2014-06-17, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VikingPolis
Först fick jag ett automatiskt mejl från TCC, att jag inte gått vidare. Sen så tror jag testledaren gick in och ändrade för fick ett nytt mejl några minuter senare med ett grattis att jag gått vidare. Kändes ganska avslappnat på testerna nästan som att det inte var så viktigt. Av 10 stycken tror jag 8 gick vidare kanske börjar bli panik att fylla platserna . Nåja alla måste fixa psykologen ändå så.

Intressant. Men snackade du med testledaren/Lena eller någon innan han gick in och ändrade? Det var helt annorlunda när jag skrev testet. De sade att de flesta inte skulle klara av det.

Var skrev du testet, var det i Hallsberg eller i Mjölby?
Citera
2014-06-18, 01:24
Medlem
VikingPoliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uncertainfuture
Intressant. Men snackade du med testledaren/Lena eller någon innan han gick in och ändrade? Det var helt annorlunda när jag skrev testet. De sade att de flesta inte skulle klara av det.

Var skrev du testet, var det i Hallsberg eller i Mjölby?

Nej det gjorde jag inte. Jag var i Hallsberg och skrev. Vi som var klara med testet fick gå ut och vänta utanför och där sa en lärare på utbildningen att även fast man fått nej så betyder det inte att de är kört om det är tillräckligt nära.
Citera
2014-06-18, 07:13
Medlem
Geflebockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blitzen
Hur löste du det med boende? Finns det några studentlägenheter eller rum i närheten?

Nope, jag läser inte i Mjölby! :P Du får ringa runt och fråga helt enkelt!
Citera
2014-06-18, 07:15
Medlem
Geflebockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thisisnotme
Är det billigare om man gör det ihop med andra på skolan, det som dom organierar där, tror du? Är rätt säker på att jag klarar dom men skulle ändå vara tryggt att veta. Blir ju endel onödigt jobb om man åker ut när utbildningen börjat, även om jag inte har ett jobb att säga upp mig ifrån.

Alltså jag vet inte hur det är i Mjölby, men när jag sökte så hade skolan inget att göra med läkarundersökningen. Vi fick en lista på de läkare som är godkända av Transportstyrelsen att utföra denna sorts undersökning. Sen var det bara att ringa runt och boka in en tid. Jag har svårt att se att man skulle få en grupprabatt, men du kan ju alltid prova. Som sagt, du MÅSTE inte ha läkarundersökningen dag ett i skolan, många i min klass fixade det där allt eftersom. Jag fixade det innan bara för att jag ville vara säker på att jag inte skulle ha någon okänd sjukdom som stoppade mig från utbildningen!
Citera
2014-06-18, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Geflebocken
Alltså jag vet inte hur det är i Mjölby, men när jag sökte så hade skolan inget att göra med läkarundersökningen. Vi fick en lista på de läkare som är godkända av Transportstyrelsen att utföra denna sorts undersökning. Sen var det bara att ringa runt och boka in en tid. Jag har svårt att se att man skulle få en grupprabatt, men du kan ju alltid prova. Som sagt, du MÅSTE inte ha läkarundersökningen dag ett i skolan, många i min klass fixade det där allt eftersom. Jag fixade det innan bara för att jag ville vara säker på att jag inte skulle ha någon okänd sjukdom som stoppade mig från utbildningen!

Jo, som du skriver har jag också tänkt att det är. Men sen pratade jag med lena och då sa hon att vi kan göra det gemensamt där. Bara för att ska jag citera henne.

"Du kan faktiskt vänta med läkarundersökningen till utbildningen startar. Ingvar, som är utbildningsansvarig, samordnar detta."

Måste fråga henne om det skiljer i pris.
Citera
2014-06-18, 15:46
Medlem
Citat:
Jo, som du skriver har jag också tänkt att det är. Men sen pratade jag med lena och då smaterialhon att vi kan göra det gemensamt där. Bara för att ska jag citera henne.

"Du kan faktiskt vänta med läkarundersökningen till utbildningen startar. Ingvar, som är utbildningsansvarig, samordnar detta."

Gör du undersökningen innan utbildningen startar kostar den 3500, gör du den på plats så kostar det 2700 enligt det mail jag fick.
Citera
2014-06-18, 19:43
Medlem
Geflebockens avatar
Citat:
Jo, som du skriver har jag också tänkt att det är. Men sen pratade jag med lena och då sa hon att vi kan göra det gemensamt där. Bara för att ska jag citera henne.

Kan ni samordna och få ner priserna vore det suveränt såklart! Det var ändå några tusenlappar man fick hosta upp...
Citera
2014-06-24, 08:48
Medlem
Angående boende i Mjölby så bodde många av oss när vi gick på Prästgårdsliden, hör med Bostadsbolaget i Mjölby. Det här var visserligen 2001-2003, men Prästgårdsliden har det bott lokföraraspiranter på sedan 70-talet när SJ-skolan låg i Mjölby. Vi fick lite rabatt och så är det mest 3 rok så man kan ju dela lägenhet med någon i klassen, det gjorde vi.
Gångavstånd till allt i Mjölby.
Någon annan tog husvagn och bodde vid Skogssjön.

Jobbar nu på Stockholmståg och kan rekommendera det företaget som arbetsgivare när ni blir färdiga eller för praktik om ni har boende runt Stockholm.
Citera
2014-07-01, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoyyeBoy
Angående boende i Mjölby så bodde många av oss när vi gick på Prästgårdsliden, hör med Bostadsbolaget i Mjölby. Det här var visserligen 2001-2003, men Prästgårdsliden har det bott lokföraraspiranter på sedan 70-talet när SJ-skolan låg i Mjölby. Vi fick lite rabatt och så är det mest 3 rok så man kan ju dela lägenhet med någon i klassen, det gjorde vi.
Gångavstånd till allt i Mjölby.
Någon annan tog husvagn och bodde vid Skogssjön.

Jobbar nu på Stockholmståg och kan rekommendera det företaget som arbetsgivare när ni blir färdiga eller för praktik om ni har boende runt Stockholm.

Hur ser de "vanligaste" arbetstiderna ut som lokförare, jobbar just nu enbart natt, och varannan helg, och det gör att sociala livet lider lite för mycket.
varit intresserad av lokförar utbildning sen flera år tillbaka, och tänkte kolla upp möjligheter till studier/jobb etc.
Mjölby som utbildningstad i så fall.
Ledsen om jag inte gjort resach tillräckligt mycket, men vore kul om någon orka ta sig tid att svara, eller pma med info..

Tacksam för allt.
Citera
2014-07-01, 14:40
Medlem
U-166s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OskyldigtKriminell
Hur ser de "vanligaste" arbetstiderna ut som lokförare, jobbar just nu enbart natt, och varannan helg, och det gör att sociala livet lider lite för mycket.
varit intresserad av lokförar utbildning sen flera år tillbaka, och tänkte kolla upp möjligheter till studier/jobb etc.
Ledsen om jag inte gjort resach tillräckligt mycket, men vore kul om någon orka ta sig tid att svara, eller pma med info..

Tacksam för allt.

Jag tror att arbetstiderna för lokförare är mindre attraktivt, precis som det är för bussförare,flygpersonal,spårvagnar och tunnelbanor. Du behöver nog inte enbart jobba natt, men att det är obekväma arbetstider kan du nog räkna med.
Citera
2014-07-02, 04:30
Medlem
Hej

Jag gjorde min läkarundersökning förra sommaren innan utbildningen, tyckte det var skönt att få det gjort innan man tog tjänstledigt. Jag gjorde den på Previa i Norrköping (i Filmstaden) och det kostade mig 2698kr. Tänk på att säga att det är en läkarundersökning för lokförare så ni får den behöriga läkaren. Så kolla upp vilka läkare transportstyrelsen har godkänt och ring till de som är nära er, för det behöver inte bli så dyrt som de säger i mailet.

Jobbar man som godsförare jobbar du mest nätter men även har du dagsturer, och som resande förare så jobbar du mest på dagarna men schemat är helt olika. Mitt schema de senaste två veckorna har varit som följande.

Mån (23/6) 11:46 - 21:55 övernattning Nyköping
Tis 06:16-09:51
Ons 05:06-12:07
Tors 08:00-17:00
Fre 08:36-18:57
Lör Ledig
Sön 08:05-19:27 Övernattning Gävle

Mån 06:10 - 11:17
Tis 05:06 - 12:17
Ons 05:28 - 17:38
Tors 06:56 - 14:17
Fre Ledig
Lör Ledig
Sön Ledig

MVH Markus
Citera
2014-07-02, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OskyldigtKriminell

Tacksam för allt.

Kan du inte tänka dig jobba oregelbundet och obekväma tider är järnvägen inget för dig, här jobbar man i regel varannan helg, sedan kan du påverka dina arbetstider lite på olika företag, man kan söka grupper med vissa tider osv.
Tur att inte Almega fick som de ville i och med tågstrejken, då skulle du kunna jobba varje helg....

Jag trivs med mina tider på pendeltågen, inga regelrätta överliggningar eller annan obetald bortavaro. Jag skulle inte kunna tänka mig jobba mån-fre 08-17 varje dag, det är pest för migmed sådana dagar, men alla är vi olika och det är ju tur det!
Glöm 28 timmars arbetsvecka och annat som Almega också drog till med att lokförare jobbar på fulltid, ena veckan kanske du jobbar 45 timmar, då kanske du bara jobbar 25 nästa vecka, allt jämnas ut på 6 veckor och man arbetar 36-40 timmar beroende på vilket företag du jobbar på.
Vill du slippa kvartstid (i stort sett obetald tid på bortastation) samt överliggningar rekommenderas inte jobb på Green Cargo eller SJ AB.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in