2014-06-29, 10:28
Medlem
Vryzass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Tove Lifvendahl skriver idag från ett parallellt universum.

Hon framför på svenska dagbladets ledarsida budskapet att hennes tidning (och media i gemen) återkommande, ingående och kritiskt granskar svensk invandringspolitik (brister i mottagande, asylprövningen och terroraktiviteter av "svenska" jihadister) MEN att denna kritik inte följs av en politisk diskussion.

Det är politikerna som är passiva:

Det är anmärkningsvärt att hon har mage att föra ut detta budskap i en tid som denna när DN ägnat sig åt att aktivt förvanska verkligheten (Sandviken/OECD/invandrarnas bidragsberoende) med SvD som tyst medbrottsling. När Sanna Rayman så sent som här om dagen koketterade med kodspråk i sin kommentar till den kollaps som hotar avseende kommunernas mottagande av asylsökande.

Skulle media vidare ha granskat "svenska" ISIS-krigare? Att konstatera att de finns är inte att granska. En granskning är att kartlägga deras förbindelser in i det självutnämnda muslimska civilsamhället och till de skattefinansierade islamister som talar i Almedalen. Deras egen skribent Gudmundsson skulle kunna göra detta - men han är i den här frågan förvisad till sin blogg.

Att hon tror på sitt budskap om medias drivande granskande roll avseende migrationspolitiken är i sig märkligt så också föreställningen om att andra kan uppfatta en klar skiljelinje mellan media och politiker (ledaren trummar in budskapet om vi i media och de, politikerna). Vi lever i en tid när journalister beskriver sig som aktivister, i en tid när allt fler uppfattar media och politiker som en och samma twittrande enhet - en enhet skild från folket illustrerad just nu av den roséskimrande symbiosen i Almedalen.

Utöver det följer ledaren formulär 1A. Invandring är av godo, Sverigedemokraterna har inte några svar (men bör bemötas med mer än tuppiga poseranden om ickerasism) och frågan om "volymer" förtigs helt.
http://unvis.it/www.svd.se/opinion/l...en_3700020.svd

Edit: pucktvåa.

Kvalificerat snömos. Sveriges invandring är så berikande, det stora poblemet är att sjuklövern är dålig att nå ut med detta budskap till folket?

Tove, om du läser här, var deltagarna på Bilderbergmötet oroade? Är det därför du tog dig tid att skriva en så lång artikel helt utan innehåll?

Zzzzz.
Citera
2014-06-29, 10:30
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Well, jag la ingen energi på analys.

Tycker dock man ska vara rättvis mot SVD: De har som enda större tidning problematiserat migration och integration via skribenter som Arpi, Gudmundson, Neuding och Rayman. Att det inte görs med den förbehållslöst kritiska attackvinkel som skulle falla den här tråden på läppen är ingen överraskning, det var inte väntat att SVD skulle börja låta som Dispatch International fyra år efter SD:s riksdagsinträde.

Rimligen ska SVD jämföras med AB och DN som inte ser några problem med invandring utom "rasism", blåser i vuvuzela när någon försöker lyfta problemen, samt försöker dränka debatten med "Oss alla nu"-bullshit och Sandvikensagor.
Jag håller med om din jämförelse så länge som du begränsar det till ledarsidor och politiska skribenter.

Men det Tove Lifvendahl påstår går bortom de analyser som sker på ledarsidorna. Hon påstår att det existerar en medial granskning av invandringspolitiken. Så är inte fallet. Vi saknar så gott som helt en osentimental granskning av mottagningssystemet (ekonomiska och integrationspolitiska aspekter) och asylmottagandet (identitet, PUT åt alla).

Min kritik är riktad emot det underliggande budskapet att migrationspolitiken skulle granskas på samma villkor som andra områden. Att journalisterna gör sitt jobb, men att politikerna tiger.
Citera
2014-06-29, 10:36
Medlem
medelklassmans avatar
Citat:

Hon framför på svenska dagbladets ledarsida budskapet att hennes tidning (och media i gemen) återkommande, ingående och kritiskt granskar svensk invandringspolitik (brister i mottagande, asylprövningen och terroraktiviteter av "svenska" jihadister) MEN att denna kritik inte följs av en politisk diskussion.

Det är politikerna som är passiva:

Det är anmärkningsvärt att hon har mage att föra ut detta budskap i en tid som denna när DN ägnat sig åt att aktivt förvanska verkligheten (Sandviken/OECD/invandrarnas bidragsberoende) med SvD som tyst medbrottsling. När Sanna Rayman så sent som här om dagen koketterade med kodspråk i sin kommentar till den kollaps som hotar avseende kommunernas mottagande av asylsökande.

Skulle media vidare ha granskat "svenska" ISIS-krigare? Att konstatera att de finns är inte att granska. En granskning är att kartlägga deras förbindelser in i det självutnämnda muslimska civilsamhället och till de skattefinansierade islamister som talar i Almedalen. Deras egen skribent Gudmundsson skulle kunna göra detta - men han är i den här frågan förvisad till sin blogg.

Att hon tror på sitt budskap om medias drivande granskande roll avseende migrationspolitiken är i sig märkligt så också föreställningen om att andra kan uppfatta en klar skiljelinje mellan media och politiker (ledaren trummar in budskapet om vi i media och de, politikerna). Vi lever i en tid när journalister beskriver sig som aktivister, i en tid när allt fler uppfattar media och politiker som en och samma twittrande enhet - en enhet skild från folket illustrerad just nu av den roséskimrande symbiosen i Almedalen.

Utöver det följer ledaren formulär 1A. Invandring är av godo, Sverigedemokraterna har inte några svar (men bör bemötas med mer än tuppiga poseranden om ickerasism) och frågan om "volymer" förtigs helt.

Edit: pucktvåa.

Timbroglobalisternas talesperson gör rätt för lönen.

Planen att döda invandringsfrågan genom att isolera SD och låta sjuklövern ta gemensam front och ansvar för en extrem invandringspolitik börjar närma sig sitt slut.

Den ekonomiska och det sociala sammanbrottet börjar närma sig och den politiska kartan ritas om och delar av sjuklövern börjar få betala ett allt högre pris för sin förda politik.

Då kommer den här uppmaningen att håll ihop, bara lite till, stå på er, de här mindre problemen med gettofiering, kollapsad kvalitet i skolsystemet, brottslighet och asylboenden som ingen vill ha går att lösa. Kör på.

I ett normalt konsensussökande land som Sverige så skall förstås den ökande andelen väljares motstånd mot den förda invandringspolitiken få genomslag, precis som i alla andra frågor.

Det är politikens lag - Tove "Don Quiojte" Liefvendahls ledare ändrar inget, analysen är ofullständig, ekonomiska och sociala problem förringas, social söndring och gettofiering mörkas, den demokratiska rättigheten att bestrida och önska en annan invandringspolitik ses som ett problem.

Rötan sitter långt inne i det politiska systemet.

Invandrings och migrationspolitiken är valrörelsen, allt snurrar kring den och dess kostnader, ekonomiska och politiska.

Trots löften om att det inte skulle bli så, att detta inte skulle få hända....

Så kan det gå när sju partier enas om något, inte för att lösa problem eller för att detta är bra, utan för att bekämpa ett åttonde parti som har en avvikande åsikt.

Det säger något om kraften i frågan.
Citera
2014-06-29, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Eh... det är inte "marginellt värre än stavfel" att vilseleda väljarna.

Citat:
Ursprungligen postat av Milo.Minderbender
Det är beklagligt att journalister kan sammanfattas med "människor som inte vet bättre". ...

Citat:
Ursprungligen postat av Saefvgren
Det är möjligtvis förlåtligt för människor som inte har gått ut grundskolan med fullständiga betyg men det är inte på långa vägar förlåtligt för en journalist som skriver en artikel om saken. Om journalisten inte behärskar grundskolematematik så skall journalisten inte försöka skriva om någonting som har med detta att göra.

Nej. Vid de flesta stavfel så framgår trots allt ändå vad det egentligen var som menades.
I det här fallet så är konsekvensen att journalisten promoverar en fullständigt felaktig bild av situationen.

Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
Skillnaden mellan median och genomsnitt är väl 100 procent i det här fallet?

I genomsnitt betyder att 100 procent av de berörda har jobb efter i genomsnitt 7 år.

Median betyder att 50 procent av de berörda har jobb efter 7 år.

Genomsnitt går förresten aldrig att räkna ut, om siffran är oändlig för någon berörd, vilket ju är fallet om minst en person i de undersökta gruppen aldrig fått något jobb.
Om jag uppfattat saken rätt så är fakta enligt SCB att ungefär hälften av invandrare kommit i arbete efter 7 år.

En del uttrycker det som att invandrare i snitt kommit i arbete efter sju år.
Vi är antagligen överens om att det är matematiskt inkorrekt. Och skälen har jag angett tidigare.

Men dels är medias representanter inte speciellt kompetenta (i mina ögon iaf), dels vänder sig till allmänheten media, som inte heller är så kompetent. (Och i allmänheten ingår bl a en av mina släktingar med 7 år folkskola som utbildning. Han har ingen aning om vad median är).

Hur tolkar nu svenne banan "invandrare i snitt kommit i arbete efter sju år"?
a) Alla invandrare är i arbete efter 7 år
b) Ungefär hälften är i arbete efter 7 år

Är det normalfördelat sammanfaller median och genomsnitt. Nu lär det inte vara det men jag skulle iaf hålla för troligt att en majoritet läser in betydelsen b). Och träffar därmed rätt. Och därmed är det som jag skriver i paritet med ett stavfel.

Att någon skulle kunna hamna i a) är smått obegripligt, men jag kan väl hålla öppet för att sympatisörer med Fi, V, Mp kan hamna där. Jag ser dock inte hur man kan nå de med fakta öht.
Citera
2014-06-29, 11:56
Moderator
Meijis avatar
Citat:

[---]

... i sig märkligt så också föreställningen om att andra kan uppfatta en klar skiljelinje mellan media och politiker (ledaren trummar in budskapet om vi i media och de, politikerna). Vi lever i en tid när journalister beskriver sig som aktivister, i en tid när allt fler uppfattar media och politiker som en och samma twittrande enhet - en enhet skild från folket illustrerad just nu av den roséskimrande symbiosen i Almedalen.

Svenska s.k. journalister ser idag sig själva som beställare av en viss invandringspolitik. Som The Lucky framhåller, så var Tove Lifvendahl därtill tidigare svenskt näringslivs kommunikationschef. Dagens svenska s.k. journalister anser, att roller och arbetsfördelning ser ut så här.

Svenska journalister = beställare

Svenska politiker = utförare

Svenska skattebetalare = betalare

Det finns en betydande arrogans hos dagens svenska s.k. journalister. De betraktar sin roll som beställare som fullkomligt självklar,

I samtalet mellan Dalademokratens aggressive journalist och kommunpolitikern från SD (länk), så övergår han efter 7 minuter till att uppbragt påtala, att kommunpolitikern i fråga inte har handlat som journalisterna har gett henne order om. Hon länkar på sin Facebook till några sidor, som journalisterna anser, att hon inte ska länka till.

Journalisten säger ilsket: "Om jag hade blivit uppringd av en tidning.. dom pekar ut tre olika sidor ... då hade jag väl fort som f-a tagit bort det där!"

Någon kommentar är väl överflödig.

-----

SimonStyliten skrev:

Citat:
Ursprungligen postat av SimonStyliten
Jag tittade på herrarna Stjernqvist och Hedberg som presenterade förslaget om att mjukt piska Sveriges kommuner till att ta emot fler asylanter:

http://www.regeringen.se/sb/d/18729/a/242791

(Kring 17' kommer piskförslaget, kring 24' lite om skolors resurser och möjligheter)

Maken till skruvande, nervöst fingrande (Stjernqvists vigselring ), kliande bakom öron, klanglöst tal och ursäktande flin har jag inte sett sedan chefen på avdelningen jag jobbade på för ett par år sedan skulle berätta om kommande personalnedskärningar.

(FB) Tal- och kroppsspråksanalys av svensk migrationsdebatt

LYSSNA på morgonens diskussion i Godmorgon Världens inslag "Panelen". Irene Wennemo, Aftonbladet, Sanna Rayman, Svenska Dabladet, och Jonas Thunberg, Flamman kommenterar Stjernqvists och Hedbergs förslag först i inslager. De låter påtagligt nervösa... Jag skulle f.ö. tro, att samtliga har läst Ivar Arpis artikel i Neo, även om det bara är Sanna Rayman som känns vid sakinnehållet.

http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=5898893

Notera att SR inte nämner, att förslaget diskuteras ... utan skriver, att Wennemo, Rayman och Thunberg "diskuterar Almedalen, Jean-Claude Junker och lite annat aktuellt." ... "lite annat aktuellt", var det.
Senast redigerad av Meiji 2014-06-29 kl. 12:04.
Citera
2014-06-29, 12:22
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Hur tolkar nu svenne banan "invandrare i snitt kommit i arbete efter sju år"?
a) Alla invandrare är i arbete efter 7 år
b) Ungefär hälften är i arbete efter 7 år

Är det normalfördelat sammanfaller median och genomsnitt. Nu lär det inte vara det men jag skulle iaf hålla för troligt att en majoritet läser in betydelsen b). Och träffar därmed rätt. Och därmed är det som jag skriver i paritet med ett stavfel.

Genomsnitt finns överhuvudtaget inte om svaret är "oändligt" för någon i den undersökta gruppen.

Det jag själv är intresserad av är hur lång tid det tar för invandrare att integreras i Sverige, och likna infödda svenskar vad gäller arbete, skattebetalning, bidrag etc. Anledningen att vi inte ser några sådana siffror är förmodligen att de inte är uppmuntrande.

Varför skulle någon vara intresserad av att få reda på hur lång tid det tar för hälften av invandrarna att få arbete, när siffran för infödda svenskar är ungefär 85 procent?
Citera
2014-06-29, 12:26
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
Varför skulle någon vara intresserad av att få reda på hur lång tid det tar för hälften av invandrarna att få arbete, när siffran för infödda svenskar är ungefär 85 procent?
Jepp, 85% är ju den enda verkligt intressanta siffran.
Citera
2014-06-29, 12:35
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Jepp, 85% är ju den enda verkligt intressanta siffran.

Ja, och då är svaret oändligt antal år (det finns i dagsläget inget antal år som räcker för att siffran ska vara 85 %). Man får använda andra jämförelsegrupper för att det ska bli riktiga resultat, typ de bästa invandrarna mot hela infödda populationen, eller alla invandrare mot en grupp av infödda som har svårt på arbetsmarknaden, typ alkoholister eller utvecklingsstörda.
Senast redigerad av Gullegubben 2014-06-29 kl. 12:40.
Citera
2014-06-29, 13:02
Medlem
Gullegubbens avatar
Efter 15 år ser det ut så här:

Totalt
61,6

Kvinnor
59,3

Män
63,4

Efter fem år ligger sysselsättningsgraden på hälften av syselsättningsgraden för infödda svenskar (de bästa åren, flera år är det sämre siffror än så).

43,8 42,7 38,4 35,0 36,8 41,1 40,9 33,2 41,6 42,2 33,5

Mottagningsår

1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007
Citera
2014-06-30, 12:29
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hårboll
Vi har sett en del testballonger i media kring detta, men det har väl inte heller undgått någon att dessa ballongen har punkterats snabbare än du hinner säga "DN debatt"?

Jag vägrar tro att de liberaler som tänkt använda en importerad underklass som en murbräcka mot höga skatter och höga de facto-minimilöner inte har reflekterat över att även de importerade får rösträtt. Och naturligtvis röstar de importerade inte bort sin egen bidragskran för att i stället försörja sig på McJobs.

Alltså är förklaringsmodellen felaktig, eller så är Segerfeldt, Lifvendal mfl. korkade intill gränsen för efterblivenhet.

Det är en intressant fråga... om "Segerfeldt, Lifvendal mfl. korkade intill gränsen för efterblivenhet"... och jag har inte svaret.

Men, det finns flera axlar (i personligheten) än klipsk/korkad att ta hänsyn till... t.ex. benägenhet för risktagande och fallenhet för högmod.

Någon som vill använda "en importerad underklass som en murbräcka mot höga skatter och höga de facto-minimilöner" kan vara medveten om risken, att (tillräckligt många) av "de importerade importerade inte [röstar] bort sin egen bidragskran för att i stället försörja sig på McJobs"... men de kan optimistiskt och högmodigt tänka, att äsch den risken får man väl ta... ty det kan man säkert förhindra.
Citera
2014-06-30, 12:35
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hårboll
Vi har sett en del testballonger i media kring detta, men det har väl inte heller undgått någon att dessa ballongen har punkterats snabbare än du hinner säga "DN debatt"?

Jag vägrar tro att de liberaler som tänkt använda en importerad underklass som en murbräcka mot höga skatter och höga de facto-minimilöner inte har reflekterat över att även de importerade får rösträtt. Och naturligtvis röstar de importerade inte bort sin egen bidragskran för att i stället försörja sig på McJobs.

Alltså är förklaringsmodellen felaktig, eller så är Segerfeldt, Lifvendal mfl. korkade intill gränsen för efterblivenhet.
Ett alternativ är ju att båda delar är sant, att förklaringsmodellen är felaktig och att Lifvendal är efterbliven.
Kanske är det som Moldbug säger: "It’s a mistake to think these people have opinions. They have careers".
Citera
2014-06-30, 12:46
Medlem
Blixtmannens avatar
Kulturmarxism mina herrar, kulturmarxism. Hur ska låglöneproletariatet kunna organisera sig och kräva sin rätt när det är splittrat i smågrupperingar. Därför kommer massinvandringen kunna knäcka välfärden och makthavarna behöver inte oroa sig för att bli av med platsen vid köttgrytorna. Istället för en homogen grupp kommer samhälles bottenskrap att ha olika identiteter och intressen, splittrade och oförmögna att samsas om en destination. Därför måste den nationella identiteten att krossas för det är den enda som är stark nog. Se bara på hur det såg ut vid första världskriget. Kommunisterna trodde inte att arbetarna i Europas länder skulle sluta upp för sina länder utan istället vara sin samhällsklass trogen, men tji fick de.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in