2014-06-25, 14:29
Medlem
Minimois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
Tack! Vad kommer de att säga till sitt försvar? Att de inte hade några resurser att genomföra detta? Något jag faktiskt kan tänka mig vara troligt. Fast svaret på den frågan är väl att då blir det inte några promenader för de här farliga intagna, vilket väl inte heller är tillåtet.

Är någon av dessa skyddsombud? Om inte undrar jag vad han har/kan ha gjort innan. Jag gissar att han inte får avbryta arbetet så som på andra arbetsplatser om det är farligt?

Enligt stämningsansökan förnekar samtliga brott. Budgeten mm för aktuellt år har åklagaren med som skriftlig bevisning.
Citera
2014-06-25, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Felicidade
Ett sjukt missfoster till människa som borde avrättas oavsett orsaken till hans ohälsa. Hon var en varm kärleksfull och intet ont anande medmänniska. Ynkligt av detta missfoster att gå lös på denna försvarslösa unga kvinna. Förruttna nu ditt vedervärdiga aaas.

Självklart...det var ju ett vansinnesmord....men en förklaring till att han helt utan vettig anledning hoppar på henne kan vara att han misstolkade leendet...svårt psykiskt sjuka (som är mycket våldsbenägna alltså) kan misstolka vad som helst...dom kan gå och mörda glada, skrattande barn som straff för att dom "hånskrattade", fast det bara var inbillning...barnen kanske inte ens lagt märke till personen utan skrattade av annan anledning.
Senast redigerad av Trapizo 2014-06-25 kl. 14:38.
Citera
2014-06-25, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
....
Nej, han hade inget egentligt mot henne, precis som ha inte hade något emot den arrestvakt som han tidigare slagit ner. Han såg tillfället och tog det - det är något som ligger hos honom, inte som du skall söka svar på hos de utsatta vårdarna.

Om det nu skulle vara så att det är jag som har rätt...att Ljungström retade sig på att hon såg glad ut...han missförstod alltihop....så inte kan man anklaga henne för det...det är ingenting hon kunde räkna ut...hon hade jävligt otur i vilket fall. Han har väl inte talat om än varför han mördade henne...han kanske fattar nu efteråt att det är av en så jävla dum anledning så han lika gärna kan hålla tyst.
Citera
2014-06-25, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Skillnaden på att stå i en dörr och att arbeta med intagna är att vid insläpp så är dels folk ofta påverkade vilket släpper hämningar - dels har de inte trycket från övriga gruppen.
När en person på anstalt saknar spärren mot att fysiskt ge sig på kvinnor så måste han också kliva förbi spärren att gruppen i övrigt kan vända sig emot honom.

På häkte sitter det väl en jävla massa kvinnofridskränkare och våldtäktsmän som ofta under lång tid och strukturellt utövad psykisk och fysiskt misshandel på kvinnor. De har ofta en direkt nedvärderande syn på kvinnor och att dessa intagna har svårt med kvinnor som ska bestämma över dem borde du veta om du jobbat på häkte. Ofta viker de sig direkt vid konfrontation med män däremot.

Jag förstår att du försöker motivera ditt yrkesval och känner ett behov av att hävda dig i ett yrke där män de facto är bättre lämpade för de farligare delarna av arbetet. Det finns givetvis mängder med bra tjejer och arbetsuppgifter där kvinnor kan briljera, men män är bättre när det blåser hårt. Med undantag för en hel drös med värdelösa män som aldrig borde satt sin fot inom ett säkerhetsrelaterat yrke.

Micro, kan du med handen på hjärtat säga att du aldrig sagt eller tänkt att det är skönt med en stor, trygg karl som kollega?
Jag har tänkt det flera gånger, jag vet kollegor som sagt "hade jag jobbat med X hade jag aldrig vågat göra Y", eller "jag ville inte starta nåt för att jag jobbade med X den dagen". Oftast är det också tjejer som jobbar med tjejer som säger så. Hur kommer det sig om ni nu är likvärdiga och vet att män har någon inbyggd spärr från att ge sig på er?
Citera
2014-06-25, 23:06
Medlem
Vilket jävla as till människa. Folk förtjänar andra chanser, men den här snubben faller ju tillbaka gång på gång med olika våldsbrott. Vider som han bör få ruttna i en cell resten av livet och aldrig se dagsljus igen. Hoppas att han aldrig kommer ut på gatorna igen, och dör i sin ensamhet. Människor som honom förtjänar ingen empati överhuvudtaget.
Citera
2014-06-26, 19:39
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trapizo
Om det nu skulle vara så att det är jag som har rätt...att Ljungström retade sig på att hon såg glad ut...han missförstod alltihop....så inte kan man anklaga henne för det...det är ingenting hon kunde räkna ut...hon hade jävligt otur i vilket fall. Han har väl inte talat om än varför han mördade henne...han kanske fattar nu efteråt att det är av en så jävla dum anledning så han lika gärna kan hålla tyst.

Jag tror som du att risken är väldigt stor att det var hennes leende som var den utlösande faktorn som gjorde att Ljungstöm attackerade(mördade)henne. Jag har, sedan många år tillbaka, en arbetskamrat som jag tror det är något "fel" på. Hon kan utan vidare skälla ut oss andra helt utan förvarning. Det handlar aldrig om att någon t.ex "tagit den största bullen" eller " kommit för sent till jobbet". Hennes vrede utlöses av sådant som hon inbillar sej. Hon kan skälla ut en för att man tittar i en tidning för det betyder, enligt henne, att man fryser ut henne. En väldigt snäll men tystlåten arbetskamrat fick efter ett arbetspass världens utskällning för att hon "hade varit oförskämd" med sin tystlåtenhet. Det hjälper inte att vi "går på tå" för henne, hon hittar alltid något att skälla ut oss för. Det kommer som en blixt från en klar himmel. Senaste grejen som hände var just att jag log mot henne, jag ville visa att jag ville henne väl, trots allt.Då tog hon något steg fram mot mej, tittade på mej med svart blick och sa: Vad skrattar du åt? Jag tror alltså att det kan räcka med ett leende för att någon med tillräcklig svår störning kan begå våldsbrott. Jag menar naturligtvis inte att Karen Gebread själv har någon skuld i det som hände, hon ser ut, på de bilder man sett, att vara en varm och god människa.
Citera
2014-06-27, 13:03
Medlem
jajahars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Jag tror som du att risken är väldigt stor att det var hennes leende som var den utlösande faktorn som gjorde att Ljungstöm attackerade(mördade)henne. Jag har, sedan många år tillbaka, en arbetskamrat som jag tror det är något "fel" på. Hon kan utan vidare skälla ut oss andra helt utan förvarning. Det handlar aldrig om att någon t.ex "tagit den största bullen" eller " kommit för sent till jobbet". Hennes vrede utlöses av sådant som hon inbillar sej. Hon kan skälla ut en för att man tittar i en tidning för det betyder, enligt henne, att man fryser ut henne. En väldigt snäll men tystlåten arbetskamrat fick efter ett arbetspass världens utskällning för att hon "hade varit oförskämd" med sin tystlåtenhet. Det hjälper inte att vi "går på tå" för henne, hon hittar alltid något att skälla ut oss för. Det kommer som en blixt från en klar himmel. Senaste grejen som hände var just att jag log mot henne, jag ville visa att jag ville henne väl, trots allt.Då tog hon något steg fram mot mej, tittade på mej med svart blick och sa: Vad skrattar du åt? Jag tror alltså att det kan räcka med ett leende för att någon med tillräcklig svår störning kan begå våldsbrott. Jag menar naturligtvis inte att Karen Gebread själv har någon skuld i det som hände, hon ser ut, på de bilder man sett, att vara en varm och god människa.

Problemet med Karen Gebread var att hon saknade vårdutbildning. Det är en självklar grej att man är försiktig med leenden mot schizofrena personer och hade hon vetat det så hade hon inte sett så glad ut vilket var något som jag reagerade på direkt när man fick se de sista bilderna på henne i pressen.

Sedan är det tyvärr så att tjejer ska visa sig duktiga och göra saker på egen hand. Finns också ett visst grupptryck i det hela och man vill inte visa sig feg utan tar fången/patienten med sig på egen hand. Det är här som arbetsledare/chefer har ett ansvar dvs att se till att personalen inte utsätts för onödiga risker. Jag hoppas att de ansvarig ställs inför rätta och får kännbara straff för sådant här ska bara inte hända.

Det är inte bara i Huddinge som personal jobbat själva. Detta händer även på Rättspsyk i Växjö och då är det på en sådan klinik sådana som Ljungström sitter på. Låt det gå några år och man bedömer att han är så pass frisk att han kan vistas i ett utslussningsboende och där förväntas personalen kunna jobba ensam...
Citera
2014-06-28, 05:57
Medlem
DonDDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vederbörande
På häkte sitter det väl en jävla massa kvinnofridskränkare och våldtäktsmän som ofta under lång tid och strukturellt utövad psykisk och fysiskt misshandel på kvinnor. De har ofta en direkt nedvärderande syn på kvinnor och att dessa intagna har svårt med kvinnor som ska bestämma över dem borde du veta om du jobbat på häkte. Ofta viker de sig direkt vid konfrontation med män däremot.

Jag förstår att du försöker motivera ditt yrkesval och känner ett behov av att hävda dig i ett yrke där män de facto är bättre lämpade för de farligare delarna av arbetet. Det finns givetvis mängder med bra tjejer och arbetsuppgifter där kvinnor kan briljera, men män är bättre när det blåser hårt. Med undantag för en hel drös med värdelösa män som aldrig borde satt sin fot inom ett säkerhetsrelaterat yrke.

Micro, kan du med handen på hjärtat säga att du aldrig sagt eller tänkt att det är skönt med en stor, trygg karl som kollega?
Jag har tänkt det flera gånger, jag vet kollegor som sagt "hade jag jobbat med X hade jag aldrig vågat göra Y", eller "jag ville inte starta nåt för att jag jobbade med X den dagen". Oftast är det också tjejer som jobbar med tjejer som säger så. Hur kommer det sig om ni nu är likvärdiga och vet att män har någon inbyggd spärr från att ge sig på er?

Nu vet jag inte hur Micro ställer sig till ovan, men den yttersta feminismens kärna har under många sena rödvinskvällar lyckats elda upp varandra till den grad att de helt förtränger det faktum att män i snitt väger 20% mer än kvinnor, är starkare samt psykiskt och emotionellt kan hantera vissa situationer och yrken bättre.
En av mitt livs största förtroendekriser för polisen var när en kvinnlig konstapel kom till en svår situation och grep BO istället för GM, utav det enkla skälet att GM var en stor och elak kille...
Citera
2014-06-28, 10:56
Medlem
Sätter man brudar på 1.50 och 50kg som häktesvakter och piketpoliser händer sånt här, det förstår väl alla vettiga människor.
Jag tror inte den här psykopaten hade varit lika sugen på att överfalla en gubbe på 1.90 och 100 pannor, med risk att själv bli ihjälslagen.
Sen kan ni sitta och lipa hur mycket ni vill över bristande resurser, det spelar mindre roll. Polisen har fått mer och mer resurser, men hjälper det till att lösa mer brott? Svar nej
Citera
2014-06-28, 13:45
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Här är en tråd jag skapade med anledning av denna händelse:

(FB) Feminismens dödsoffer
Citera
2014-06-28, 15:15
Medlem
coyoteroadrunners avatar
Helt otroligt att det här kunde hända tycker jag. Det har ju tidigare tydligt visat sej att gärningsmannen utövar kraftigt våld mot människor i sin omgivning, detta har upprepats vid flera tillfällen. Då måste man bl.a organisera arbetet i häktet utifrån detta faktum.

Enligt mitt tycke är det lite löjligt att diskutera vilka bokstavsdiagnoser, vilken etnicitet mm som såna gärningsmän har.... eller om vi ska ha feminism eller ej... eller om vi ska ha dödsstraff (det sistnämnda ska vi inte ha tycker jag).

Personen i fråga är överdrivet utåtagerande och impulsiv, mao farlig. Antar att även han själv inser detta. Lika bra att låsa in karln, för allas bästa, troligen det bästa även för fången. Stoppa in mat genom en liten lucka, och ha många vakter vid förflyttning. Bäst för alla parter.
Citera
2014-06-28, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary

Jag känner för dig! Det kan inte vara kul att behöva väga precis allt man säger på våg! Lycka till med detta! Jag tycker det är så märkligt att GM fick sånt fruktansvärt utbrott totalt från ingenstans....anledningen till attacken fanns ju bara i hans hjärna. Karen G ville bara vara vänlig...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in