Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2014-07-01, 16:43
För att växla in på ett annat spår än en ev störning hos JH. Hon måste ju ha varit blodig efter att ha styckat kroppen. Ändå ringer hon på grannen o ursäktar bråket på morgontimmarna. Hon har alltså duschat av sig o bytt kläder hos JA? Tänker på uupfiften att hon gick till jobbet i blodig tröja. Går inte riktigt ihop?
Citera
2014-07-01, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klokastiklassen
Det är just det som skiljer normala människor från djur, att de inte agerar utifrån instinkter utan har förmåga att känna kärlek, empati och ha ett samvete.
I det här fallet med JH verkar hon varken ha haft en normal "människokärlek"(dvs att man inte vill skada en annan människa frivilligt), hon saknar också empati(tänker enbart på sina egna själviska intressen, att få "bort" LL utan att bry sig om LL eller de som älskar henne), och hon saknar ett normalt samvete som i förväg hindrar henne från att begå det bestialiska dådet. hade hon haft det hade hon ringt ambulansen när hon insåg vad som höll på att hända.
Nej, människor är INTE enbart djur som agerar utifrån sina instinkter..

Sen var det de där med hybris igen, finns ett flertal känslostadier som mycket enkelt kan slå ut all form av rationellt tänkande utan att det behövs varken personlighetsstörning eller nedsatt förmåga till empati.

I det här fallet rör det sig dessutom om ett helt pärlband av händelser i människans liv som utspelat sig över X tid.

Sen får det väl ses som talande att dom flesta aktiva i dessa trådar redan gjort avkall och avvaktar ytterligare medverkan. Så enklast är väl att låta er skrika om monstret och hytta med hö-gafflarna några sidor till. Varvat med någon som skall inflika ett 'uschna mig gu va hemskt att sånt här kan hända samt bifoga en ledsen smiley' går att likna med att RIP på någons facebook sida.
Senast redigerad av dip 2014-07-01 kl. 16:53.
Citera
2014-07-01, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dip
Sen var det de där med hybris igen, finns ett flertal känslostadier som mycket enkelt kan slå ut all form av rationellt tänkande utan att det behövs varken personlighetsstörning eller nedsatt förmåga till empati.

I det här fallet rör det sig dessutom om ett helt pärlband av händelser i människans liv som utspelat sig över X tid.

Slå ut all form av rationellt tänkande?

Det kan man väl inte hävda i det här fallet.

Ett pärlband av händelser, vad menar du med det? Varför skriver du att det är ett pärlband av händelser? Skriver du poesi eller vad sysslar du med?
Citera
2014-07-01, 16:55
Medlem
Citat:
Sen får det väl ses som talande att dom flesta aktiva i dessa trådar redan gjort avkall och avvaktar ytterligare medverkan. Så enklast är väl att låta er skrika om monstret och hytta med hö-gafflarna några sidor till. Varvat med någon som skall inflika ett 'uschna mig gu va hemskt att sånt här kan hända samt bifoga en ledsen smiley' går att likna med att RIP på någons facebook sida.

Du menar om man inte hyllar styckandet så hytter man med högafflar?

Jag tycker det är ett avskyvärt beteende och kan inte säga annat än att jag tycker att det hela är vidrigt.

Men du har alltså lite överseende med hennes beteende. Tycker att hon är värd lite omtanke och lite hänsyn?

Du får ursäkta men jag kan inte känna någon vidare sympati för någon som styckat en människa. Den döda har inget liv kvar och hennes anhöriga och vänner har någon att sakna. Resten av deras liv.
Citera
2014-07-01, 16:59
Medlem
WhichWitchs avatar
Citat:
Jag ser det från ett dissociativt perspektiv, och där en rad olika primärfunktioner samverkat för att fatta ett beslut gällande den situation man skapat för sig själv. Om man väldigt högt värdesätter sin egna personliga frihet (samt kanske som i detta fallet inte från början avsett att döda) och sig själv så är det inte helt orimligt att tro att man kanske försöker göra allt för att behålla denna frihet.

Eller det uns av en tillvaro som man intalar sig själv man fortfarande har trots det fruktansvärda som precis inträffat. Uppenbarligen hann också verkligheten ifatt henne här väldigt fort. Det gick inte ens ett halvt dygn.

Anledningen att du ej är förmögen att se det från ett annat perspektiv är för att du redan bestämt dig för att din värld så innebär en sån här handling automatiskt att man är ett "monster"

Du kallar det även ett 'styckmord' vilket innebär att du kopplar ihop händelserna direkt och nästan förutsätter sådant uppsåt redan från början. Trots att informationen i detta stadium är minst sagt bristfällig gällande vad som hände perioden innan JH lämnar lägenheten.

Vore det ej för den biten gällande hanteringen så skulle man inte ens prata om empati eller personlighetsstörning.

Ja du, du blir allt mer virrig själv tror jag. Redan i mitt inledande inlägg skiljde jag själva överfallet från styckningen åt ganska tydligt till och med. Jag har sen flera gånger påtalat att personlighetsstörningar inte behöver märkas särskilt tydligt i vardagen och att man knappast kan anse att människor i nära relation till GM ska kunna ana att det är fara på färde.
Jag tycker inte heller att du är förmögen att se saker ur andra perspektiv, vilket du anklagar mej för och jag har aldrig kallat någon för monster. Jag har i tidigare inlägg påtalat att alla människor besitter både mörker och ljus och dessutom vet jag med största bestämdhet att jag är bra och till och med riktigt bra på att skilja gärning och person åt. Var det något mer du vill ha en åsikt om? Du snackar om att vara påläst men kan inte ens hålla dej påläst om det som skrivits i tråden.
Citera
2014-07-01, 17:00
Medlem
WhichWitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
För att växla in på ett annat spår än en ev störning hos JH. Hon måste ju ha varit blodig efter att ha styckat kroppen. Ändå ringer hon på grannen o ursäktar bråket på morgontimmarna. Hon har alltså duschat av sig o bytt kläder hos JA? Tänker på uupfiften att hon gick till jobbet i blodig tröja. Går inte riktigt ihop?

Kanske har dragit på sej kläder över kläderna?
Citera
2014-07-01, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Channy
Ja..den är borttagen. Jag kommer inte heller in. Undrar vem som tog bort den? Samma med hennes Fb och blogg. Är det systern eller andra anhöriga som tar bort dessa? Efter vad jag förstått så harhon en syster vid namn Fr**a He***n ( vet ej om jag gjorde rätt med stjärnorna nu...)

Googles cache har kvar sidorna ännu.
Google

Och jo, hon har sin storasyster och morsa boende i Frövi, så de lär ju få lätt att hälsa på henne om hon anses frisk nog att sitta på kåken.

Vart hennes farsa håller hus har jag dock ingen aning om.
Citera
2014-07-01, 17:13
Medlem
Citat:
Kan utan problem sätta mitt konto på att det inte funnits någon vidare tanke bakom handlandet, att ej var planerat att mörda henne i personen hon älskade's lägenhet. Och att styckningen osv är omständigheter som kommit till på grund av det som utspelar sig i lägenheten.

Vill du och andra larsingvars sätta emot?

Känns som ett bra läge att få väck ett par som inte tillför så mycket utan använder sina egna fria fantasier istället för rationellt tänkande baserat på dom fakta som finns att tillgå. Och då har man kanske inte så mycket att göra i en sån här forumkategori.

Bakhåll genom en låst lägenhetsdörr?
Inte så att dom två parterna var direkt vänner. Och hade JH haft nyckel hade hon ej behövt vänta på att portlåset skulle slå ifrån.

Bakhåll genom en låst lägenhetsdörr skriver du. Vad är bakhåll genom en dörr?

Och sen det att du sätter ditt konto på att det inte funnits någon vidare tanke bakom att slå LL i bakhuvudet, ta en kniv och sticka henne med den, injicera alkohol i kroppen, stycka den och bära ut den i kassar, skriva en lapp till Ja, ringa på dörren och fara och jobba och sen dumpa kroppsdelarna. Det är en massa spontana handlingar.

Om inget av detta är genomtänkt utan att hon bestämmer allt eftersom så låter det ju märkligt. De flesta människor har planer på vad man ska göra ett tag framåt. Det är normalt tänkande att se hur man ska tillbringa resten av dagen. Få tänker en halvtimma i stöten bara.
Citera
2014-07-01, 17:23
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Enligt Aftonbladets beskrivning av händelseförloppet är hon hemma och byter kläder innan hon ringer på hos grannen.
Citera
2014-07-01, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Enligt Aftonbladets beskrivning av händelseförloppet är hon hemma och byter kläder innan hon ringer på hos grannen.

Har jag fattat det här rätt nu då. Enligt media så har hon mördat, varit hem och gått ut med hundarna och hämtat såg, styckat och burit ut delarna, varit hemma och duschat och sen åkt tillbaka och pratat med grannarna.

I vilket skede ska hon ha skrivit lappen här?
Citera
2014-07-01, 17:47
Medlem
WhichWitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel

Allt är så himla förvirrat, varför hade hon då en blodig tröja på jobbet? Eller missförstår jag någonstans?
Citera
2014-07-01, 17:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av WhichWitch
Jag har bett dej om en länk där jag kan finna saklig information om det du påstår. Djupt beklagligt tycker jag det är att du sitter och normaliserar människor som klarar av att styckmörda andra och du tycks anse det fullt naturligt och normalt. Och du får ursäkta, men jag delar inte din uppfattning i den frågan.
Jag skulle också vilja att du förklarar vad det där stora lugnet innebär som gör att man väljer att stycka någon samt att du förklarar varför fler människor inte löser sina mord genom styckning. Gärna även varför den lugna och mentalt starka gärningsmannen planlöst kastar kroppsdelar på en ganska öppen plats samt varför hon efter allt detta besvär anger sej själv. Jag väntar med spänning.

Länken
Läser du inte artiklarna du länkar till?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in