2014-06-09, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Planck
Okej tack för svar! Det var någonting som jag tänkte mig att det var behövde bara få en bekräftelse! men jag har en annan fråga, kan man verkligen säga att någonting är i jämvikt om det är förskjutet åt ett viss direktion (höger, vänster)? Är det inte det som är definitionen av att något inte är i kemisk jämvikt?

Tack för svar!
Ja det kan man. Kemisk jämvikt innebär bara att reaktionen kan gå åt båda hållen. Däremot säger man som jag skrev att den är förskjuten åt ena eller andra hållet. Om jämvikten blir för förskjuten åt ena eller andra hållet så ser man den praktiskt som irreversibel.
Ett exempel på detta är den sk. keto-enol jämvikten som är mycket förskjuten åt keto-hållet (vänstra sidan i bilden.

http://en.wikipedia.org/wiki/Keto%E2%80%93enol_tautomerism#mediaviewer/File:Keto-Enol-Tautomerie.png

Här är jämviktskonstanten K=[enol]/|keto] ≈ 3*10^-7
Dvs nästan ingen enolform alls. Trots detta är det förödande att blande i en halogen (t.ex) brom som obönhörligen reagerar med den lilla mängd enolform som finns. Då bildas bla HBr som fungerar som katalysator och snabbar på jämvikten men den förskjuts inte. Katalyserandet av jämvikten gör att reaktionen funkar och går tillräckligt snabbt för att vara praktisk.
2014-06-09, 18:02
Medlem
tubiss avatar
Om vätet sitter på, eller i närheten av, en väldigt elektronegativ atom eller i en konjugerad (omättad) molekyl så kan man säga att det är "löstagbart".

Tex: CF3H har ett mycket mer löstagbart H än tex CH4 eftersom att fluoratomerna drar till sig elektronerna i den första molekylen (och stabiliserar anjonen).

Och jämför du tex hur löstagbart H är i en alkohol jämfört med en karboxylsyra så är det mest löstagbart i syran pga konjugeringen i syran.
2014-06-10, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bromzen
Ja det kan man. Kemisk jämvikt innebär bara att reaktionen kan gå åt båda hållen. Däremot säger man som jag skrev att den är förskjuten åt ena eller andra hållet. Om jämvikten blir för förskjuten åt ena eller andra hållet så ser man den praktiskt som irreversibel.
Ett exempel på detta är den sk. keto-enol jämvikten som är mycket förskjuten åt keto-hållet (vänstra sidan i bilden.

http://en.wikipedia.org/wiki/Keto%E2%80%93enol_tautomerism#mediaviewer/File:Keto-Enol-Tautomerie.png

Här är jämviktskonstanten K=[enol]/|keto] ≈ 3*10^-7
Dvs nästan ingen enolform alls. Trots detta är det förödande att blande i en halogen (t.ex) brom som obönhörligen reagerar med den lilla mängd enolform som finns. Då bildas bla HBr som fungerar som katalysator och snabbar på jämvikten men den förskjuts inte. Katalyserandet av jämvikten gör att reaktionen funkar och går tillräckligt snabbt för att vara praktisk.

Bra förklarat tack så mycket!!
2014-06-14, 19:42
Medlem
S-cups avatar
Har tre frågor, blir tacksam över all hjälp jag kan få.

Den första:

Vi har Cu2+(aq) + Zn(s) ⇆ Cu(s) + Zn2+(aq)
Beräkna E vid 25°C för cellen om [Cu2+] = 0,0100 M och [Zn2+] = 1,00 M.

Jag tänker mig att det är Nernst ekvation som gäller.
E0cell = 1.1
T = 298.15
R = 8,3145
F = 96485,337
n = 2
Q = 1,/0,01

Jag är osäker på "n" och "Q" men jag vet inte vad det annars skulle vara.

Mitt svar blir 1,0999 medan facit säger 1,04. Är det jag eller facit som har fel?

Den andra:
Vad blir den molara lösligheten för PbCl2 i 0.5M NaCl
[PbCl2]=0,04
Ksp PbCl2 = 2,6*10^-4

Vet faktiskt inte alls hur jag ska gå tillväga, har försökt lösa med den kunskap jag har från liknande uppgifter och jag har även försökt googla lite, inget resultat...

Fråga tre:

Varför är pH inte sju vid ekvivalenspunkten med svag syra/stark bas och stark syra/svag bas.

Jag förstår på ett ungefär men när jag försöker skriva ner det på papper snurrar det till i huvudet och jag förstår helt plötsligt ingenting.
Senast redigerad av S-cup 2014-06-14 kl. 20:20.
2014-06-14, 23:06
Medlem
Cyklohexanals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S-cup

Den första:

E0cell = 1.1
T = 298.15
R = 8,3145
F = 96485,337
n = 2
Q = 1,/0,01

Mitt svar blir 1,0999 medan facit säger 1,04. Är det jag eller facit som har fel?

Den andra:
Vad blir den molara lösligheten för PbCl2 i 0.5M NaCl
[PbCl2]=0,04
Ksp PbCl2 = 2,6*10^-4

Vet faktiskt inte alls hur jag ska gå tillväga, har försökt lösa med den kunskap jag har från liknande uppgifter och jag har även försökt googla lite, inget resultat...

Fråga tre:

Varför är pH inte sju vid ekvivalenspunkten med svag syra/stark bas och stark syra/svag bas.

Jag förstår på ett ungefär men när jag försöker skriva ner det på papper snurrar det till i huvudet och jag förstår helt plötsligt ingenting.

Fråga 1 är för länge sedan jag sysslade med.

Fråga 2: common ion effect. PbCl2< --> Pb2+ + 2Cl-

Förekomst av kloridjoner från NaCl minskar lösligheten ytterligare. Sätt upp ekvation, ange konc Cl- med förändringsfaktor s exempelvis. Få ut konc PbCl2 och räkna om till g/L.

Fråga 3. Bildas ett protiskt salt med syra eller basegenskaper. Ex HCl + NH3. NH4+ bildas vid ekvivalenspunkten som är en svag syra och protonernas ytterligare i liten grad. PH blir lägre än 7.
(Skrivet från mobil)
2014-06-15, 02:54
Medlem
Forzos avatar
Citat:

Den första:

E0cell = 1.1
T = 298.15
R = 8,3145
F = 96485,337
n = 2
Q = 1,/0,01

Tycker det ser ut som du gör helt rätt. Kolla upp så du har rätt E0. Är förmodligen så att du använder fler decimaler än facit har gjort och därför får ett lite annat svar, vad får du om du sätter T = 298, F = 96485 och R = 8,314?
2014-06-15, 03:06
Medlem
S-cups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyklohexanal
Fråga 1 är för länge sedan jag sysslade med.

Fråga 2: common ion effect. PbCl2< --> Pb2+ + 2Cl-

Förekomst av kloridjoner från NaCl minskar lösligheten ytterligare. Sätt upp ekvation, ange konc Cl- med förändringsfaktor s exempelvis. Få ut konc PbCl2 och räkna om till g/L.

Fråga 3. Bildas ett protiskt salt med syra eller basegenskaper. Ex HCl + NH3. NH4+ bildas vid ekvivalenspunkten som är en svag syra och protonernas ytterligare i liten grad. PH blir lägre än 7.
(Skrivet från mobil)
Tack så mycket, det var till stor hjälp

Citat:
Ursprungligen postat av Forzo
Tycker det ser ut som du gör helt rätt. Kolla upp så du har rätt E0. Är förmodligen så att du använder fler decimaler än facit har gjort och därför får ett lite annat svar, vad får du om du sätter T = 298, F = 96485 och R = 8,314?
E0 ska vara rätt och mitt svar blir ungefär samma om jag minskar decimalerna. Men jag har gjort flera andra mer eller mindre likadana uppgifter och fått rätt på alla, så jag antar att det är facit som är ute och cyklar.

När jag ändå är på G kan jag testa ifall någon vill hjälpa med ytterligare en uppgift.

Antag att 0,483 g av en okänd, envärd svag syra (HA) löstes i vatten. Vid titrering med 0,250 M NaOH(aq) åtgick 42,0 ml titrator till ekvivalenspunkten. Efter tillsats av 21,0 ml natriumhydroxidlösning var lösningens pH = 3,75.
a) Beräkna syrans molmassa.
b) Vad är pKa för syran? Svaret ska motiveras.

Molmassan har jag fått till 46 g/mol. Men hur sjutton gör jag för att få pKa? Facit säger pKa = 3,75 men jag förstår verkligen inte hur det ska gå till.
Jag har fått en hint om att denna formel kan leda mig i rätt riktning:
V = 1⁄2*Ve
Problemet är att jag inte stött på den tidigare så jag vet inte alls vad den handlar om och när jag googlar får jag bara upp en massa borrmaskiner...
2014-06-15, 15:53
Medlem
Forzos avatar
Citat:
b) Vad är pKa för syran? Svaret ska motiveras.

Molmassan har jag fått till 46 g/mol. Men hur sjutton gör jag för att få pKa? Facit säger pKa = 3,75 men jag förstår verkligen inte hur det ska gå till.
Jag har fått en hint om att denna formel kan leda mig i rätt riktning:
V = 1⁄2*Ve
Problemet är att jag inte stött på den tidigare så jag vet inte alls vad den handlar om och när jag googlar får jag bara upp en massa borrmaskiner...

pKa ges av pH vid halvtitrerpunkten. Halvtitrerpunkten ligger vid exakt halva tillsatta volymen titrator jämfört med ekvivalenspunkten, därav V = 1/2*Ve. Här står lite mer om hur det hänger ihop https://en.wikipedia.org/wiki/Titration_curve
2014-06-15, 22:54
Medlem
S-cups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forzo
pKa ges av pH vid halvtitrerpunkten. Halvtitrerpunkten ligger vid exakt halva tillsatta volymen titrator jämfört med ekvivalenspunkten, därav V = 1/2*Ve. Här står lite mer om hur det hänger ihop https://en.wikipedia.org/wiki/Titration_curve
Tack!

En sista fråga innan jag tar sommarlov.
Jag försöker förstå mig på hur man bl.a. räknar pH från en "diprotic" syra.

1. H2A + H2O ➔ HA- + H3O
2. HA- + H2O ➔ H2- + H3O

Jag tänker mig att jag först räknar ut [H3O] från första steget m.h.a. Ka1. Samtidigt får jag veta [HA-].
[HA-] använder jag för att med Ka2 räkna ut [H2-] och [H3O] som bildas i steg två.
Sedan tar jag [H30] från steg ett och adderar till [H3O] från steg två. Vilket i sin tur leder till ett pH.

Men jag får fel svar, varför?
2014-06-16, 13:08
Medlem
Cyklohexanals avatar
Citat:
Tack!

En sista fråga innan jag tar sommarlov.
Jag försöker förstå mig på hur man bl.a. räknar pH från en "diprotic" syra.

1. H2A + H2O ➔ HA- + H3O
2. HA- + H2O ➔ H2- + H3O

Jag tänker mig att jag först räknar ut [H3O] från första steget m.h.a. Ka1. Samtidigt får jag veta [HA-].
[HA-] använder jag för att med Ka2 räkna ut [H2-] och [H3O] som bildas i steg två.
Sedan tar jag [H30] från steg ett och adderar till [H3O] från steg två. Vilket i sin tur leder till ett pH.

Men jag får fel svar, varför?

A2- antar jag att du menar
Det skall leda till rätt svar om du gör rätt dvs. Skriv gärna uppgiften med svaret så ska jag se var du gör fel.
2014-06-24, 14:18
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyro860
I en tidigare tenta fanns denna uppgifter i komplexometri. Men jag förstår den inte riktigt och vet inte hur jag skall kunna lösa den. Kan någon visa mig hur man skall lösa uppgiften? Och vad är egentligen Ktermodyn

Frågan lyder:
För att man med framgång skall kunna titrera en metalljon med EDTA krävs att den konditionella konstanten är minst 10^8 M^-1. Man ville titrera metalljonen M^2+ vid pH 6,0 i en buffert bestående av syran HA och dess anjon A^-. Beräkna högsta användbara koncentration av A^-. Beräkna högsta användbara koncentration av A^- och motsvarande totalkoncentration ([HA] + [A^-]) av bufferten om följande jämvikter gäller:

M^2+ + A^- <--> MA^+ K = 5 * 10^4.0 M^-1

HA <--> H^+ + A^- pKa = 5,9

För komplex bildning mellan M^2+ och EDTA gäller att log K_termodyn = 15,9

Nån som kan denna?

Verkligen ingen som kan här? Den förbryllar mig
2014-07-01, 20:07
Medlem
weedfields avatar
Hej! Antar att dom flesta har sommarlov men hoppas kunna få hjälp med nån kemi 2 fråga.

1. Propen reagerar i sur lösning med vatten i en additionsreaktion. Vilka två produkter bildas? Namn och strukturformel. C3H6 + H2O --> CH(CH3)2OH får jag det till. Vilken mer produkt bildas? Är det nån med den sura lösningen som gör att det bildas nåt mer ämne? Förstår inte riktigt.

2. Ange vilken typ av kemisk bindning som håller samman den primära, sekundära och tertiära strukturen? Har kollat denna på internet och i läroboken men det står inget om vilken typ av kemiskt bindning det är. Tacksam för hjälp.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in