Citat:
Ursprungligen postat av
Cyklohexanal
Fråga 1 är för länge sedan jag sysslade med.
Fråga 2: common ion effect. PbCl2< --> Pb2+ + 2Cl-
Förekomst av kloridjoner från NaCl minskar lösligheten ytterligare. Sätt upp ekvation, ange konc Cl- med förändringsfaktor s exempelvis. Få ut konc PbCl2 och räkna om till g/L.
Fråga 3. Bildas ett protiskt salt med syra eller basegenskaper. Ex HCl + NH3. NH4+ bildas vid ekvivalenspunkten som är en svag syra och protonernas ytterligare i liten grad. PH blir lägre än 7.
(Skrivet från mobil)
Tack så mycket, det var till stor hjälp
Citat:
Ursprungligen postat av
Forzo
Tycker det ser ut som du gör helt rätt. Kolla upp så du har rätt E0. Är förmodligen så att du använder fler decimaler än facit har gjort och därför får ett lite annat svar, vad får du om du sätter T = 298, F = 96485 och R = 8,314?
E0 ska vara rätt och mitt svar blir ungefär samma om jag minskar decimalerna. Men jag har gjort flera andra mer eller mindre likadana uppgifter och fått rätt på alla, så jag antar att det är facit som är ute och cyklar.
När jag ändå är på G kan jag testa ifall någon vill hjälpa med ytterligare en uppgift.
Antag att 0,483 g av en okänd, envärd svag syra (HA) löstes i vatten. Vid titrering med 0,250 M NaOH(aq) åtgick 42,0 ml titrator till ekvivalenspunkten. Efter tillsats av 21,0 ml natriumhydroxidlösning var lösningens pH = 3,75.
a) Beräkna syrans molmassa.
b) Vad är pKa för syran? Svaret ska motiveras.
Molmassan har jag fått till 46 g/mol. Men hur sjutton gör jag för att få pKa? Facit säger pKa = 3,75 men jag förstår verkligen inte hur det ska gå till.
Jag har fått en hint om att denna formel kan leda mig i rätt riktning:
V = 1⁄2*Ve
Problemet är att jag inte stött på den tidigare så jag vet inte alls vad den handlar om och när jag googlar får jag bara upp en massa borrmaskiner...