Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2014-07-12, 19:55
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snobb
Krogbråket! Har LL gett sig på JH tidigare så kan det anses vara en förmildrande omständighet, precis som när en misshandlad fru slår tillbaka mot sin man som hämnd (och inte självförsvar).

Tänk så här: du slår någon riktigt illa i huvudet med en hammare. Personen faller till marken med ett stort hål i huvudet, det är blod överallt och offret ligger och krampar och rullar runt med ögonen, mer död än levande. Synen får dig att drabbas av panik och du tänker inte klart, vill bara få det extrema lidandet att sluta. Jag säger inte att det är rätt men det är möjligt att en sådan händelse gör att GM får panik och hämtar kniv för att situationen är för chockartad att se på. Om man är i stabilare tillstånd så väljer man antagligen att ringa 112 om det inte var ett planerat mord, men För en vanlig icke-kriminell person så kan nog en sådan situation få en att handla riktigt kaosartat.
Nu känner jag mig åter föranlåten om att framhäva följande ytterst försvårande
omständighet: JH infinner sig hos rivalen med en hammare i näven. Hon vet att LL
befinner sig i lägenheten ensam. Snack om att hammaren medförs för den händelse
att mötet med LL utvecklar sig på ett mindre trevligt sätt och det spårar ut i otidigheter
och rena handgripligheter varvid besökaren har den att freda sig med, ter sig minst sagt
föga trovärdigt.
Således vill jag för min del på det bestämaste göra gällande att denna morgonpigga
besökare har allt annat än ett gott syfte med sitt uppdykande hos det blivande offret.
Hon är där för att utplåna en annan människa. Hon är fylld med ett oförsonligt HAT och
ren mordlystnad.
Inte fan bryr hon sig om ifall offret ligger och lider efter hammarslagen och det är därför
hon ränner ut i köket och hämtar en kniv för att därpå av ren barmhärtighet hugga i kroppen.
Andra får tro nåt sånt. Jag gör det i vart fall inte. Hon låter kniven avlösa hammaren
på grund av att hon verkligen vill ta livet av sitt offer. Hon hugger säkert med liv och lust...

Jag ser bara ren ondska i det här. Någon empati finns inte hos den här mördande
människan ett skvatt denna morgon i juni.
En kallsinnig och kalkylerande förövare har slagit till och blir det dråp av det här därför
att JH lyckas snida ihop några förmildrande omständigheter som gör intryck på
kommande domstol så blir det knepigt värre att omfatta nåt sånt med förståelse.

Bara mördaren kan tala här.
Offret har ingen talan längre.
Och inga vittnen till det som utspelade sig i lägenheten finns.

Och då det tenderar att "gullas" lite väl mycket med förövare numera i svenska domstolar
så lär det väl tas intryck av vad den åtalade behagar klämma ur sig mellan de ångerfulla
snyftattackerna...
Senast redigerad av Grandioso 2014-07-12 kl. 20:33.
Citera
2014-07-12, 20:16
Medlem
Citat:
Jag tror en del överskattar JH lite. Hennes planer var nog inte alls speciellt avancerade. Allt det där med bilarna och styckningen var nog bara desperata impulsiva gärningar efter att det inte gått som det hade varit tänkt inne i lägenheten. Ni kommer nog bli besvikna när vi väl får veta vad som hände.

Om det är så som du skriver så bör hon snarare dömas för inkompetens än någonting annat, åker man hem till någon och har ihjäl den personen så får man inte agera impulsivt och utan att tänka efter.
Citera
2014-07-12, 20:26
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Jag tror en del överskattar JH lite. Hennes planer var nog inte alls speciellt avancerade. Allt det där med bilarna och styckningen var nog bara desperata impulsiva gärningar efter att det inte gått som det hade varit tänkt inne i lägenheten. Ni kommer nog bli besvikna när vi väl får veta vad som hände.
"Veta vad som hände" - berättat av personen som begick gärningen.
Och du utgår ifrån att hon är sanningsenlig i denna berättelse om händelseförloppet?
Inte utelämnar somligt som kan vara väldigt besvärande för henne?
Citera
2014-07-12, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av attog
En del pratar om mord. Det är det inte, innan JH är dömd till det.
Jag tror inte att det blir mord i en fällande dom. Möjligen dråp.
Inte troligt att det stannar vid vållande till annans död.
Om det ska bli mord, måste det finnas uppsåt.
Om det fanns uppsåt, finns det detaljer som borde ha varit planerade. Bättre planerade eller planerade överhuvudtaget.
Mycket löstes under vägen av JH, som verkar vara påhittig och inte helt tappad. Så om detta var planerat, borde denna påhittiga JH planerat mera i förväg.
Tror detta var något som gick över styr.
Inte planerat mord.

Du kan planera ett mord bäst fan du vill, om personen du ska mörda inte är med på det du planerar så kan det uppstå situationer där du får improvisera. Kom ihåg att Jonna sannolikt är nybörjare i det här med att döda andra personer och då blir det ofta lite halvdant.

Det finns många som blivit dömda för mord utan att det ens verkar varit planerat hälften så mycket som detta.

För mig låter det mer planerat att åka hem till någon så tidigt på morgonen beväpnad med en hammare än vad det gör att ha ihjäl någon som man äter en sen middag med och där det egentligen inte finns direkta bevis för mord.
Citera
2014-07-12, 20:46
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elizadeath
JH måste vara förstagångsförbrytare eller aldrig blivit dömd. För jobbet som PA kräver utdrag ur belastningsregistret, som måste vara rent.

Bra.Precis!
Citera
2014-07-12, 20:52
Medlem
attogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ztartrax
Du kan planera ett mord bäst fan du vill, om personen du ska mörda inte är med på det du planerar så kan det uppstå situationer där du får improvisera. Kom ihåg att Jonna sannolikt är nybörjare i det här med att döda andra personer och då blir det ofta lite halvdant.

Det finns många som blivit dömda för mord utan att det ens verkar varit planerat hälften så mycket som detta.

För mig låter det mer planerat att åka hem till någon så tidigt på morgonen beväpnad med en hammare än vad det gör att ha ihjäl någon som man äter en sen middag med och där det egentligen inte finns direkta bevis för mord.

Som den hök du är, kan du kanske komma med källa på "många som blivit dömda för mord..." har inte planerat hälften så mycket detta. Jasså? Källa?
Citera
2014-07-12, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nie
Jag är inte jurist så jag kan inte säga säkert var gränsen mellan dråp och mord går men som jag uppfattat det så är dråp mer om dödandet är framprovocerat på något sätt. Så hade det varit LL som kom hem till JH med en hammare och JH då dödat LL i ett bråk så hade det kanske varit dråp.

Så frågan är vad hammaren var bra för? Och hur provocerade LL JH när hon fått en hammare i bakskallen liksom? Så att hon hämtade kniven och högg henne med den?

Jag tror inte att Lovisa provocerat Jonna efter att ha fått hammaren i huvudet, hon har nog mest haft ont och hållt sig för huvudet om hon ens varit vid medvetande.

Kniven är en bra försäkring för att Lovisa inte ska kunna komma upp på benen igen och eventuellt slå tillbaka.
Citera
2014-07-12, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Handsekreteraren
Var gränsen mellan mord och dråp går avgörs av domstolen, någon fastställd gräns finns inte.

I det här fallet finns det mycket som talar för att domen kommer att bli mord.
Det finns inga förmildrande omständigheter att tala om, snarare tvärtom.

Att först slå någon med en hammare i huvudet, och vederbörande dör av hammarslaget, skulle möjligen kunna landa i grov misshandel och grovt vållande till annans död.

Slås det flera hammarslag, som dödar vederbörande, är det sannolikt att det blir dråp, eftersom det sker "i hastigt mod" så att säga.

Att först slå en hammare i huvudet på någon, en eller flera gånger är oklart, för att sedan lämna och hämta en kniv med vilken man sedan återvänder och hugger i det hjälplösa offret, kan inte gärna bedömas som annat än mord.
Då har man i min bok visat "synnerlig råhet och hänsynslöshet", och således är dråp uteslutet.
Uppsåt att döda eller likgiltighetsuppsåt kvittar.

Dessutom så finns det domstolar som jag har läst dömt för mord av anledningar som "Pelle hämtade sen en kniv och högg Nisse XXX antal gånger och borde ha kunnat inse att detta kunde leda till att Nisse skulle kunna avlida" och därmed dömt för mord då personen i fråga (Jonna) borde kunna förstå att detta kunde leda till att Lovisa dog.
Citera
2014-07-12, 22:04
Medlem
Citat:
Det skulle vara intressant att få veta vad LL dog av. Det kan ju vara så att hammaren var det som orsakade LL:s död och då blir knivhuggen helt ointressanta. Knivhuggen kan till och med förklaras med att JH ville avsluta LL: lidande eller nått, som när man avlivar ett påkört döende djur. Förmildrande omständigheter kan vara krogbråket (beroende på vad som hände där egentligen). JH blev ju antagligen provocerad av den händelsen. Provokationen behöver nog inte ha hänt samma dag som själva dödandet.

Så om jag kör på dig och du ligger på vägen och lider då är det dråp om jag hämtar tillhygge och avslutar ditt lidande?? Bra att veta....
Citera
2014-07-12, 22:05
Medlem
Citat:
Ok!
Google, google och voila!

För dråp döms den som dödat en person, om gärningen med hänsyn till de omständigheter som föranlett den eller i övrigt är att anse som mindre allvarlig. Avgörande är ofta huruvida handlingen kan anses ha skett i hastigt mod (dvs. ej under lång tid överlagt och planerat), gärningsmannens sinnestillstånd eller vilka förberedelser gärningsmannen vidtog. Straffet för dråp är i Sverige mellan sex och tio års fängelse. Brottet bedöms alltså lindrigare än mord, men hårdare än vållande till annans död. Precis som vid mord, men till skillnad från vid vållande till annans död krävs också uppsåt, det vill säga att gärningsmannen antingen hade för avsikt att döda offret eller åtminstone var helt likgiltig inför att handlingen skulle kunna leda till personens död. Även försök till dråp och förberedelse till dråp är straffbelagt, liksom olika sätt att medverka till dråp.

Vad lärde vi oss?

Så då kommer man även in i diskussionen vad som ska anses vara "ej under lång tid överlagt och planerat". Lång tid räcker det med en dag då eller är en vecka lång tid? Kanske en månad??
Citera
2014-07-12, 22:07
Medlem
Citat:
Ok!
Google, google och voila!

För dråp döms den som dödat en person, om gärningen med hänsyn till de omständigheter som föranlett den eller i övrigt är att anse som mindre allvarlig. Avgörande är ofta huruvida handlingen kan anses ha skett i hastigt mod (dvs. ej under lång tid överlagt och planerat), gärningsmannens sinnestillstånd eller vilka förberedelser gärningsmannen vidtog. Straffet för dråp är i Sverige mellan sex och tio års fängelse. Brottet bedöms alltså lindrigare än mord, men hårdare än vållande till annans död. Precis som vid mord, men till skillnad från vid vållande till annans död krävs också uppsåt, det vill säga att gärningsmannen antingen hade för avsikt att döda offret eller åtminstone var helt likgiltig inför att handlingen skulle kunna leda till personens död. Även försök till dråp och förberedelse till dråp är straffbelagt, liksom olika sätt att medverka till dråp.

Vad lärde vi oss?

Jag lärde mig det att det mest är skitsnack på google och att det beror helt och håller på vilka nämndemän och domare som sitter i det aktuella målet.

Hur länge tror du att "Morot" hade planerat att slå ihjäl Ida den aktuella kvällen? Jag tror inte han ens planerat det när han kom hem till henne utan att det hände i "stundens ingivelse" eller helt gick över styr. Likväl dömdes han för mord men om man ska gå efter vad alla här skriver så borde han inte dömts för mer än dråp då det ingenstans går att hitta att det varit planerat eller att Ida fått lida mm.
Citera
2014-07-12, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mypenisatrap
HDs vägledning gäller för bedömande av dråp. Klart förmildrande omständigheter behövs, vad som är klart förmildrande anstår varje domstol att bedöma. Ser du några klart förmildrande omständigheter i aktuellt fall?

Själv skulle jag anse att det snarare är en försvårande omständighet att hon dödar Lovisa hemma hos hennes pojkvän, ett ställe där Lovisa ska kunna känna sig trygg precis som i sitt egna hem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in