Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2014-07-01, 19:32
Medlem
klokastiklassens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dip
Aldrig sagt att det är en normal sak, enbart att det inte per automatik medföljer ett sådant här handlande att personen lider av någon form av personlighetsstörning enligt ICD-10 eller DSM.
Det har jag inte sett att någon påstått? Att folk säger att det måste vara en störd människa som gör något sånt betyder ju mera (i min värld) att personen inte agerar normalt, inte att personen måste ha en faktisk diagnos.
Citat:
Har aldrig försvarat handlingarna, och det handlar heller inte om det.

Det som leder fram till den första handlingen är definitivt något som byggts upp över en tid ja, och det finns det också gott om belägg för i all den kända informationen.

Det tror jag alla förstått, att det ligger en historia av svartsjuka och outredda relationer bakom mordet. Det som är märkligt och svårförståeligt är att någon kan ens tänka tanken på att ett mord av antagonisten skulle lösa problemet med den obesvarade kärleken. Det är inte (som tur är) det första en svartsjuk person vanligtvis tänker på.
Citat:

Det jag invänder emot är dom oerhört enkla förklaringsmodellerna som flera av er här väljer att använda er av, samt att anledningarna ni gör det är nästan mer intressant att diskutera än den aktuella handlingen i sig.
Det är ett fullständigt normalt beteende att skydda sig mot "ondskan" genom att tala om hur hemskt något är. Det är samma beteende som folk som skvallrar om andra har. När man talar negativt om andra är det underförstått att sån är minsann inte jag! Då har man automatiskt upphöjt sig själv lite.
Däremot är det när man talar om mord lite annorlunda anser jag. Det är väldigt få som kan utföra en sån handling. Och jag undrar verkligen vad det är som gör att vissa personer saknar de spärrar som de flesta av oss turligt nog har.
Citera
2014-07-01, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snobb
Shit vilken överdos av CSI JH verkar ha fått. Jag gissar att hon provade olika grejer att få det att se ut som en olycka, men insåg sen att det inte fungerade. Då valde hon att stycka kroppen ist. Jag är fortfarande osäker om det var ett planerat mord eller att hon tog med hammaren för att skydda sig eller hota... Och sedan spårade det bara. Styckningen var nog inte planerad dock för då hade hon tagit med mer utrustning och styckat kroppen direkt efter knivhuggningen.

I mordfall brukar jag alltid tänka på statistiken. När kvinnor mördar så brukar det bero på två saker. Den ena är stora mentala problem (tex psykos efter förlossning) eller att man är ett brottsoffer som tillslut fått nog (tex misshandlade fruar). JH har inte betraktats som sjuk av anhöriga, så det stryker jag. Då återstår det andra, att hon fått nog efter att ha blivit behandlad illa. Det behöver nödvändigtvis inte bara vara LL som det handlade om, men konflikten med henne kanske fick bägaren att rinna över. Någon som vet om det har hänt mer än triangeldramat och slagsmålet på krogen? Eller vad det så omfattande att det räckte. Har folk spridit elaka rykten om JH innan mordet? Vad fick henne att riskera hela sitt liv och frihet? Hade hon det så dåligt? Vad jag förstår så var hon ostraffad sedan innan. Det är väldigt konstigt att gå från skötsam till mördare på några minuter. Det är många pusselbitar som saknas tror jag.

Citat:
Att hon är hästtjej är inte ett bra tecken tycker jag. Det är dominant sätt att hantera djur på. Jag vill inte ens ha en hund eftersom jag inte står ut med tanken på att stackaren skulle bli tvungen att sitta ensam i lägenheten hela dagarna när jag inte är hemma. Hästar står som parkerade i stall tills någon vill komma dit och "leka". Knappast vad ett stort starkt djur skulle se som livskvalitet. Människor har ofta en självisk relation till deras djur, speciellt de som äger häst eller husdjur som sitter i bur. Kanske kan detta själviska synsätt uttrycka sig på andra sätt också hos JH. Ovanligt men det kan åtminstone vara ett delmotiv. Men jag tror inte att det räcker, det måste vara något mer.

Citat:
Jag håller med här. Det vore mycket bättre om vi i tråden kunde dela med oss av olika teorier och tolkningar som går längre än "hon är ett monster".

Och till något annat. Jag vill åter igen slå ett slag för att man inte behöver vara "iskall" för att kunna stycka en annan människa.

Både jag och JH har jobbat inom vården.
Det är detta som jag tror JH har kunnat göra när hon styckade LL:s kropp. Hon klarade av det för att hon gick in i en vård-roll.

Jag tror att det är mycket värre att faktiskt ha ihjäl någon än att stycka en kropp.
.

Citat:
Jag har själv haft tankar på att mörda vissa personer som gett sig på mig, så jag förstår behovet av att ge igen, men alla har inte spärrarna och konsekvenstänket som jag har. Sen säger jag inte att ryktet är samt, kanske LL inte har slagit JH eller kanske var de båda lika skyldiga till slagsmålet. Inte vet jag, jag bara tänker högt precis som de flesta i tråden.

Du skriver att när kvinnor mördar brukar det bero på två saker, antingen att hon fått en psykos eller att man är brottsoffer. Vilket tror du gäller för JH?

Sen att du skriver att man inte behöver vara iskall för att stycka någon. Det behöver inte vara traumatiskt att såga en människa i bitar. Jag måste säga det låter väldigt märkligt i mina öron. Att åka hem och gå ut med sina hundar och sen packa in en såg i bilen och ta sig tillbaka till den man dödat är väldigt kallt tycker jag. Att du anser att det inte skulle vara traumatiskt gör att man undrar om du är riktigt klok.
Senast redigerad av nie 2014-07-01 kl. 19:42.
Citera
2014-07-01, 19:40
Medlem
madcatsayss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klokastiklassen
Det är just det som skiljer normala människor från djur, att de inte agerar utifrån instinkter utan har förmåga att känna kärlek, empati och ha ett samvete.
I det här fallet med JH verkar hon varken ha haft en normal "människokärlek"(dvs att man inte vill skada en annan människa frivilligt), hon saknar också empati(tänker enbart på sina egna själviska intressen, att få "bort" LL utan att bry sig om LL eller de som älskar henne), och hon saknar ett normalt samvete som i förväg hindrar henne från att begå det bestialiska dådet. hade hon haft det hade hon ringt ambulansen när hon insåg vad som höll på att hända.
Nej, människor är INTE enbart djur som agerar utifrån sina instinkter..

Ojoj vad du intelletualiserar saker! Och det börjar lukta prestige, a la akademisk revirpissning ;-)
Vet du överhuvudtaget vad starka känslor såsom svartsjuka kan göra med en person?
Utlösa hat och mycket stark vilja att skada. I mitt jobb, som jag låter vara osagt, socionom i grunden, har jag kommit i kontakt med skrämmande exempel på vad sådana starka känslor kan orsaka, vad de kan få annars "normala" och rationella personer att göra....Och du behöver inte replikera nåt i stil med men inte begå styckmord iallafall. Det handlar om vilka starka, djupa och negativa känslor som olika situationer i livet kan leda till
Citera
2014-07-01, 19:42
Är det ingen som reagerar på det sjuka i att JH skriver en lapp och önskar JA lycka till med det nya förhållandet, när hon vet att LL ligger styckad i hennes egen bil? Det är så hånfullt och sjukt och överflödigt gjort så det skriker galning och psykopat med stora bokstäver för mig. Hon hade ju bara kunnat skriva "Jag har hämtat mina grejor, ha ett skitliv äckel" men att anspela på hans framtida lycka med en tjej som hon själv precis har styckat - det är ett fullständigt sjukt beteende enligt mig. Det visar ingen ånger eller ångest whatsover, det är fullständig kaninkokerska över det beteendet.
Citera
2014-07-01, 19:44
Medlem
madcatsayss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
För att växla in på ett annat spår än en ev störning hos JH. Hon måste ju ha varit blodig efter att ha styckat kroppen. Ändå ringer hon på grannen o ursäktar bråket på morgontimmarna. Hon har alltså duschat av sig o bytt kläder hos JA? Tänker på uupfiften att hon gick till jobbet i blodig tröja. Går inte riktigt ihop?

Hon hade ju varit hemma om innan. Så eftersom hon hade med sig en såg så kanske hon tänkt till och med sig ännu ett ombyte som hon sedan lade i en kasse, som hon bar ut tillsammans de andra med kassarna med kroppsdelarna...
Citera
2014-07-01, 19:46
Medlem
Citat:
Är det ingen som reagerar på det sjuka i att JH skriver en lapp och önskar JA lycka till med det nya förhållandet, när hon vet att LL ligger styckad i hennes egen bil? Det är så hånfullt och sjukt och överflödigt gjort så det skriker galning och psykopat med stora bokstäver för mig. Hon hade ju bara kunnat skriva "Jag har hämtat mina grejor, ha ett skitliv äckel" men att anspela på hans framtida lycka med en tjej som hon själv precis har styckat - det är ett fullständigt sjukt beteende enligt mig. Det visar ingen ånger eller ångest whatsover, det är fullständig kaninkokerska över det beteendet.

Det inger en känsla av att hon hatar JA.

Tänk om JA har sagt att LL är hans livs kärlek. Och att hon därför ser det som nöjsamt att både mörda och stycka henne. Säger inget om om hon planerat detta eller om hon agerat "spontan".

Varför skulle hon egentligen injicera alkohol i LL? Det är jag inte helt på det klara med.
Citera
2014-07-01, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nie
Du skriver att när kvinnor mördar brukar det bero på två saker, antingen att hon fått en psykos eller att man är brottsoffer. Vilket tror du gäller för JH?

Sen att du skriver att man inte behöver vara iskall för att stycka någon. Det behöver inte vara traumatiskt att såga en människa i bitar. Jag måste säga det låter väldigt märkligt i mina öron. Att åka hem och gå ut med sina hundar och sen packa in en såg i bilen och ta sig tillbaka till den man dödat är väldigt kallt tycker jag. Att du anser att det inte skulle vara traumatiskt gör att man undrar om du är riktigt klok.

Tror vi har ett gäng narcissister i tråden, inga nämna eller glömda JH är ju ganska narcissistisk med tanke på vad som kommit fram i hennes bilddagbok och blogg, för den som orkar läsa..... Min teori är att vissa sympatisörer gärna vill normalisera JH´s nätta lilla uppgörelse (pga ömtåliga tår som blivit trampade på... ) av bl a den anledningen.

Just nu är det mycket mer givande att läsa inlägg än att fundera över mordet
Citera
2014-07-01, 19:51
Medlem
RIKSKRIMs avatar
Citat:

Ja usch ja. Att stycka är okej. Men att skriva lapp, fy fan!
Citera
2014-07-01, 19:52
Medlem
Citat:

Tänk om JA har sagt att LL är hans livs kärlek. Och att hon därför ser det som nöjsamt att både mörda och stycka henne. Säger inget om om hon planerat detta eller om hon agerat "spontan".

Varför skulle hon egentligen injicera alkohol i LL? Det är jag inte helt på det klara med.

Nej, förstår inte heller varför hon skulle injicera alkohol i en död kropp.. Som sagt, denna FUP kommer bli otroligt intressant att läsa. Skulle gärna vilja veta hur fan hon tänkte.

För övrigt - visst ägdes den där röda lilla bilen som hon troligen använde morddagen av JHs pappa? Har för mig att jag läst att hon lånat den bilen förut av hennes pappa.
Citera
2014-07-01, 19:52
Medlem
LadyMysticas avatar
Citat:

Jag skulle gissa pa att hon ville fa det att se ut som om LL varit berusad, och darmed sa att saga ge LL skulden for det som skett. "Hon var sa full och startade allt", typ.

Det ar sa mycket som ar sa markligt har sa det ar riktigt svart att ens gissa just nu.
Citera
2014-07-01, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadyMystica
Jag skulle gissa pa att hon ville fa det att se ut som om LL varit berusad, och darmed sa att saga ge LL skulden for det som skett. "Hon var sa full och startade allt", typ.

Det ar sa mycket som ar sa markligt har sa det ar riktigt svart att ens gissa just nu.

Hon som kollade på så mycket CSI borde ju ha fattat att det var en jävligt dålig ide
Citera
2014-07-01, 19:58
Medlem
Citat:

Nej nej, tjejen är helt normal , har vi ju fått lära oss nu.. Ett helt och hållet mänskligt beteende
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in