Citat:
Ursprungligen postat av
OskyldigtKriminell
Hur ser de "vanligaste" arbetstiderna ut som lokförare, jobbar just nu enbart natt, och varannan helg, och det gör att sociala livet lider lite för mycket.
varit intresserad av lokförar utbildning sen flera år tillbaka, och tänkte kolla upp möjligheter till studier/jobb etc.
Mjölby som utbildningstad i så fall.
Ledsen om jag inte gjort resach tillräckligt mycket, men vore kul om någon orka ta sig tid att svara, eller pma med info..
Tacksam för allt.
Kan du inte tänka dig jobba oregelbundet och obekväma tider är järnvägen inget för dig, här jobbar man i regel varannan helg, sedan kan du påverka dina arbetstider lite på olika företag, man kan söka grupper med vissa tider osv.
Tur att inte Almega fick som de ville i och med tågstrejken, då skulle du kunna jobba varje helg....
Jag trivs med mina tider på pendeltågen, inga regelrätta överliggningar eller annan obetald bortavaro. Jag skulle inte kunna tänka mig jobba mån-fre 08-17 varje dag, det är pest för migmed sådana dagar, men alla är vi olika och det är ju tur det!
Glöm 28 timmars arbetsvecka och annat som Almega också drog till med att lokförare jobbar på fulltid, ena veckan kanske du jobbar 45 timmar, då kanske du bara jobbar 25 nästa vecka, allt jämnas ut på 6 veckor och man arbetar 36-40 timmar beroende på vilket företag du jobbar på.
Vill du slippa kvartstid (i stort sett obetald tid på bortastation) samt överliggningar rekommenderas inte jobb på Green Cargo eller SJ AB.