2014-06-25, 03:09
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cavalier
Du har uppenbart erfarenhet av att jobba "på anstalt". Men brottet skedde i häktet. Efter häktning sker en viss sortering, och det akuta drogruset går över. Personalen har tid att lära känna "klientelet" - "han är bråkig", "han pratar högt men är foglig om man snackar ner honom", "den killen är rädd, det är första gången", etc.

På häktet har man väldigt kort tid att lära känna personer. Där blandas allehanda människor - kontokorts-bedragare och psykotiska mördare i en salig blandning. Då, och där, ska personalen vara "biffiga" och "intimiderande". Fast de ska ju förstås följa lagen!

Jag har tillbringat en natt i häkte (ej LOB), och det var fasansfullt! Folk skrek som djur i korridoren (fattar inte varför..). När jag fick gå på toaletten så mötte jag en storvuxen kille som såg ut som Jeffrey Dahmer. Det var inte roligt.. Men han åtföljdes av två riktigt stora killar (ja, ja... det kunde lika väl ha varit tjejer..), så jag hann fram till toaletten innan han hann slå ihjäl mig!

Huga...
Jag har arbetat både på anstalt och på häkte, och redan tidigare i tråden påtalade jag att det är personaltätare på häkte samt att det är kortare insatstid - kortare springtid när larmet går..

När jag arbetade på häkte var vi i princip alltid två som öppnade häktesdörrarna - på anstalt går du alltid ensam i korridoren.

Var man någon gång ensam om att serva på en dörr så fanns kollegan inte långt borta - och när det gällde intagna som bedömdes som "risker" så var man i princip alltid två bara det handlade om att lämna något i luckan.

Ändå blev en kollega nedslagen - ett brutalt överfall som höll på att sluta mycket illa - av en av den tidsperiodens "farliga" intagna (sett till häktespersonalens säkerhet) - den killen flyttades till oss för att han hade gett sig på personal på i princip varenda häkte han varit på. Hos oss skötte han sig från försommar fram till jul sen slog det slint och han slog ner en kollega.

Samma person placerades sedan på den avdelningen jag arbetade på när jag arbetade på anstalt - han skickades dock vidare av säkerhetsskäl med hänvisning till häktesincidenten.

Om du tillbringade en natt så bör det ha varit som anhållen - innan du flyttar över till häkte/häktesavdelning. Där är det ofta bråkigare än på själva häktet eftersom de har just LOB:are i anslutning till arresten (vanligen i alla fall).
Det finns dock de som kommer till häktet och inte är i så bra "skick" psykiskt av olika skäl och det kan ibland göra att det finns folk som skriker och lever om.
Citera
2014-06-25, 07:16
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Att en del tror man skulle lösa problemet med stora starka män faller på sin egen meningslöshet. Det är knappast regelrätta brottningsmatcher vi vill se på våra anstalter. Naturligtvis ska det här lösas på annat sätt. Inte bara för att personalen ska vara säker, utan även för den intagne.

Det ska inte behöva resultera i att en psykiskt sjuk intagen som av någon anledning ger sig på personalen brutalt slås ner av personalen. Vilket blir resultatet om de två är någorlunda jämnstarka. Personalen ska inte behöva ta till så mycket våld, vilket de inte behöver om de är några stycken.

Jag är lite nyfiken Micro. Vill du säga ifall du är man eller kvinna?
Citera
2014-06-25, 07:55
Medlem
lednings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Däremot minst två i varje given situation, och fler när säkerheten kräver det, borde vara minimikrav.
Minst två borde vara självklarhet.
En annan fördel med att vara två "vakter" är om det skulle uppstå en situation som leder till anmälan, typ bruk av övervåld eller hot mot tjänsteman. Då kan det vara bra med ytterligare ett vittne. (Man kan iofs fundera över faktorer som hederskodex etc...)

Sammantaget tror jag minst två personal ger en tryggare situation för alla parter, oavsett kön.
Citera
2014-06-25, 11:50
Medlem
En anledning till att Ljungström hoppade på KB kan kanske vara att hon log stort åt honom när hon gick mot honom i korridoren (enligt bilden i alla fall), och i hans förvridna hjärna blev det till att hon hånflabbade åt honom istället...han minns tidigare hånflabbningar han fått...och så skulle han ge igen på henne, som var intet ont anandes...
Citera
2014-06-25, 11:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Trapizo
En anledning till att Ljungström hoppade på KB kan kanske vara att hon log stort åt honom när hon gick mot honom i korridoren (enligt bilden i alla fall), och i hans förvridna hjärna blev det till att hon hånflabbade åt honom istället...han minns tidigare hånflabbningar han fått...och så skulle han ge igen på henne, som var intet ont anandes...

Ett sjukt missfoster till människa som borde avrättas oavsett orsaken till hans ohälsa. Hon var en varm kärleksfull och intet ont anande medmänniska. Ynkligt av detta missfoster att gå lös på denna försvarslösa unga kvinna. Förruttna nu ditt vedervärdiga aaas.
Citera
2014-06-25, 12:22
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
Att en del tror man skulle lösa problemet med stora starka män faller på sin egen meningslöshet. Det är knappast regelrätta brottningsmatcher vi vill se på våra anstalter. Naturligtvis ska det här lösas på annat sätt. Inte bara för att personalen ska vara säker, utan även för den intagne.

Det ska inte behöva resultera i att en psykiskt sjuk intagen som av någon anledning ger sig på personalen brutalt slås ner av personalen. Vilket blir resultatet om de två är någorlunda jämnstarka. Personalen ska inte behöva ta till så mycket våld, vilket de inte behöver om de är några stycken.

Jag är lite nyfiken Micro. Vill du säga ifall du är man eller kvinna?
Kvinna

Citat:
Ursprungligen postat av ledning
En annan fördel med att vara två "vakter" är om det skulle uppstå en situation som leder till anmälan, typ bruk av övervåld eller hot mot tjänsteman. Då kan det vara bra med ytterligare ett vittne. (Man kan iofs fundera över faktorer som hederskodex etc...)

Sammantaget tror jag minst två personal ger en tryggare situation för alla parter, oavsett kön.
Ja, man har dessutom ytterligare en som kan larma om något händer. En annan aspekt är också att om ena vårdaren väcker ilska och den andra ställer sig emellan kan det hämma attack/ ge kollega reträtt möjlighet etc - sådana situationer har jag själv brutit med just den strategin.

Det finns i princip bara fördelar med att vara två - och är en säkerhetsrisk att vara ensam, av flera olika skäl.

Citat:
Ursprungligen postat av Trapizo
Nej, han hade inget egentligt mot henne, precis som ha inte hade något emot den arrestvakt som han tidigare slagit ner. Han såg tillfället och tog det - det är något som ligger hos honom, inte som du skall söka svar på hos de utsatta vårdarna.
Citera
2014-06-25, 12:59
Medlem
buffalos avatar
Poliser hanterar ju inte våldsamma eller potentiellt våldsamma brottsmisstänkta ensamma, så jag förstår inte varför häktespersonal skulle behöva göra det. De har ju dessutom sämre möjligheter att försvara sig än polisen har.
Senast redigerad av buffalo 2014-06-25 kl. 13:06.
Citera
2014-06-25, 13:32
Medlem
cavaliers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Jag har arbetat både på anstalt och på häkte, och redan tidigare i tråden påtalade jag att det är personaltätare på häkte samt att det är kortare insatstid - kortare springtid när larmet går..

När jag arbetade på häkte var vi i princip alltid två som öppnade häktesdörrarna - på anstalt går du alltid ensam i korridoren.

Var man någon gång ensam om att serva på en dörr så fanns kollegan inte långt borta - och när det gällde intagna som bedömdes som "risker" så var man i princip alltid två bara det handlade om att lämna något i luckan.

Ändå blev en kollega nedslagen - ett brutalt överfall som höll på att sluta mycket illa - av en av den tidsperiodens "farliga" intagna (sett till häktespersonalens säkerhet) - den killen flyttades till oss för att han hade gett sig på personal på i princip varenda häkte han varit på. Hos oss skötte han sig från försommar fram till jul sen slog det slint och han slog ner en kollega.

Samma person placerades sedan på den avdelningen jag arbetade på när jag arbetade på anstalt - han skickades dock vidare av säkerhetsskäl med hänvisning till häktesincidenten.

Om du tillbringade en natt så bör det ha varit som anhållen - innan du flyttar över till häkte/häktesavdelning. Där är det ofta bråkigare än på själva häktet eftersom de har just LOB:are i anslutning till arresten (vanligen i alla fall).
Det finns dock de som kommer till häktet och inte är i så bra "skick" psykiskt av olika skäl och det kan ibland göra att det finns folk som skriker och lever om.

Jo så var det, jag har nog inte så bra koll på termerna. Jag var anhållen på misstankar som visade sig vara helt ogrundade, och fick gå hem efter ett dygn. Hemsk upplevelse... Jag var nykter, och har aldrig använt droger starkare än Alvedon - det var som att befinna sig på ett zoo. När vakterna stängde dörren kände jag mig trygg!
Citera
2014-06-25, 13:41
Medlem
cavaliers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ledning

Kanske OT: I massor av trådar, där det finns videos på ingripanden, så kommenterar många: "Vilka jävla fega as! 4 stora killar ger sig på en liten tjej. Fruktansvärt osportsligt!", etc. Hur tänker man då? Ska man skicka in den minsta killen/tjejen ensam, för att det ska bli en "jämn match"??? Fattar inte folk att risken för skador på "offret" minimeras ju fler det är som hanterar situationen? Istället för "holmgång" med batong, OC, MMA-sparkar etc så tar polis/väktare/ov lugnt hand om var sin arm/ben och "offret" ger upp och blir utburen.

Men, man tänker kanske inte redigt om man har marinerat hjärnan med alkohol och droger...
Citera
2014-06-25, 14:07
Medlem
Minimois avatar
EL påbörjade attacken mot KG när hon var tvungen att vända honom ryggen för att låsa upp dörren till rastgården. Självklart skulle det ha varit fler häktesvakter så att någon hade ögonen på den intagne hela tiden.

Att KG därtill varken hade spray eller batong. Att varken hon eller "hissvakten" hade fått information om hur farlig EL bedömdes - han fick uttryckligen inte vara ensam med personal enligt säkerhetsbedömningen. Måtte Kempe, Melander och Strömfelt fällas för grovt vållande av KGs meningslösa död.

Citera
2014-06-25, 14:09
Medlem
Minimois avatar
Forts.

Citat:
Agneta Kämpe läggs till last att hon underlåtit att systematiskt planera, leda

och kontrollera verksamheten på ett sätt som leder till att arbetsmiljön på

promenadgården 8:1 uppfyller föreskrivna krav på en god arbetsmiljö. Hon har

således inte sett till att

- sådana instruktioner för genomförande av promenader fanns som

säkerställde att särskilda säkerhetsrutiner i samband med förflyttning av en

intagen som bedömts som farlig upprätthölls

- arbetsförhållandena på promenadgården 8:1 undersöktes regelbundet med

en noggrann och kontinuerlig kartläggning av risken för våld i samband

med genomförande av promenaderna

- det gjordes en individuell bedömning av arbetstagarnas möjlighet att

hantera en farlig intagen så att de som utsågs till en promenadvakt var

utrustade för att bemästra ett våldsangrepp, t ex med hjälp av OC-spray

och ASP

- arbetstagarna fick tillräcklig information om de intagna som bedömts som

farliga.

Göran Melander läggs till last att han underlåtit att se till att

- de arbetstagare som deltog i arbetet med att genomföra promenader kände

till de intagna som hade bedömts som farliga

- sådana arbetsrutiner och instruktioner för genomförande av promenader

fanns som säkerställde att särskilda säkerhetsrutiner i samband med

förflyttning av en intagen som bedömts som farlig upprätthölls.

Robert Strömfelt läggs till last att han underlåtit att

- undersöka arbetsförhållandena på promenadgården 8:1 och därvid

kontinuerligt kartlägga risken för våld i samband med genomförande av

promenader

- se till att den som utsågs till en promenadvakt den aktuella dagen var

utrustad för att hantera ett våldsangrepp, t ex med hjälp av OC-spray och

ASP

- se till Karen Gebreab fick fullgod information om de intagna som bedömts

som farliga och då förhöjd bemanning var påkallad

- se till att det fanns särskilda säkerhetsrutiner för Karen Gebreabs arbete till

undvikande av att hon ensam behövde ta emot en farlig intagen.

Var och en har gjort sig skyldig till en försummelse av allvarligt slag, eftersom

de angivna bristerna allmänt sett gett upphov till allvarlig fara för arbetstagares

säkerhet till person och i det enskilda fallet lett till att Karen Gebreab mördats.

Respektive brott är därför att bedöma som grovt.

Lagrum

3 kap 7 § 2 st och 10 § brottsbalken

3 kap 2 §, 2 a § och 3 § arbetsmiljölagen (1977:1160)

7 §, 8 § och 10 § Arbetsmiljöverkets föreskrifter (2001:1) om systematiskt

Arbetsmiljöarbete

2 §, 3 § och 4 § Arbetarskyddsstyrelsens föreskrifter (AFS 1993:2) om åtgärder

mot våld och hot i arbetsmiljön
Citera
2014-06-25, 14:19
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minimoi
EL påbörjade attacken mot KG när hon var tvungen att vända honom ryggen för att låsa upp dörren till rastgården. Självklart skulle det ha varit fler häktesvakter så att någon hade ögonen på den intagne hela tiden.

Att KG därtill varken hade spray eller batong. Att varken hon eller "hissvakten" hade fått information om hur farlig EL bedömdes - han fick uttryckligen inte vara ensam med personal enligt säkerhetsbedömningen. Måtte Kempe, Melander och Strömfelt fällas för grovt vållande av KGs meningslösa död.

Tack! Vad kommer de att säga till sitt försvar? Att de inte hade några resurser att genomföra detta? Något jag faktiskt kan tänka mig vara troligt. Fast svaret på den frågan är väl att då blir det inte några promenader för de här farliga intagna, vilket väl inte heller är tillåtet.

Är någon av dessa skyddsombud? Om inte undrar jag vad han har/kan ha gjort innan. Jag gissar att han inte får avbryta arbetet så som på andra arbetsplatser om det är farligt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in