2011-11-03, 21:43
Medlem
GirigaJudens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Irrblossa
att klänga sig fast) Dom hade uppenbarligen inga vettiga verktyg för att hålla dessa avskum i schack.
Ingen pepparspray eller annat nödvändigt.
Borde man inte se över deras arsenal av "verktyg"?
Personal som arbetar nära de intagna har inte några vapen just eftersom intagna rör sig så när och runt omkring dem. Men pepparspray istället för batong i händerna på Gunbritt hade ju varit ett bättre alternativ. GM inte fått tag på ett bra vapen och Gunbritt hade inte behövt vara stark utan hade kunnat enkelt spreja GM när han sitter över Karen.
Citera
2011-11-03, 21:46
Medlem
got2Bmes avatar
Vad heter den intagne som bevittnade mordet? Någon som vet vad han satt häktad för? Antar att i alla fall namnet finns med i förundersökningen men den får jag inte ner...
Citera
2011-11-03, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av volvo 240
Vid närmare eftertanke, hade de haft tazers hade väl Gunbritt60+ satt den i Karen istälelt för i Erik...

Faktiskt mer troligt att hon skjutit sig själv i foten givet hennes uppenbart grova inkompetens.
Senast redigerad av svenbrynolf 2011-11-03 kl. 21:56.
Citera
2011-11-03, 21:50
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ningudo
You know what I am talking about.

Jag tycker att män och enbart män (alt kvinnor med mäns muskelstyrka) skall handskas med grovkriminella. Detta säger jag med bakgrund till den sorgliga som hänt. Sannolikhet är stor att Gunmarie
...

Det är en allvarligt felaktig slutsats att plitar nödvändigtvis ska vara män.
  • Till att börja med så kommer det alltid att finnas stora och starkare fångar som i alla fall kommer att kunna slå ner pliten.
  • Vidare så kan man inte tillåta att något handgemäng mellan fångar och plitar, vilket skulle kunna uppstå i alla fall där pliten inte är uppenbart kraftigare byggd än fången.
  • Fången får aldrig ha en chans att kunna vara våldsam mot plitar. Genom att som i det här fallet vara våldsam mot pliten. Men vi kan inte heller tillåta att pliten måste ta till grovt våld mot fången för att kunna värja sig.
  • Fången ska aldrig ha någon chans att ta till våld. Hur det nu ska gå till, med ordentlig bemanning, tekniska lösningar, eller något annat, tänker jag inte försöka fundera ut.
Men att bara säga att plitarna ska vara män, är att göra det hela väl enkelt för sig.
Citera
2011-11-03, 21:50
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av got2Bme
Vad heter den intagne som bevittnade mordet? Någon som vet vad han satt häktad för? Antar att i alla fall namnet finns med i förundersökningen men den får jag inte ner...

Han heter Abdi Mohamed eller något liknande.
Citera
2011-11-03, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KomissarieBeck
Nja nu är det väl något vinklat eller?
Jag köper att Gunnmarie inte har samma styrka som en man med i det ögonblicket som hon kom in så var Erik utom all kontroll och i det psyktillståndet så tror jag knappas att vare sig en man eller en kvinna kunde stoppa honom då raseriet var fullkomligt.
När den manlige vakten kom inrusandes så tror jag att Erik sakta hade börjat komma tillbaka till verkligheten och börjat förstå vad som händer, därav lägger han sig ner då han inser att det är över.
PS: Det är ju lite svårt att se på bilden att den manliga vakten hade mord i blicken eller......

Om inte annat så lär han ha haft armarna fulla med mjölksyra och knappast haft något annat val än att ge upp direkt i det läget.
Citera
2011-11-03, 22:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
Det är en allvarligt felaktig slutsats att plitar nödvändigtvis ska vara män.
  • Till att börja med så kommer det alltid att finnas stora och starkare fångar som i alla fall kommer att kunna slå ner pliten.
  • Vidare så kan man inte tillåta att något handgemäng mellan fångar och plitar, vilket skulle kunna uppstå i alla fall där pliten inte är uppenbart kraftigare byggd än fången.
  • Fången får aldrig ha en chans att kunna vara våldsam mot plitar. Genom att som i det här fallet vara våldsam mot pliten. Men vi kan inte heller tillåta att pliten måste ta till grovt våld mot fången för att kunna värja sig.
  • Fången ska aldrig ha någon chans att ta till våld. Hur det nu ska gå till, med ordentlig bemanning, tekniska lösningar, eller något annat, tänker jag inte försöka fundera ut.
Men att bara säga att plitarna ska vara män, är att göra det hela väl enkelt för sig.

hela ditt inlägg fallerar stort om jag ställer mig denna fråga till dig:
Hade det sett annorlunda ifall tant Gunamarie-Agda på 60år+ hade erstats med Jen 25år 85kg i sina bästa år?
Jag tror att de flesta inklusiv du, även om du gärna skriver att kvinnor är jämnbördiga mannen, hade föredragit Jens.
Citera
2011-11-03, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GirigaJuden
Personal som arbetar nära de intagna har inte några vapen just eftersom intagna rör sig så när och runt omkring dem. Men pepparspray istället för batong i händerna på Gunbritt hade ju varit ett bättre alternativ. GM inte fått tag på ett bra vapen och Gunbritt hade inte behövt vara stark utan hade kunnat enkelt spreja GM när han sitter över Karen.

Ja som du säger hade det varit oerhört praktiskt med pepparspray, nästan så som att ett liv skulle kunna räddats. Dessutom är det svårt att mörda med pepparspray om det kommer i fel händer.

Är det ingen på häktet som besitter rätt till att nyttja skjutvapen?
Citera
2011-11-03, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GirigaJuden

På flera av landets häkten har en stor andel av personalen både OC-spray och expanderbatong i den dagliga tjänsten. Detta gäller på såväl säkerhets- som gemavdelningar.
Citera
2011-11-03, 22:50
Medlem
Irrblossas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nacional
Ja som du säger hade det varit oerhört praktiskt med pepparspray, nästan så som att ett liv skulle kunna räddats. Dessutom är det svårt att mörda med pepparspray om det kommer i fel händer.

Är det ingen på häktet som besitter rätt till att nyttja skjutvapen?

Ja, varför i all världen har vakterna inte hylsor i bältet (knäppbara) med pepparspray, som rutin?
Måste ju vara det mest skonsamma och humana sättet att hålla odjuren i schack? Till och med PK eliten och dom intagna själva måste väl hålla med om detta?
Naturligtvis ska den vara enkel att komma åt i stressat läge, men ändå sitta i fodral eller dylikt så att en intagen inte bara ska kunna rycka den hur som helst.
Citera
2011-11-03, 22:52
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cantona1990
hela ditt inlägg fallerar stort om jag ställer mig denna fråga till dig:
Hade det sett annorlunda ifall tant Gunamarie-Agda på 60år+ hade erstats med Jen 25år 85kg i sina bästa år?
Jag tror att de flesta inklusiv du, även om du gärna skriver att kvinnor är jämnbördiga mannen, hade föredragit Jens.

Nej, nej, nej!

Du förutsätter att GM skulle stå där ensam med Jens, 25 år och 85kg i sina bästa år. Det slutar alltså med att Jens slår ner Erik. Inte för att jag har mycket till övers för Erik, men det är inte bra om plitarna behöver slå ner fångarna. Sen har vi naturligtvis även fången Peter, 37 dan i nävslagsmåldo som med sina 110 kilo slår ner Jens.

Det kan mycket väl vara Karen, 45kg, och Gunmarie, 60 år, (OBS två stycken), som för den till händer och fötter fängslade Erik till tårtbiten. Väl inne i tårtbiten får han lemmarna upplåsta på något bra sätt. Därinne kan han sedan i lugn och ro få spel och puckla på och slå sig trött på någon pelare.
Citera
2011-11-03, 23:06
Medlem
LittlePerverts avatar
Okej några tankar efter att ha läst mycket korkat i den här tråden.

1. Varför inte bara män på häktet?
det mest självklara svaret är förstås att även kvinnor blir häktade och det kanske inte är så kul för en kvinna att bli visiterad av en man varje dag. En annan orsak är att kvinnor kan lugna situationen bland en massa hetsiga killar just för att det inte blir en kraftmätning om vem som är störst och starkast. Har två bekanta som jobbat tillsammans på Kumla. Han är 1.80 och har tävlat i kampsport, hon är 1.55 och allmänt liten. Han säger att han ibland valde att skicka in tjejen i diskussioner just för att hon kunde avvärja och lugna ner situationen, medan det blev mer en styrkeuppvisning om han gick in. Men självklart är det han som vinner om situationen väl leder till bråk. Jag menar bara att man behöver båda sidor, inte enbart män eller enbart kvinnor.

2. All närkampsutbildning för personal handlar om att inte göra skada på personen. Så tänk scenariot att kvinnan rusat in och slagit stackars Erik i huvudet, Karen hade överlevt och tidningsrubrikerna hade handlat öm övervåld istället. ingen hade ju haft vetskap om att kvinnan räddat Karen från döden, man hade bara sett att en plit slagit en intagen i huvudet. Usch och fy.

3. Varför släpptes inte medfången ut? Ja om han släppts ut och också dödats hade kvinnan kunnat räkna med sparken direkt. Hon är inte bara anställd för att hålla kriminella inlåsta utan också skyddade. Eller så kanske medfången hade sett sin chans och hjälpt till, plockat nycklar och fixat rymningsförsök. Hur ska kvinnan kunna veta hans intentioner?

4. Jag har inte jobbat på häkte men annan låst institution. Vår larmrutin var sådan att om något hände skulle vi larma och invänta förstärkning, ev låsa upp dörrar så förstärkning kommer in snabbare. Jag tror med andra ord inte att tjänstefel begåtts här. Hon larmade och försökte dessutom göra något åt situationen. Angående tvåhandsfattning på batongen visade väl bevisning att Erik också fått lov att hålla med två händer.

5. Att Erik la sig platt när hjälp kom innebär inte att han vek sig för "mannen", det kan ju vara så att hans armar var fyllda med mjölksyra efter att ha slagit 38 gånger, han hörde att fler kom och var för trött för att orka bråka.

Jag tycker det hela är systemfel. Erik borde inte skickats upp själv, det borde inte krävas specialnycklar på specialnyckelknippor för att komma till undsättning. Hur många sekunder hade kunnat sparats in om personalen sluppit fumla med nycklar, nycklar som dessutom bara fanns på en viss nyckelknippa. Kul att stå och vänta vid en dörr när man ska springa på larm. Hur kan det ta så lång tid för dataskärmen hos vakten att få upp bild på överfallet?
Det borde ju finnas något slags automatik så att dörrar kan låsas upp snabbare, vakthavande får bilder från larmområdet snabbare, funderingar över vem som ska springa från avdelning vid larm borde klargöras redan vid skiftstart. Nu fick personal kolla så att läget var ok på avdelningen de befann sig på först. Där jag jobbade hade en på varje avdelning speciell larmmottagare och var ansvarig för att springa vid larm, med andra ord kunde den personalen bara släppa allt och dra iväg, det var bestämt vid skiftstart.
Varför har inte de som jobbade på Eriks avdelning tillfrågats om varför de inte åkte med upp? Det är de som ska ha haft koll på¨att inte släppa upp honom själv, inte Karen eller tornet, utan de på Eriks avdelning. Det var ju där felet startade.

Tragiskt är det hur som helst. Man får väl hoppas att något gott kommer ur det hela, som bättre rutiner, ökad personalmängd, en modernisering av häktet i sig kanske?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in