Citat:
Ursprungligen postat av
micro113
Skillnaden på att stå i en dörr och att arbeta med intagna är att vid insläpp så är dels folk ofta påverkade vilket släpper hämningar - dels har de inte trycket från övriga gruppen.
När en person på anstalt saknar spärren mot att fysiskt ge sig på kvinnor så måste han också kliva förbi spärren att gruppen i övrigt kan vända sig emot honom.
På häkte sitter det väl en jävla massa kvinnofridskränkare och våldtäktsmän som ofta under lång tid och strukturellt utövad psykisk och fysiskt misshandel på kvinnor. De har ofta en direkt nedvärderande syn på kvinnor och att dessa intagna har svårt med kvinnor som ska bestämma över dem borde du veta om du jobbat på häkte. Ofta viker de sig direkt vid konfrontation med män däremot.
Jag förstår att du försöker motivera ditt yrkesval och känner ett behov av att hävda dig i ett yrke där män de facto är bättre lämpade för de farligare delarna av arbetet. Det finns givetvis mängder med bra tjejer och arbetsuppgifter där kvinnor kan briljera, men män är bättre när det blåser hårt. Med undantag för en hel drös med värdelösa män som aldrig borde satt sin fot inom ett säkerhetsrelaterat yrke.
Micro, kan du med handen på hjärtat säga att du aldrig sagt eller tänkt att det är skönt med en stor, trygg karl som kollega?
Jag har tänkt det flera gånger, jag vet kollegor som sagt "hade jag jobbat med X hade jag aldrig vågat göra Y", eller "jag ville inte starta nåt för att jag jobbade med X den dagen". Oftast är det också tjejer som jobbar med tjejer som säger så. Hur kommer det sig om ni nu är likvärdiga och vet att män har någon inbyggd spärr från att ge sig på er?