipp-x 2014-09-04 kl. 14:05.
Citera
2014-09-04, 19:14
Medlem
afvongreves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
I det här fallet, eller vid beskrivning av Borderline så tror jag "känslomässig sårbarhet" betyder något annat än det du tänker på. Det betyder nog mera att personen t.ex inte tål motgångar, reagerar överdrivet på en uppfattad kränkning, sjuklig svartsjuka osv.

Tål hon inte motgångar? Är det typiskt för borderline? Sånt vet jag ingenting om. Det är så långt från mig man kan komma. Konstigt att kriminalvården behöver en månad för att utreda det när flashback redan har ställt diagnosen.
Citera
2014-09-05, 07:56
Medlem
Snobbs avatar
Det är helt omöjligt för oss att sätta en diagnos på henne med den mycket tunna infon vi har. Det enda avvikande vi hört om henne är ju just själva dådet. Fallet är ju så intressant just för att GM är så otippad. Hade det inte varit för den stora sinnesundersökningen som hon nu genomgår så hade jag inte trott att hon var allvarligt psykiskt sjuk/störd alls, men nu är jag givetvis lite osäker. Få diagnoser klassas dock som allvarliga, så redan där kan vi ju räkna bort en hel del förslag som kommit upp i tråden. Om hon inte lider av något som ger symtom som vanföreställningar och/eller psykoser eller om hon är mer än bara lite förståndshandikappad (högst otroligt) så är det nästan garanterar fängelse som väntar.

En sak som jag har funderat på är att hon faktiskt befinner sig i den åldern där tex schizofreni kan debutera. Det skulle kunna vara en anledning till att en till synes normalfungerande tjej plötsligt spårar ur? Men nja, jag tror att jag lutar mest åt att hon inte var sjuk eller störd vid dådet trots allt. Sen tror jag att hon säkert nu brottas med konsekvenser av gärningen och därför mår dåligt... vilket leder till att hon nu gör en större sinnesundersökning. Det kan nog vara svårare att undersöka när en person blev störd eller sjuk än att fastställa om denne är störd eller sjuk.
Citera
2014-09-05, 14:26
Medlem
Någon som vet när åtal väcks i denna fruktansvärda historia?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in