2013-12-01, 13:03
Medlem
disregardfemaless avatar
Ja men i H2O2-molekylen har ju väte och syre olika elektronegativitet men om jag inte vet hur molekylen är konstruerad hjälper det mig väl inte? Det är ju en dipol om laddningarna ej sammanfaller (rent geometriskt)...

Jag hatar kemi så mycket nu...
2013-12-01, 13:17
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av disregardfemales
Ja men i H2O2-molekylen har ju väte och syre olika elektronegativitet men om jag inte vet hur molekylen är konstruerad hjälper det mig väl inte? Det är ju en dipol om laddningarna ej sammanfaller (rent geometriskt)...

Jag hatar kemi så mycket nu...

drbillma would be correct if the structure were symmetric, but it isn't. There is an angle of around 105° at each oxygen, and the atoms are not all in the same plane, so the local dipole moments in the OH bonds do not cancel each other out.

So the molecule is polar.

To take a simpler example that shows the same principle, CO2 is non-polar because O=C=O are in a straight line, but SO2 is polar because it is bent.

http://answers.yahoo.com/question/index?qid=20080216165347AAjsD8M
2013-12-01, 13:20
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av disregardfemales
"I två av följande ämnen kan vätebindingar inte förekomma. Vilka är ämnena? a) CaH2 b) H2O c) CH4 d) CH3OH e) CH3NH2"

Alltså hur i hela friden ska jag kunna veta detta?!?! idiotkemister. Jag vet ju inte ens hur molekylen ser ut, och vi har inte lärt oss hur vi ska ta reda på det.. eller behöver jag veta det? Jättetacksam för svar!!

Vätebindning brukar förklaras som en stark dipolbindning som uppstår om den positiva delen av en dipol består av en väteatom bunden till en starkt elektronegativ atom (kväve, syre eller fluor), men det är en förenkling; visserligen förekommer en dipolbindning mellan en protonerad atom, som syre, svavel eller kväve, och en motsvarande med "ledigt" elektronpar, men protonen kan "hoppa över" till den andra atomen och därmed bildas en saltbrygga eller jonbindning.

+ http://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4tebindning

Så.. Vilka av dina molekyler är polära?
2013-12-01, 16:35
Medlem
4 enkla(?) frågor, kemi A.

Hejsan!

Jag behöver verkligen hjälp med att förstå dessa uppgifter inför ett kommande prov.

1. Rita strukturformel för 2-brombutan. Alla atomer ska sättas ut.

Hur ska jag veta hur 2-brombutan ser ut ens? Har tittat i formelhäftet och hittar inget.

2. Beräkna oxidationstalet Kalcium, Ca(NO3)2.

3. I en cerium(3)sulfatlösning bestäms ceriumjonkoncentrationen till 0.10 mol/dm3.
Ange sulfatjonkoncentrationen.

4. Vilka två av följande ämnen kan addera brom?
-heptan
-etanol
-metansyra
-1-buten
-metyletanoat
-eten

Hur ska jag veta detta?!?

Tack i förhand.
Mvh,
Jonas
2013-12-01, 17:01
Medlem
pyro860s avatar
1.

Rita ut butan.
Placera bromen på andra kolet, från vilket håll spelar ingen roll eftersom spegelbilderna är ekvivalenta med varandra.

2.

Nitratjonen är minusladdad och du har två sådana. Således måste du kompensera kalcium med 2+ för att få noll som nettoladdning.

3.

Googla dom, har inte tid att kolla upp alla.

Och använd i fortsättningen: https://www.flashback.org/t1830128
2013-12-02, 19:40
Medlem
Figrs avatar
fått totalt hjärnsläpp hur äre man ska göra på den här?

Då svavel reagerar med syrgas bildas svaveldioxid i gasform, Beräkna massan för den svaveldioxid som bildas, om svavlet i burken
får reagerar med ett överskott av syrgas, och svavlet väger 11,19g
2013-12-02, 20:20
Medlem
dxdps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Figr
fått totalt hjärnsläpp hur äre man ska göra på den här?

Då svavel reagerar med syrgas bildas svaveldioxid i gasform, Beräkna massan för den svaveldioxid som bildas, om svavlet i burken
får reagerar med ett överskott av syrgas, och svavlet väger 11,19g

S + O2 -> SO2 (förenklad dock, i verkligheten förekommer svavel oftast som S8 vilket skulle ge S8 + 8O2 -> 8SO2 men här vore det också en 1:1 relation så förenklingen duger). Det bildas lika många mol SO2 som du har S alltså. Hur många mol S har du? Därefter har du samma antal mol SO2. Räkna sedan ut det genom att multiplicera med molvikten för SO2.
2013-12-06, 15:44
Medlem
Om vi låter magnesium (Mg) reagera med syrgas (O2) så får vi magnesiumoxid (MgO). Om jag nu ska skriva en reaktionsformel och balansera denna så vill jag skriva:

Mg + O2 = MgO

Boken menar dock att det ska vara 2Mg + O2 = 2MgO, med motiveringen "Genom att se på ämnenas position i det periodiska systemet ser man att reaktionsformeln måste bli ... " Varför blir den såhär? Vart kommer 2:an ifrån?

Mvh.
Senast redigerad av Grishka 2013-12-06 kl. 15:55.
2013-12-06, 17:14
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grishka
Om vi låter magnesium (Mg) reagera med syrgas (O2) så får vi magnesiumoxid (MgO). Om jag nu ska skriva en reaktionsformel och balansera denna så vill jag skriva:

Mg + O2 = MgO

Boken menar dock att det ska vara 2Mg + O2 = 2MgO, med motiveringen "Genom att se på ämnenas position i det periodiska systemet ser man att reaktionsformeln måste bli ... " Varför blir den såhär? Vart kommer 2:an ifrån?

Mvh.

Du har Mg i grupp två, således 2+ i laddning. Syre har -2 och du har två stycken; således -4. Du får kompensera med två magnesium:
2Mg + O2 = 2MgO

Dock lite dålig definition i din bok, eftersom övergångsmetallerna är lite kruxigare..
2013-12-06, 18:08
Medlem
Koowneds avatar
http://piclair.com/data/vlyoq.jpg
Inlämningsuppgift som ska in kl 20:00
Ingen som kan hjälpa mig här, snälla, har andra läxor att kompletera.
2013-12-06, 18:42
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koowned
http://piclair.com/data/vlyoq.jpg
Inlämningsuppgift som ska in kl 20:00
Ingen som kan hjälpa mig här, snälla, har andra läxor att kompletera.

Den där kan du. Försvinner en H2O mellan varje bindning som uppstår. Bara att börja rita, det tar dig en kvart, max.

c) Minns jag inte riktigt, men det är något med att en kan göra en "dubbelbindning" men minns inte alls vilken...
2013-12-07, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pyro860
Du har Mg i grupp två, således 2+ i laddning. Syre har -2 och du har två stycken; således -4. Du får kompensera med två magnesium:
2Mg + O2 = 2MgO

Dock lite dålig definition i din bok, eftersom övergångsmetallerna är lite kruxigare..

Tack!

Jo det är en repetitionskurs så den innehåller inte allt, författaren förväntar sig att man ska minnas en hel del från alla timmar vid skolbänken som yngre (vilket jag tyvärr inte gör).

En till fråga:

Om en viss molekyl innehåller en syreatom, existerar då denna syreatom "i par" som den gör på egen hand eller kan det existera ensam? T.ex.

NO + O2 = NO2 (vi kan se här att syreatomen i NO är ensam till skillnad från de andra)

Det måste uppenbarligen vara så men vill vara säker så att jag inte har missat något.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in